Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på opfindsomt internet domæne?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kære amino gængere.

Som overskriften skriver, har jeg et ret tværgående spørgsmål omkring hamstring/benyttelse/brug af gode navne samt virksomheden bag - hvilke ret man i bund og grund har.

Nedenstående er blot et eksempel, i det jeg stadig går og pusler med idéen.

En virksomhed hører under bestemt navn, dertil ét bestemt domæne navn. Denne virksomhed beslutter sig for at markedsføre en landsdækkende kampagne under et frit ord, forstået på den måde, at virksomheden ikke direkte har patent på dette "normale/gængse" ord.

Eksempel: Virksomheden hedder HumanPays (bare et eksempel) og dette begiver sig i forsikringsbranchen. Nu vil virksomheden markedsfører sit "brand"/navn ved at udgive endnu et website som f.eks hælder imod forsikringsbranchen, her siger de f.eks: forsikring.nu

Mit spørgsmål.

Når firmaet hedder noget helt andet end f.eks "forsikring.nu" - er det så ikke muligt for mig (eks.) at købe/leje et domæne navn som eks. hedder forsikring.me  ?

Har set følgende tråd, http://www.amino.dk/forums/t/105055.aspx og har fulgt linket angående patent osv. Her kan jeg ikke få oplyst at dén virksomhed som jeg tænker på, har oplyst/krævet patent på et ganske alment dansk ord.

I bund og grund - Kan virksomheden som eksempelvis ejer forsikring.nu kræve forsikring.me inddraget, selvom virksomheden egentlig hedder noget helt andet/tredie ?

Mvh. en fortvivlet iværksætter.

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 18:44

CodeMan:
I bund og grund - Kan virksomheden som eksempelvis ejer forsikring.nu kræve forsikring.me inddraget, selvom virksomheden egentlig hedder noget helt andet/tredie ?

Jeg vil mene det kræver at patentet/varemærket er registreret inden det pågældende domænenavn der ønskes er blevet oprettet. Ligeledes skal patentet/varemærket være dækkende over de lande som domænet vedrører, hvor et .me domæne ikke vil være nok med et .dk domæne.

Og så kan man såvidt jeg ved ikke tage patent/varemærke almindelige dagligdags ord, som fx "forsikring". (men jeg ved ikke om det bare var tilfældigt i eksempel her).

NB! Jeg er på ingen måde eksperter i patenter, ej heller jurist. Det er blot hvad jeg selv er stødt på af forklaringer gennem tiden fra diverse eksperter.

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 18:48

CodeMan:

I bund og grund - Kan virksomheden som eksempelvis ejer forsikring.nu kræve forsikring.me inddraget, selvom virksomheden egentlig hedder noget helt andet/tredie

Nok tvivlsomt at et forsikringsselskab på Nuie har en afdeling i Makedonien, men det er da absolut muligt...

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 18:57

Hej

Jeg tror du blander tingene lidt sammen. Du kan ikke tage patent på et navn. Men du kan varemærkebeskytte et navn.

Så det korte svar er; du skal ikke være nervøs for at købe og anvende et domæne der er baseret på et almindeligt ord som fx "forsikring".

Se mere her: http://ip-guiden.dkpto.dk/navn--logo/beskyt-dit-navn-og-logo.aspx

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 15. Dec 10
Skrevet kl. 19:26

Hej og tak for dit svar.

Nu var ordet forsikring bare et godt eksempel, men beskriver mit dilemma rimelig godt - i det virksomheden har et helt andet navn, altså slet ikke noget med forsikringer at gøre - men ønsker at "fremhæve" et andet ord, for eksempelvis at skaffe kunder eller arbejdskraft.

Virksomheden som jeg har mit dilemma på, er en offentlig instans - hvorfor jeg også spørger om de kan tage "patent/lignende" på et ord (flere ord) selvom baggrunden (deres navn, instans) slet ikke henviser/henvender sig til domænets navn.

Vi har vel alle set f.eks TV2 oprette forskellige domæner, bare fordi de vil markedsføre sig indenfor "det her" område, skaffe publikum, medvirkende eller lignende.

På den måde, altså set ud fra ovenstående synspunkt og virksomheden ikke har patent på ordet/ordene/domænets udformning/navn - så bør det vel være muligt at oprette lignende domæne navn? Naturligvis med helt anden målsætning/mål.

Tilmeldt 15. Dec 10
Skrevet kl. 19:29

Der skulle stå: Naturligvis med helt andre målsætninger, mål.

Har ændret det, første gang på Amino: Jeg skal lige lære hvordan forummet virker, beklager for unødig post.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)