Min kone har en negleklinik som hedder nyenegle - den har eksisteret i knap 5 år (www.nyenegle.dk) I dag er vi så blevet bekendt med, at en anden har startet en anden negleklinik med navnet nye negle. Jeg kan se, at der er ikke er registreret nogen virksomhed på adressen for den anden (www.nyenegle.eu) og hjemmesiden er oprettet for nyligt (vi fik besked via Google underretning). Er der noget, vi kan gøre for at forhindre andre i at bruge samme navn? Al hjælp til hvordan vi griber det an, modtages med stor tak. MVH Thomas Petersen |
Hej Thomas
Rent juridisk skal din kone have en eller anden ret til betegnelsen "nye negle" for at kunne forhindre hendes konkurrent i at bruge samme betegnelse. Følgende rettigheder kunne komme i spil her:
- Varemærkeret
- Ret til virksomhedsnavn, og
- Markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik
I Danmark kan man godt have ret til et varemærke, selvom man ikke har registreret det. Men det kræver, at betegnelsen har såkaldt særpræg. Dér kan din kone komme i problemer fordi "nye negle" i hvert fald delvist er beskrivende for hendes virksomhed.
Hvis betegnelsen i sig selv ikke har særpræg, er der dog alligevel en mulighed. Du nævner, at din kone har haft butikken i 5 år. Derfor er der en mulighed for, at særpræg er blevet "indarbejdet" med tiden. Det betyder på dansk, at et navn, der som udgangspunkt er beskrivende, med tiden er blevet kendt som udtryk for en bestemt virksomhed. I vores tilfælde er det muligt, at "nye negle" i Vejle er blevet synonymt med din kones klinik.
Og hvad hvis særpræg heller ikke er indarbejdet? Her beskytter markedsføringsloven til en vis grad. Det er ikke muligt at åbne en butik på den modsatte side af gaden. Men kan man åbne en i Randers? Og hvad gælder på internettet? De spørgsmål har jeg ikke tid til at dække her.
Jeg vil anbefale din kone at ringe til hendes konkurrent så hurtigt som muligt. Få lukket en aftale, hvor konkurrenten enten skifter navn eller I indgår et samarbejde. Det er ikke i nogens interesse, at kunderne forveksler jer.