Er der nogen som kan komme med et godt råd til hvordan man kan undgå at betale skal af årets overskud i et I/S (vi er ikke en del af virksomhedsordningen). Baggrunden er at vi ønsker at benytte kapitalen til at lave en skattefri virksomhedsomdannelse og derfor ikke ønsker at tage pengene ud, for derefter at smide dem tilbage efter skatten er betalt. Så vidt jeg er orienteret er en skattefri virksomhedsomdannelse udelukkende mulig fra 1.1-1.6 og dermed er man jo for sent ude nu.
Tjae, det er et godt spørgsmål. Vi har nemlig et website, som er under udvikling og som er ved at gøres modent til brugerbetaling. Vi har pt. knap 40.000 medlemmer og der er altså et site under udvikling, som kan håndtere betalende kunder og det koster i DKK ca. 3-400.000 (det bliver dog udviklet i Ukraine til DKK100.000). Derudover har vi en kontantbeholdning på lige knap 100.000 DKK. Så vi har vel aktiver for 400.000 hvis man inddrager udviklingsprojektet til den værdi det vil have i DK. Vi har ikke umiddelbart nogen gæld og eneste omkostninger pt., hvor vi ikke tager overskud ud, er til servere og opretholdelse af domæner. Det er altså begrænset hvad vi har af omkostninger.
Tjae, min forståelse var at med udgangen af året, så opgøres overskuddet/underskuddet i I/S (hvilket så må være de 100.000 i kontantbeholdning, som er skabt i indeværende år) og da vi er 3 ejere, så skal vi hver især opgive 1/3 af overskuddet på vores selvangivelse, for dermed at blive beskattet. Det som jeg finder svært er det faktum at I/S jo som sådan ikke er adskilt fra vores personlige skatteforhold. Men du vil mene at vi problemfrit kan afvikle I/S og så blot anvende de 100.000 kr som indskud i et nystiftet ApS? Men hvordan så med den goodwill som det nuværende website og de 40.000 medlemmer repræsenterer? For det havde vi jo tænkt skulle med over i det ny ApS?
Og startdatoen er underordnet - jeg var mest fokuseret på skattehensynet. Er det noget du eventuelt kunne være behjælpelig med Peter? Du er revisor, ikke?