Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tyrkiet, EU og Toldunion [Hjælp]

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tyrkiet er en del af toldunion?
Hvilken betydning har dette?

Og har det en betydning for dansk eksport hvis Tyrkiet bliver en del af EU?

På forhånd tak :)

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 22:35

Hej,

ja - Tyrkiet er en del af en toldunion med EU.

Det gør det lettere at importere varer fra Tyrkiet til EU - og det gør det lettere at exportere varer fra EU til Tyrkiet. Det fjernede iøvrigt også de toldsatser der eksisterede tidligere (toldunionen blav etableret i 1995)

Det er tvivlsomt om Dansk eksport vi blive voldsomt påvirket af et EU medlemsskab til Tyrkiet. Det vil under alle omstændigheder have lange udsigter da Tyrkiet "dumpede til optagelsesprøven" sidste gang de prøvede. Du skal ikke forvente at de bliver medlemmer før om 5-10år - tidligst :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:38

Har jeg forstået det rigtigt hvis toldunionen formindsker/fjerner told på varer der skal fra et EU land til Tyrkiet??

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 22:46

HOV - det må jeg indrømme jeg ikke er 100% sikker på. Såvidt jeg kan se så JA.

Det er det der fremgår af EU's notater, men jeg vill enok checke den med de tyrkiske myndigheder for at være helt 100% sikker....

Dog er der fra de Tyrkiske offentlige myndigheder en regel om at når de sammenligner et tilbud fra en Turkisk leverandør med et tilbud fra en ikke-Tyrkisk leverandør skal de tillægge 15% på den ikke-tyrkiske leverandørs tilbud når de sammenligner priser.

Dette udelukkende for at præferencebehandle de Tyrkiske leverandører/producenter.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 23:09

A.TR er et varecertifikat der bekræfter varens oprindelse i stil med oprindelses certifikat (Certificate of Origin) bare mellem EU og Tyrkiet.

Det betyder for dig rent teknisk, at for langt de fleste varer skal der ikke betales moms ved indførsel, hvis dine forsendelse er ledsaget af et A.TR. Certifikat som her i eksempel.

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/SKAT/Varecertifikat_ATR_-_13019/6717

Det bruges ligeledes ved eksport fra Danmark til Tyrkiet, ved eksport skal du være opmærksom på at varen skal fremvises hos SKAT før det kan afstemples. En del firmaer kan selv lave A.TR. og stemple det.

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:24

Hej,

Jeg arbejder som speditør med im/eksport Tyrkiet.

Som der ganske rigtigt bliver beskrevet i en af svarene kan du helt slippe for told(undtagen nogle få varer), hvis der forefindes et såkaldt ATR certifikat, som skal stemples i udgangstolden og derefter indsættes i fortoldningen i modtagerlandet.. Hvis du skal eksportere varer kræver det dog at varerne er produceret i EU. 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:26

Det skal lige siges at ATR certifikat intet har med moms at gøre, kun told!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)