Hej Alle Jeg har nu prøvet Lejernes Landsorganisation og søgt på div leje lovgivningen, men synes ikke rigtigt at jeg kan finde et endegyldigt svar. Så måske nogen her kender til det ? Vi er meget interesseret i en ejendom (nedlagt landbrug) hvor der pt. bor en lejer i stuehuset. Ejendommen har som sådan ikke vores interesse, men jorden er aktraktiv til opførelse af drømmehuset. Problemet er at lejeren er en lidt speget sag. Han har boet der i ca 10 år og har ingen leje kontrakt! Han har i en periode over ca 6 mdr ikke betalt husleje pga. fejl og mangler ved huset. F.eks. er taget utæt osv.... I princippet bliver det jo mit problem, hvis jeg køber huset og derfor er mine spørgsmål følgende : 1. kan man opsige en lejer der ingen leje kontrakt har ? 2. Hvis man udbedrer "skaderne" og lejer stadig ikke betaler husleje, hvornår kan man så blive af med dem ? 3. Jeg har fundet frem til, at man godt kan opsige en lejer når man ovetager bygningen for selv at skulle bruge det. Men gælder det også hvis huset blot skal fjernes ? (huset kan ikke betale sig at renovere) På forhånd tak |
http://www.boligassistancen.dk/udlejning.htm
Du kan sige lejeren op med et års varsel, hvis du selv skal bruge boligen, ellers ikke.
Hvis du køber med henblik på at bygge nyt, skal du være opmærksom på, at der er meget strenge regler for opførelse af nybyggeri i landzone, det er fx næsten umuligt at få lov til at opføre en ny bolig. Så du kan blive nødt til at 'renovere' bygningen - dvs. lade fundamendet stå, og bygge nyt derfra.
Kontakt teknisk forvaltning i kommunen, og få klarhed over reglerne (herunder mulighederne for at bygge drømmeboligen), før du køber ejendommen.