Jeg skal aflevere nogle billeder til en grafiker i forbindelse med udgivelse af en bog.
Billederne skal være i mindst 300 dpi. Mine oprindelige billeder er på 72 dpi, men med hjælp af programmet Irfanview, er det lavet til 300 dpi. Nu siger grafikeren at han ikke kan åbne dem i Photo Shop, billederne er beskadiget. Hvad gør jeg? Hvordan får jeg et billede på 72 dpi til at blive til 300 dpi, som kan åbnes i Photo Shop?
Der er en der skriver her, hvordan det kan gøres med Picasa. Som det også skrives, kan det blive et dårligt resultat, da du prøver at forøge opløsningen. Det betyder i praksis at programmet er nødt til at "gætte" punkter der ikke er der, og det bliver ikke altid så godt.
Du kan også sende billederne til mig, så kan jeg gøre det mod et mindre beløb, men det undrer mig at din grafiker ikke selv kan, men det er måske fordi han ikke vil stå inde for kvaliteten.
Du skal bare sikre dig, at billedet ikke tvinges op i størrelse ved konverteringen fra 72 til 300 dpi, men at den fysiske størrelse på billedet bliver tilsvarende mindre ..!!
Det korte svar er at det du vil ikke kan lade sig goere. dpi angiver antallet af pixels per centimeter*, og dermed kvaliteten af billedet. Naar han vil have 300 dpi er det ikke fordi det er det eneste han kan haandtere, men fordi at hvis du har under 300 dpi faar du temlig daarlig billedkvalitet naar du printer.
Saa du har to muligheder:
1: Giv ham det nuvaerende (originale) 72dpi billed og sige at det er det bedste du har, og saa maa han faa det bedste ud af det. (Giver nok ikke god print kvalitet).
2: Lav nye billeder paa 300 dpi. (Anbefales hvis muligt)
Tak, det var de også da de blev konverteret i Irfanview, faktisk kom de helt op i 625 dpi for at passe til bogstørrelsen, men da kravet er mindst 300 dpi er det jo OK.
Tak Martin, det var jo ikke lige det jeg ville høre da det bliver meget svært at tage billederne om. (Til en anden gang; hvordan tager man billeder i 300 dpi med et almindeligt digitalt kamera?)