Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overenskomst fra 3F Hotel- og Restaurationsbranchen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at ansætte en fleksjobber fra kommunen og kommunen mener i samarbejder med 3F, at den overenskomst der kommer tættest på arbejdet - som er i en spillehal - er Vagtmester/opsynsmand:-)

Nok om det.

Jeg har læst overenkomsten igennem, og der var to ting jeg faldt over:

1. skal medarbejderen have pension?

2. kan man "tvinge" medarbejderen til at holde pause, og på den måde fratrække ½ time dagligt?

Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:28

1. Medarbejderen SKAL ikke have pension udover den derved overenskomst berettiget pensionsindbetaling. Fleksjobberens konsulent vil højst sandsynligt forhandle det ind i lønnen med dig som arbejdsgiver. Efter hvad jeg kan læse skal han efter 12 måneders anciennitet have pension indbetalt til PensionDanmark på i alt 12% af hans løn, hvor arbejdsgiver betaler 8% og lønmodtageren de sidste 4% (trækkes typisk af lønnen).

2. Du kan ikke påtvinge ham pause som sådan. Men du kan opstille en vagtplan med min 4 ugers fremsigt hele tiden og med vagter på op til 37 timer om ugen, hvor den enkelte arbejdsdag skal være over 6 timer for at han kan holde 30 min. pause.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 23:13

Tak for svaret...

Vedr. det første punkt. Det står også noget om, at der pr. marts måned næste år træder nye regler i kraft vedr pension. Har det betydning for mig?

Vedr. pkt. 2. Hvis han feks har en arbejdsdag på 10 timer - og han feks ikke kan forlade sin arbejdsplads (en spillehal), så kan der vel ikke være tale om, at medarbejderen selv betaler sin pause, vel?

Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Dec 10
Skrevet kl. 23:47

1. Alle overenskomster forhandles over 3 år. Dvs. at hvis der er en overenskomst ændring fra 1. marts 2011 skal du også følge den.

2. Medarbejderen har krav på 30 min. pause som han selvfølgelig selv betaler (fik ikke nævnt det første gang). Hvis han vælger ikke at holde pausen med at arbejde istedet er jo hans valg, men medarbejderen har KRAV på pausen såfremt arbejdsdagen er over 6 timer.

Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Dec 10
Skrevet kl. 23:49

2. Du skal dog altid lønne ham for de arbejdstimer han nu engang har haft.

Tilmeldt 12. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:09

Hej Spinner.

Svaret på dit spørgsmål afhænger helt af hvilken overenskomst der præsist er tale om. Skal man hjælpe dig med dine spørgsmål er det derfor nødvendigt at vide dette.

Det gælder især pensionsspørgsmålet, idet der i de forskellige overenskomster er forskellige regler for både hvor hvornår man som lønmodtager er berettig til pension og pension satsernes størrelse.

Hvad angår den halve times frokost tilægges den som regel den effektive arbejdstid.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 21:12

Hotel og Restautationsbranchen - Vagtmester/opsynsmand står der på papirene fra kommunen. Det er vel overenskomsten der dækker disse...

Tilmeldt 12. Dec 10
Skrevet kl. 21:36

OK - jeg går ud fra det er denne overenskomst.

http://forsiden.3f.dk/assets/pdf/SD382758331.PDF

Så tillægges den ½ time frokost arbejdstiden og pension skal betales pr. 1. marts til medarbejderen hvis vedkommen har 6 måneders ancinitet inden for de sidste 5 år, opnået ved beskæftigese inden for overenskomstens faglige område (for alle over 20 år.)

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 21:55

Hvornår skal han så have pension fra, hvis han ansættes fra den 1.12..

Tilmeldt 12. Dec 10
Skrevet kl. 22:00

Hvis han ikke har arbejdet under denne overenskomst tidligere skal han ha pension 6 måneder frem for sin ansættelse den 1. december, det vil sige den 1. juni 2011.

Hvis han lige kommer fra et job med arbejdsmarkedspension skal han ha pension fra dag et.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)