Hej Amino'er Jeg er igang med at skrive forretningsplan til et projekt som laves på Syddansk Universitet i Sønderborg. Forretningsplanen er gledet derud af, og arbejdet er nu ved at være ved vejs ende. Det jeg stadig mangler, er dog en analyse af hvilken markedsandel mit produkt kan forventes at erobre (vi snakker her om møbelmarkedet). Jeg håber at der sidder nogen derude der kan hjælpe mig lidt med en fremgangsmåde til at få lavet sådan en analyse - da alle andre dele af både industri- og markedsanalyse er færdiggjort tænker jeg at jeg nok allerede har en del af de værktøjer der skal til for at få lavet analysen af markedsandelene? På forhånd rigtig mange tak. Venlig Hilsen, Tim Bøgh |
Måske du kan bruge dst.dk eller en møbelbrancheorganisation til statisikken?
Hvis du har analyseret dine konkurrenter, deres salgstal og dine salgsparametre, så kan du få en identifikation af, hvor stor en spiller du bliver på kort sigt. Der vil naturligvis være tale om et estimat og en alt andet lige betragtning.
Med mindre du sidder med et guldæg, eller der er lave indtrængningsbarrierer, så bør du nok være realistisk i stedet for optimistisk. Det betyder ikke, at du ikke kan være ambitiøs, når du først er i gang. En bank vil dog helst se en forretningsplan der er realistisk.
Din succes afhænger sikkert af om du får solgt dine møbler ind til en kæde. Derfor opstil nogle forudsætninger for din beregning af succes/markedsandele.
Mvh
Holger