Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egenkapital vs. lån

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

I forbindelse med oprettelse af et ApS skal man skyde kapital på 80.000 ind i firmaet. Lad os sige, at jeg estimerer, at virksomheden har omkostninger for totalt 150.000 kr., før det kan komme op i drift. Jeg forventer ligeledes, at selskabet tjener penge første år. 

Mit spørgsmål går på:

Kan jeg nøjes med at indskyde de 80.000 kr. i egenkapital, og så derefter låne firmaet de resterende 70.000 kr.?

Tak.

Mvh. CBJA

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29

CBJA:
Kan jeg nøjes med at indskyde de 80.000 kr. i egenkapital, og så derefter låne firmaet de resterende 70.000 kr.?

JA

Tilmeldt 12. Dec 10
Skrevet kl. 16:32

Er der nogle formelle krav til hvad rente, løbetid mv. skal være, når jeg personligt låner til mit eget ApS?

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 16:37

Tja, hvis bankerne køber din ide og giver dig lånet?

Det håber jeg for dig, et godt argument du nok skal bruge der er, at du mener du kan lave penge i det første år.

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 16:41

Nu tror jeg at det er meningen, at trådstarter selv ville låne pengene til firmaet.

Jeg tror ikke at der er nogen formelle krav - jeg mener blot, at du skal betale skat af renteindtægterne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42

CBJA:
Er der nogle formelle krav til hvad rente, løbetid mv. skal være, når jeg personligt låner til mit eget ApS?

Blot sørge for at lånevilkårene svarer til normale lånevilkår, som hvis ApS eksempelvis selv havde lånt pengene i banken.

Tilmeldt 12. Dec 10
Skrevet kl. 08:00

OK - tak for svarene. 

Det var lige nøjagtigt den problemstilling som Martin og Henrik belyser, som jeg var interesseret i.

Jeg vurderer, at skattemæssigt vil det være bedst på denne måde, da selskabet kan tilbagebetale lånet når der er overskud, hvorimod de 70.000 kr., skulle beskattes, hvis jeg udbetalte dem i løn/udbytte.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)