Når du skriver en forretningsplan med eget navn og en handlingsplan for dig selv (og kun dig) vil jeg sige du skal skrive "Jeg". Dbh. Nikolaj Lolk Fuglsang |
Manageren:Hun for "jeg", da det er mig der skal bære fanen fremmad, som hun siger...
Ja men det er ikke sikkert en investor ser det på samme måde. Det afhænger af flere faktorer; produktet, idéen, fremtiden, investoren og beløbsstørrelse.
Investorer ser ofte på risikoen og hvem der er det bærende element. Når man holder møde med en investor, så ved vedkommende allerede, oftest, hvad drivkraften bagved er. Derfor er det vigtigt at "sælge" budskabet om at man som person fremadrettet godt kan undværes, underforstået det er store beløb der snakkes om.
Hvis der er tale om mindre beløb, 0-200.000 så ville jeg nok bruge jeg for at signalere min troværdighed og mit engagement. Hvis det er beløb på 500.000+ så ville jeg nok bruge man, hvis det indeholder ansættelse af nøglemedarbejdere til visse funktioner.
Men vigtigst af alt, gå med din mavefornemmelse, det er dig der skal være tryg ved præsentationen og ikke din kæreste, så hvis du mentalt er indøvet i "man" så skal du ikke lægge om til "jeg" - den usikkerhed vil være at spore med det samme. Og hvis du ikke skal læse op fra planen, så vil din hjerne sige "man" og det vil komme ud af munden, når det er i den kontekst planen er skrevet.