Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg egentlig startet korrekt?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey derude..
Jeg er egentlig kommet lidt i tvivl om, om jeg overhovedet er startet korrekt med mit firma.

Min situation er den, at jeg ejer et website som laver fotografisk materiale af biler. Her låner vi biler til biltests, laver pressebillede-opgaver for importøre mm.
Disse importør opgaver har givet lidt indtægt. Det krævede dog at vi fik os et CVR-nummer.

Da det er mig som ejer websitet, primært bygger indhold på det osv, var min tanke at lave det som en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har andre personer med på sitet, men ingen af os får løn eller lign for det vi laver. Tanken var så, at for de opgaver vi får der giver indtægt, kunne vi have dem stående på en konto. Hvis der så var et bilshow i udlandet vi meget gerne ville dække, kunne vi dække udgifterne fra de penge, der stod på firmakontoen.

Nu hvor året nærmer sig sin udgang, har jeg fået en flot kuvert fra SKAT. Heri lå en masse indbetalingsgirokort. De var hver på XXXX kroner, og jeg blev lidt nervøs for hvordan faen jeg lige skulle betale alle dem, da jeg ikke har haft den vilde indtægt på hjemmesiden. Det viste sig så, at de var udregnet på baggrund af et sats som SKAT har lavet. Det ramte blandt andet min privat økonomi, hvilket gjorde at hvis jeg ville tjene det de havde satset mig til, så ville jeg privat ikke have noget fradrag mm.
Min tanke var så, om fordi at jeg har denne hjemmeside, så bliver ramt af skattemæssige forhold rent privat? Og ja, det gør jeg så. Planen eller tanken var ellers, at vi alle arbejdede på at få indtægter som vi kunne sætte på kontoen, tage til et show i udlandet eller købe kameraudstyr og trække det fra overskuet, og de resterende penge der stod når året var omme, kunne SKAT trække skat og andre ting fra.

Men for at komme i en situation, hvor min hjemmesides indtægt kører helt sit eget løb, og ikke har indflydelse på min private indtægt - skal/skulle jeg så have registreret firmaet som noget andet, end enkeltmandsvirksomhed?

Håber der lige er en eller anden der kan forklare lidt på det. Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:32

Hej.

Hvis de tal du nævner i en anden tråd er valide på årsbasis, vil det nok være

overkill at oprette ApS, SMBA eller andet.

MvH

Peter

Fra København S
Tilmeldt 4. Dec 07
Skrevet kl. 22:05

Hej Peter,
De tal er fra i år ja.

Men det er også først i sommers, at vi fik os et CVR-nummer og blev registreret. Til foråret er planen som forhåbentlig går igennem, at vi skal tage billeder for forskellige importøre. Det kommer til at give en sjat, da de har mange biler i løbet af et år. Så de penge der er gået ind nu, er meget få i forhold til hvad jeg forventer der kommer ind næste år.

Jeg har dog ikke sat mine forventninger så højt, at de er oplyst på SKAT's hjemmeside, fordi hvis det går i vasken og ikke bliver til noget, så vil jeg ikke have haft betalt for meget i skat på den front.

Men hvordan kan jeg gøre sådan, at min hjemmeside har sin egen seperate økonomi, og ikke går ind og påvirker min private økonomi, hvad angår trækprocent, fradrag osv?
For hvis jeg fik løn af de penge, altså udbetalte løn til mig selv, så kunne jeg forstå at jeg skulle betale mere i skat, da jeg så har en ekstra indtjening derfra - men ved at det blot er penge der står på en konto, som vi ved årets udgang betaler af (og betaler løbende hen over året) og så trækker fra den konto når vi skal ud et sted, tænker jeg at der må være en måde hvorpå jeg kan splitte det totalt op.

Lad mig endelig høre hvis du kender en løsning!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11

Hej igen.

Jamen eneste muligheder af de nemmere er f.eks. ApS, A/S, SMBA.

Dog koster det lidt af stifte.

MvH

Peter

Fra København S
Tilmeldt 4. Dec 07
Skrevet kl. 22:35

Okay, det var jeg så ikke lige klar over, og er faktisk ret ked af, at min situation er sådan.....

Havde håbet at jeg kunne have en konto til firmaet, lave opgaver og tjene lidt ind på det, trække udgifter jeg måtte have haft til opgaven fra, og det resterende beløb kunne jeg så betale skat af, hvad der svarede til at være skattepligtigt. Og så køre det total seperart fra min private, da ingen af pengene går til løn eller andet til hverken mig eller de andre på websitet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47

Jamen du kan sagtens have separat konto for firmaet..og spare penge op der.

Dog vil skattefar have sin bid af kagen i form af SKAT af overskuddet.

MvH

Peter

Fra København S
Tilmeldt 4. Dec 07
Skrevet kl. 22:56

Hej Peter,
Jamen jeg HAR en seperart konto til det, i samme bank hvor jeg har min private konto (Jyske bank).
Det er endda en firmakonto står der, når jeg logger ind via netbank og tjekker. Og på denne seperarte konto, går pengene jeg hiver ind på opgaver via hjemmesiden.

Derfor tænker jeg netop det scenarie, at jeg bare lader pengene fra opgaverne gå ind på den osv. som jeg forklarede før.

Så det ér måske muligt?
Jeg er godt klar over at skattefar vil have en bid af overskuddet, og det er jeg også helt indforstået med, og var også min tanke til at starte med, selvom jeg måske på andre måder ville få mere ud af det - men jeg finder bare dén løsning "nemmest".

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00

Jamen så er der jo ingen is på koen.Big Smile

MvH

Peter

Fra København S
Tilmeldt 4. Dec 07
Skrevet kl. 23:03

Dooh.. Så beklager jeg altså Rigtig meget, hvis jeg har glemt at skrive den detalje med i mit indlæg her og brugt din tid lidt halv-forgæves!

Men igen, så undre det mig bare, at det jo tydeligvis vil påvirke min private økonomi iht. fradrag og trækprocent mm. hvis jeg fx som SKAT havde sat mig til, ville tjene 100.000 kr. næste år via hjemmesiden?

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:04

Jeg står/stod i præcis samme situation som dig.

Et lille hobbyfirma hvor overskuddet går til køb af udstyr osv. Jeg fik rigtig meget hjælp af min revisor og de penge jeg brugte på fandt jeg ud af at jeg fik igen og mere til efterfølgende.

Jeg bruger www.pmrevision.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)