Hej Amino'er Jeg sidder og nørkler med et CRM, og ja der er en del på markedet allerede, men det er jeg ligeglad med. Jeg laver det mest af alt for at holde mig igang med programmeringen, så jeg ikke bliver sløv i kanterne :) Og hvis det skulle gå hen og blive til noget kommer det til at sille sig ud fra de andre. Følgende funktioner er pt. på tegnebordet: Projekt styring Nå men til det egentlige spørgsmål... 1. Hvilke funktioner er i glade for i jeres nuværende systemer? 2. Hvad syntes i mangler i jeres nuværende system? 3. Hvorfor har i evt. ikke et CRM system? Og ellers gerne andre inputs til hvad der kunne blive de ultimative funktioner :) Fortsat god December :)
|
Jeg vil gå direkte til 3. og besvare det med:
"Fordi et system der prøver at løse alle opgaver i en indpakning, sjældent er ret god til noget". Jack of all trades kan være en fordel nogen gange, men når det kommer til it-systemer er det sjældent tilfældet.
Jeg har den indstilling til CRM at det bedste CRM-system er mennesker med de rigtige værktøjer til rådighed.
Personlig tror jeg ikke rigtig på store CRM-system-monolitter der skal kunne håndtere en masse forskellige arbejdsopgaver.
Der hvor jeg kan tale bedst med er selvfølgelig nyhedsbreve. Det bedste argument for ikke at placere en nyhedsbrevsfunktion i et CRM-system er at det sværeste ved et nyhedsbrev er ikke at bygge det eller lade folk skrive noget html og så sende det som mail, men derimod at håndtere forsendelsen, modtager-systemer og deres krav, bounces og abuse henvendelser, skaffe internetlinjer der tillader at sende så meget post på en gang, performance til at håndtere et stort antal pludselige forbindelser pga et udsendt nyhedsbrev der bagefter giver x*1000 hits på en server pga link-omskrivning, billeder der skal vises osv.
Det er alt sammen discipliner der ikke nødvendigvis er særlig nødvendige når det kommer til at drive et administrationssystem til at opdatere lidt projekter eller kundeinformation. Derfor ender man med at skulle specificere sin hardware ud fra at man skal drive et high-performance nyhedsbrevs-system, men 90% af tiden vil det kun skulle tilgåes af et par personer i en virksomhed og kan sikkert køres fra 3 år gammel laptop. :-)
Det er dog bare et eksempel. Generelt set er der mange fjollede ting ved at forsøge at presse så meget funktionalitet ned i et system, som de fleste CRM-udbydere gør i dag. Det lyder ofte rigtig smart at man kan gøre det hele et sted og have tingene samlet, men desværre giver man også afkast på en masse specialiseret funktionalitet som kun findes i de systemer/løsninger som holder et skarpt fokus på et mindre antal arbejdsdiscipliner.
Så personlig er jeg mere til at tænke i værktøjer der løser specifikke opgaver en virksomhed har og så samle en system-værktøjskasse på den måde fra flere leverandører (i gamle dage kaldte man det vist et intranet eller lignende, hvis man skulle være smart med de unge). Alt for mange gange definerer en CRM-løsning hvordan virksomheden skal arbejde i stedet for omvendt.
Min erfaring siger mig at det er meget nemmere at skifte en hammer ud, som er gået i stykker eller performer dårligt, end hvis man hver gang skal ud og købe en komplet ny værktøjskasse fordi den hammer man har i dag ikke rigtig virker til det nye projekt man skal starte i næste uge. Det er smart for CRM-leverandører at låse folk inde til deres værktøjer ved at "lave det hele", tilgengæld er det træls for kunderne når de finder ud af de har nye behov og det bliver en dyr affære at skifte system fordi de skal skifte det hele og hele organisationen skal lære et nyt system, bare fordi marketing har brug for en ny funktion i deres nyhedsbrevsløsning, eller lignende.
Så for mig er det oftest en balancegang om at hvis systemerne prøver at kunne for meget over forskellige discipliner så får jeg lidt følelsen af at de ikke rigtig er gode til noget som helst, men de skal heller ikke være så simple at man skal købe 8 forskellige løsninger for at foretage en enkelt arbejdsopgave. Som regel er arbejdsopgaver delt op på forskellige afdelinger og mennesker, så min retningslinje er lidt at hvis en arbejdsopgave kun varetages af en enkelt person eller mindre arbejdsgruppe, så er der ingen grund til at købe et system der løser både den opgave og opgaver som andre personer, grupper skal løse, hvis der ikke rigtig er nogen nødvendig sammenhæng. Som f.eks. projektledelse og markedsføring, eller markedsføring og økonomistyring osv.
Så længe de forskellige systemer kan tale sammen når det er nødvendigt igennem åbne API'er eller lignende, så vil jeg helt klart lade den afgørende faktor være den person der skal bruge systemet og vedkommendes arbejdsopgaver frem for nemheden ved at alle tingene taler sammen med den samme database, der kun skal betales en regning til en leverandør og lignende typiske salgsargumenter som CRM-leverandøren ofte kommer med.