Når nu i, så hurtigt, kan bedømme hvad der er muligt og ikke muligt, kan i så ikke hjælpe mig men en vurdering af mit setup. Jeg sælger programmører til 140 dkk i timen (ved ad hoc opgaver, 80 dkk i timen på månedsbasis). Vi er så arrogante at vi kun vil programmere i Magento, Joomla og osCommerce. Programmørerne har ferie med løn samt sygeforsikring. Desuden har vi både mobiltelefoner og det lykkedes os da at afse tid og penge til at lave et regnskab. For det ikke er helt løgn, så har vi også udstyret dem hver med en edb maskine. Overenskomst! Jeg tvivler sgu på de aner hvad det er, og havde de vist det, tror jeg alligevel deres tanker ang. det er være i arbejde prioriteres anderledes. Blot de seneste 12 måneder er vi gået fra 16 fuldtidsansatte til nu 24. Det er noget rigtig skidt hvis nu det ikke kan lade sig gøre jævnfør jeres konklusioner, jeg ville være meget ked af at skulle sige farvel til folk vi har haft ansat i 4 år.
Jimmy |
Denne tråd er pudsig fordi:
- Der udbydes - helt fakutelt - en ydelse til en bestemt pris, hvorefter mange har travlt med at benægte, at det kan lade sig gøre.
- Trådstarter gør beredvilligt rede for, at det kan lade sig gøre samt hvordan og hvorfor.
- Tråden får en rigtig ulækker racistisk vinkel.
- Tråden kommer til at handel om hvor meget man kan få i løn, hvis man kan finde arbejde.
Til dem, der ikke har læst hele tråden, kan jeg lige opsummmere:
ad 1. Ydensen ER udbudt - altså KAN det lade sig gøre. Det ER sket. Man kan da ikke benægte, at noget, som ER sket kan lade sig gøre. Det er formentlig rigtigt, at de involverede håndværkere vil få svært ved at drive forretning på den måde i længere tid - men lige nu tilbyder de altså ydelsen til en ekstraordinært lav pris. Det er fakta.
ad 2. Når det kan lade sig gøre, skyldes det, at håndværkernes alternativ er dårligere. På grund af deres situation kan de vælge mellem at tjene 0 kr. i timen eller 99 kr. i timen. Ja, de slider på deres tøj og grej, mens de tjener de 99 kr. Det kan muligvis være svært at betale firmaets faste omkostninger med sådan en timepris, men man kan beltale mere med 99 kr. end med 0 kr., så de satser formentlig på, at det kan hjælpe dem igennem en svær tid. Det må man respektere. Hvis de gør arbejdet godt, kan de måske skabe længere relationer til nogle af kunderne, hvorved den manglende løn blot bliver en markedsføringsomkostning. Lidt lige som når vi andre sidder og kloger os her på Amino uden at få noget for det.
ad 3. Styr jer lige. Jeg brækker mig, hvis nogen nævner "rene danskere" igen. Det er rart at kunne tale med sin tømrer, men helt ærligt, så må han for min skyld tale esperanto med sin kone, hvis han har lyst.
ad 4. Sammenligningen med lønarbejdere er helt hen i skoven af flere grunde. For det første er lønarbejde ikke et reelt alternativ for disse mennesker. For det andet sammenlignes der med danskernes gennemsnitsløn. Men et gennemsnit består jo netop af nogen, der tjener mere og nogen, der tjener mindre.
3F's overenskomst med kommunerne afslører en løn på 95,54 kr. pr. time på løntrin 1, som f.eks. (så vidt jeg har forsåtet det) kan bruges til en ny, uuddannet vikar: http://fagnet2.dkkfagnet.dk/fhb/(S(tctu1jqhkssuqfbe1fyy1mqv))/default.aspx?ID=52211
Så en timeløn på under 100 kr. ER mulig. Det er FAKTA.
Om man så synes, det er en god idé for markedet, at nogen går ud og sælger sig selv meget billigt - det er en helt anden diskussion.
God weekend.
mvh Hans