Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Analyse af forventede markedsandele

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er igang med at skrive forretningsplan til et projekt som laves på Syddansk Universitet i Sønderborg. Forretningsplanen er gledet derud af, og arbejdet er nu ved at være ved vejs ende. Det jeg stadig mangler, er dog en analyse af hvilken markedsandel mit produkt kan forventes at erobre (vi snakker her om møbelmarkedet).

Jeg håber at der sidder nogen derude der kan hjælpe mig lidt med en fremgangsmåde til at få lavet sådan en analyse - da alle andre dele af både industri- og markedsanalyse er færdiggjort tænker jeg at jeg nok allerede har en del af de værktøjer der skal til for at få lavet analysen af markedsandelene?

På forhånd rigtig mange tak.

Venlig Hilsen, Tim Bøgh

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 16:48

Måske du kan bruge dst.dk eller en møbelbrancheorganisation til statisikken?

Hvis du har analyseret dine konkurrenter, deres salgstal og dine salgsparametre, så kan du få en identifikation af, hvor stor en spiller du bliver på kort sigt. Der vil naturligvis være tale om et estimat og en alt andet lige betragtning.

Med mindre du sidder med et guldæg, eller der er lave indtrængningsbarrierer, så bør du nok være realistisk i stedet for optimistisk. Det betyder ikke, at du ikke kan være ambitiøs, når du først er i gang. En bank vil dog helst se en forretningsplan der er realistisk.

Din succes afhænger sikkert af om du får solgt dine møbler ind til en kæde. Derfor opstil nogle forudsætninger for din beregning af succes/markedsandele.

Mvh

Holger

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43

Hej,

Holgers kommentar er helt rigtig. Et godt tip er at finde de største konkurrenter på markedet (alt efter dit marked så er det Top 5, Top 10 osv. men skal koncentrere sig om), summere deres årlige omsætning og derfra finde frem til det samlede markedspotentiale. De enkeltes omsætning udgør så deres respektive markedsandel af det samlede markedspotentiale.

Det er selvklart mange ting der skal tages i betragtning ved ovenstående metode, som eksempelvis markedets årlige vækst/fald og da det kan give en stærkere indikation for ens fremtidige succes.

Så er der ikke langt til at du selv kan finde din egen (potentielle) andel af markedet frem i tiden. Der er bl.a. også matematiske modeller, som kan benyttes til dette formål som eksempelvis Bayesian Decision Theory (Google det). Det kræver dog at man har fuld indsigt i markedet og kender sine konkurrenter godt.

VH Haydar

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:07

Hej Holger og Haydar.

Mange tak for jeres svar. Det ser ud til at jeg er blevet sparket i den rigtige retning så jeg nu kan få færdiggjort analysen. Jeg prøver at starte lidt simpelt, og derefter tage et nærmere kig på Bayesian Decision Theory. Endnu engang mange tak.

Hav en rigtig god jul!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 00:51

Tim Bøgh Morthorst:

Hej Amino'er

Det jeg stadig mangler, er dog en analyse af hvilken markedsandel mit produkt kan forventes at erobre (vi snakker her om møbelmarkedet).

På forhånd rigtig mange tak.

Venlig Hilsen, Tim Bøgh

I stedet for alle disse dybt teoretiske spørgsmål bør du bl.a. stille dig selv disse spørgsmål:

Hvor stort er behovet for dit produkt.

Hvad er folk villige til at betale for en løsning, der opfylder dette behov (behøver ikke at være hverken dine - eller det du tror er dine konkurrenters - produkter)

Hvor godt opfylder dine konkurrenter behovet med deres nuværende produkter?

Hvor godt  vil dine konkurrenter opfylde behovet med de produkter de udvikler på i dette sekund?

Hvor godt vil du kunne opfylde behovet med de produkter du udvikler?

Hvor dygtigt markedsfører dine konkurrenter deres produkter?

Hvor dygtigt kan du markedsføre dine produkter i forhold til dine konkurrenter?

I min verden vil svarene på disse spørgsmål bringe dig langt videre til at finde - ikke kun din markedsandel - men også et svar på, om det vil være en god idé at sætte en produktion i gang.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 01:06

Gå i markedet og lav noget testmarketing vis en præsentation til potentielle kunder og få indsamlet data så nævnt i de andre indlæg

Så viser du også evt. banker at du har talt med potentielle kunder og for måske nye ideer og indput.

Jeg sad for noget tid siden med en softwareidé og fik at vide "Lav en case" det kan du kan hvis du taler med potentieller kunder (også om hvad konkurrenter gør godt og skidt) og får ægte data med hjem - du skal alligevel på et tidspukt.... få formen støvet af ;-)

Alt det teoretiske tal-artisteri er meget fint og godt, men det piller din bank fra hinanden på få minutter, vis dem du har tænkt over tingene...

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)