Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når andre bruger ens firmanavn ..?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone har en negleklinik som hedder nyenegle - den har eksisteret i knap 5 år (www.nyenegle.dk)

I dag er vi så blevet bekendt med, at en anden har startet en anden negleklinik med navnet nye negle. Jeg kan se, at der er ikke er registreret nogen virksomhed på adressen for den anden (www.nyenegle.eu) og hjemmesiden er oprettet for nyligt (vi fik besked via Google underretning).

Er der noget, vi kan gøre for at forhindre andre i at bruge samme navn?
nyenegle er ikke et registreret varemærke.

Al hjælp til hvordan vi griber det an, modtages med stor tak.

MVH

Thomas Petersen

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 20:46

Hej Thomas

Rent juridisk skal din kone have en eller anden ret til betegnelsen "nye negle" for at kunne forhindre hendes konkurrent i at bruge samme betegnelse. Følgende rettigheder kunne komme i spil her:

• Varemærkeret
  • Ret til virksomhedsnavn, og 
  • Markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik

I Danmark kan man godt have ret til et varemærke, selvom man ikke har registreret det. Men det kræver, at betegnelsen har såkaldt særpræg. Dér kan din kone komme i problemer fordi "nye negle" i hvert fald delvist er beskrivende for hendes virksomhed. 

Hvis betegnelsen i sig selv ikke har særpræg, er der dog alligevel en mulighed. Du nævner, at din kone har haft butikken i 5 år. Derfor er der en mulighed for, at særpræg er blevet "indarbejdet" med tiden. Det betyder på dansk, at et navn, der som udgangspunkt er beskrivende, med tiden er blevet kendt som udtryk for en bestemt virksomhed. I vores tilfælde er det muligt, at "nye negle" i Vejle er blevet synonymt med din kones klinik.

Og hvad hvis særpræg heller ikke er indarbejdet? Her beskytter markedsføringsloven til en vis grad. Det er ikke muligt at åbne en butik på den modsatte side af gaden. Men kan man åbne en i Randers? Og hvad gælder på internettet? De spørgsmål har jeg ikke tid til at dække her.

Jeg vil anbefale din kone at ringe til hendes konkurrent så hurtigt som muligt. Få lukket en aftale, hvor konkurrenten enten skifter navn eller I indgår et samarbejde. Det er ikke i nogens interesse, at kunderne forveksler jer.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05

Hej Kristian

Tak for hurtig respons - udgangspunktet er også et telefonopkald, men vi ville lige forhøre os omkring evt. muligheder inden.

Jeg vil klart mene, at der er tale om at særpræg er blevet indarbejdet - nyenegle er "sat på landkortet" i negleverdenen, da hun er en af kun 5 instruktører i Jylland (er blevet udvalgt til at undervise for CND (det varemærke hun er uddannet indenfor, og som er verdens førende), og folk kommer langvejs fra for at blive undervist. Størstedelen af negleverdenen i DK har hørt om nyenegle i Vejle.

Vi tager kontakt til den nye klink i morgen.

Endnu engang tak for hurtig respons.

MVH

Thomas

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:12

Jeg vil lige komme med en lille link, hvor I kan læse om muligheden for at klage over .eu-domæner:

http://www.eurid.eu/en/eu-domain-names/disputes

Hvis konkurrenten ikke er interesseret i en fælles løsning var det måske en ide at gøre brug af den.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16

Takker - den vinkel havde jeg slet ikke overvejet, men starten bliver stadig et telefonopkald - og så er det jo altid rart at have en plan B :o)

MVH

Thomas

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 21:19

Thomas Bang Petersen:
I dag er vi så blevet bekendt med, at en anden har startet en anden negleklinik med navnet nye negle. Jeg kan se, at der er ikke er registreret nogen virksomhed på adressen for den anden (www.nyenegle.eu) og hjemmesiden er oprettet for nyligt (vi fik besked via Google underretning).

Set fra en anden vinkel, nu har jeg været på begge sider ... jeg syntes ikke der er meget konkurrent over den med EU i slår vedkommende langt med jeres web design ;)

/allan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:27

Hej Allan

Takker - men det forhindrer desværre ikke evt. navneforvirring, og det er det, vi gerne vil undgå :o)

MVH

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:36

DesignYOU:

Set fra en anden vinkel, nu har jeg været på begge sider ... jeg syntes ikke der er meget konkurrent over den med EU i slår vedkommende langt med jeres web design ;)

/allan

Men i morgen har de måske et bedre design og så er det jo godt hvis man er på forkant :-)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:00

Thomas Bang Petersen:

Er der noget, vi kan gøre for at forhindre andre i at bruge samme navn?
nyenegle er ikke et registreret varemærke.

Jeg mener ikke der er noget der kan forhindre andre i at have en virksomhed der hedder Nye Negle og derved legalt have domænet nyenegle.eu

Din kones virksomhed hedder ikke i juridisk forstand nyenegle, den hedder nyenegle.dk, hvorfor der ikke er noget til hinder for registrering af en virksomhed der hedder nye negle v/Negle Neglesen eller Nye Negle ApS. Dog kan det godt være at en advokat vil vurdere mulighederne for en sag, men tror ikke det er særegent nok.

Det andet problem er, at din kone ikke registrerede det som varemærke for 5 år siden, og det er for sent nu for at kunne bruge det til noget, det skal være inden 12 måneder efter offentliggørelse.

Summasumarum er det eneste rigtige nok at tage fat i en advokat med ekspertise i immateriel ret, der er vist en kvinde herinde der på deres adv. kontor kan være behjælpelige. Den hedder noget med Lund et eller andet..

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25

Lagersalg123 - JEN:

Det andet problem er, at din kone ikke registrerede det som varemærke for 5 år siden, og det er for sent nu for at kunne bruge det til noget, det skal være inden 12 måneder efter offentliggørelse.

nyenegle kan ikke registreres som varemærke, da det er et ordmærke, som udelukkende angiver varens eller tjenesteydelsens art. Den med de 12 mdr. kendte jeg ikke.

Det jeg tænke på, var om man på en eller anden måde havde "vundet hævd" ved at have brugt navnet i 5 år.

MVH

Thomas

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)