Hej!
Jeg ved ikke om der er den store gevinst at hente...
Men hvis jeg må give dig en rigtig god idé, som jeg selv har overvejet!
Men jeg har så fået en anden idé, som jeg lancere i det nye år (i en helt anden "boldgade").
Så kan du bruge min idé - så værsgo :-)
Ser du, i de nyeste bygningsregulativer (... eller hvad de nu hedder), hedder det sig, at alle nye huse skal have friskluftsanlæg eller varmegenvindingsanlæg. Regulativet trådte i kraft i 2006. Jeg har selv et varmegenvindingsanlæg (som er monteret i et nyopført hus fra 2006). I sagens natur opsamler et sådan anlæg støv, hvorfor der også sidder 2 filtre i anlægget. Disse filtre skifter man ca. 1 gang om året. Nu er sagen så bare den, at der er tydelige tegn på, at mine rør (som ligger gemt på loftet, under en masse rockwool) indeholder en del støv. Det ses tydeligt ved, at omkring udblæsningsventilerne (som sidder monteret i loftet, forskellige steder i huset) har der samlet sig en masse støv. Jeg har talt med ventilationsfirmaet, og de har fortalt mig, at det ikke betyder noget. Men hvor er så fidusen med den friske luft?? Hvis anlægget opsamler en del støv og puster det rundt i huset?? Jeg har så spurgt mig lidt for og talt med en gammel fagmand på området, han kunne fortælle mig, at i Sverige, hvor hele ideen med varmegenvinding og friskluftsanlæg opstod (jeg mener det var Bacho eller Lindab, som var de første med ideen), ja der er det lovkrav, at rørerne skal skilles ad og renses hvert 3. år.
Så var det jeg tænkte, den som kan tilbyde rensning af rørerne, kan umiddelbart være den første på det danske marked og der sidder nu en masse anlæg rundt omkring, som har brug for rensning. Min ide var så, at agere lidt smart. Jeg ville ikke op på folks loft og rode i isoleringen, for i Sverige er rørerne monteret med spændebånd (så de kan skilles ad), hvor de i Danmark er skruet sammen). Jeg havde forstillet mig, at jeg skulle have konstrueret flere støvsugere, som blev koblet på rørføringen, så man kunne puste små flamingo kugler igennem systemet. Hvis man så forskede lidt i flamingo kuglernes sammensætning... (det skulle jo være nogle der var "statiske", så de opsamlede støv). Men for at kunne udføre denne service, skal du købe dig et apperat til udmåling af lufttryk i rørerne, for når du har haft løsnet ud- og indblæsningsventilerne (er det her lille spjæld/ventil i loftet, hvor anlægget suger luft ind eller puster luft ud), ja så skal du have udmålet luftgennemstrømningen. I et varmegenvindingsanlæg må systemet ikke blæse al den varme luft ud og kun tage kold luft ind. Der er nogle kendte grænseværdier... Jeg tror du kan finde dem et sted på nettet, hvis ikke, så kender jeg måske en gammel fagmand eller en tidligere salgschef inden for branchen, som kan hjælpe dig videre.
Det var i korte træk hele ideen. Der er uden tvivl et marked herfor.
Ha' en god dag.
Med venlig hilsen
DIT SALG v/Kim Kristensen