Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HUSHANDEL med lejer der skal opsiges

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har nu prøvet Lejernes Landsorganisation og søgt på div leje lovgivningen, men synes ikke rigtigt at jeg kan finde et endegyldigt svar. Så måske nogen her kender til det ?

Vi er meget interesseret i en ejendom (nedlagt landbrug) hvor der pt. bor en lejer i stuehuset. Ejendommen har som sådan ikke vores interesse, men jorden er aktraktiv til opførelse af drømmehuset.

Problemet er at lejeren er en lidt speget sag. Han har boet der i ca 10 år og har ingen leje kontrakt! Han har i en periode over ca 6 mdr ikke betalt husleje pga. fejl og mangler ved huset.

F.eks. er taget utæt osv....

I princippet bliver det jo mit problem, hvis jeg køber huset og derfor er mine spørgsmål følgende :

1. kan man opsige en lejer der ingen leje kontrakt har ?

2. Hvis man udbedrer "skaderne" og lejer stadig ikke betaler husleje, hvornår kan man så blive af med dem ?

3. Jeg har fundet frem til, at man godt kan opsige en lejer når man ovetager bygningen for selv at skulle bruge det. Men gælder det også hvis huset blot skal fjernes ? (huset kan ikke betale sig at renovere)

På forhånd tak

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:00

http://www.boligassistancen.dk/udlejning.htm

Du kan sige lejeren op med et års varsel, hvis du selv skal bruge boligen, ellers ikke.

Hvis du køber med henblik på at bygge nyt, skal du være opmærksom på, at der er meget strenge regler for opførelse af nybyggeri i landzone, det er fx næsten umuligt at få lov til at opføre en ny bolig. Så du kan blive nødt til at 'renovere' bygningen - dvs. lade fundamendet stå, og bygge nyt derfra.

Kontakt teknisk forvaltning i kommunen, og få klarhed over reglerne (herunder mulighederne for at bygge drømmeboligen), før du køber ejendommen.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06

Du skal være opmærksom på at lejer har 12 måneders opsigelse - og kun hvis du selv agter at flytte ind i boligen.

Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:53

Hej

Yes jeg er helt med på, at lejer har 12 mdr opsiglese og det er jeg/vi helt indstillet på.

Er også godt klar over, at det kan være svært at få en bygge tilladelse. Dog har jeg forhørt mig om, at når huset er i så ringe stand som det er, så kan man få lov til at bygge nyt og "flytte" huset 20 meter fra eksisterende bygning.

Men men men det skal alt sammen nok lige undersøges noget mere grunddigt :-) Dog er det udelukkende jorden vi betaler for, så helt galt går det nok ikke.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 18:31

Hej.

Nej du kan ikke opsige lejeren på grund af manglende lejekontrakt. Lejelovgivningen beskytter den svage part som altid er lejeren.

Lejeren har ikke ret til at undlade at betale husleje på grund af fejl og mangler, men han har sandsynligvis ret til en nedsat leje, og kan derfor med rette deponere huslejen til der er fundet en afgørelse på hvilken leje der skal betales for den forringede bolig.

Hvis han fortsætter med at undlade at betale leje efter en istandsættelse, kan han naturligvis opsiges i henhold til lejelovens bestemmelser om opsigelse. Men tro mig det gør han næppe. Han skal nok betale så snart det er sat i stand.

Hvis huset skal nedrives har du pligt til at sørge for genhusning af din lejer.

Der er kun en mulighed hvis lejer ikke vil flytte frivilligt og det er at du selv skal bo i stuehuset, men du må ikke samtidig have en anden bolig, så hvor attraktivt det er ved jeg ikke lige.

Endelig er der jo muligheden for at spørge lejer om hvor meget han skal have for at fraflytte lejemålet.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 18:53

Hvis vi lige skal have det juridiske på plads, ser det således ud:

Lejemålet kan opsiges iht. lejelovens §83, litra A, når udlejeren selv ønsker at benytte det lejede.

Hvis du kigger på §84 litra B skrives følgende:
"Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold" ... "Ved afgørelsen skal der bl. a. tages hensyn til, hvor længe udlejeren har ejet ejendommen,"

Dette betyder reelt set, at der ses på, hvor længe lejeren har beboet ejendommen. Er der eksempelvis tale om en gammel enke, der har boet i ejendommen en halv menneskealder, anses det normalt ikke for god skik, at lejemålet opsiges.

iht. §87 stk. 2, har lejer mulighed for at gøre indsigelse mod opsigelsen.

Dette er, hvad de tidligere indlæg i denne tråd refererer til, hvilket er et noget risikabelt udgangspunkt.

I stedet kan I se på lejelovens §83B, som går ud på, at lejeren kan opsiges, når ejendommen skal nedrives:

Lejelovens §83B: "Når udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives. Det samme gælder, når udlejeren dokumenterer, at ombygning af ejendommen medfører, at det lejede må fraflyttes, og ejendommen efter ombygningen er omfattet af lov om almene boliger m.v., eller ombygningen sker som følge af ekspropriation eller ombygning til fyldestgørelse af et formål, til hvis gennemførelse der kan foretages ekspropriation."

Men uanset hvad, skal I have en advokat med hovedområdet lejeret til at kigge dette igennem.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 18:56

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hvis huset skal nedrives har du pligt til at sørge for genhusning af din lejer.

Hvilken paragraf i lejeloven henviser du til her? - Umiddelbart kan jeg kun finde hjemmel mht. dette, såfremt der er tale om nedrivning som følge af ekspropriation.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 22:39

Jeg fandt dette link på goole som svar på din opsigelse af lejer.

http://www.juraeksperten.dk/opsigelse_varsel.html

http://www.google.dk/search?q=ingen+leje+kontrakt&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&client=firefox-a&rlz=1R1GGLL_da___DK402

Men når du har lavet en leje kontrakt så kan du opsige lejer hvis han ikke betaler husleje.
Husk at få dokumentation fra tidligere lejer om betalt depositum og huslejer betalt eller ikke betalt.

Link til en leje kontrakt.

https://www.borger.dk/Selvbetjening/Sider/Fakta.aspx?sbid=14430

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)