Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Told af varer købt udenfor EU - procedure?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens.

Jeg sidder og kigger lidt på mulighederne for import fra USA til Danmark.

Jeg synes det er noget forvirrende og vil derfor høre om der er en venlig sjæl som kan be- eller afkræfte det jeg tror jeg har fundet frem til.

Når man handler med USA så skal man betale told og moms som følger:

Varens pris plus

- Told: en vis procentsats af toldværdien+fragtomkostningerne - afhængig af varen

- Moms: man tillægger selv 25% erhvervelsesmoms

Er dette korrekt?

Jeg kan så endvidere forstå at erhvervelsesmomsen kan trækkes fra i firmaets regnskab på lige fod med betalt moms af produkter købt i Danmark ?

Og den betalte told kan ligeledes trækkes fra i regnskabet som en driftsudgift?

Så kan jeg forstå at importerede varer skal fortoldes hos SKAT af virksomheden selv.

Men nu har jeg et par gange modtaget varer fra USA som PostDanmark har leveret til os og de har allerede lavet Toldopkrævning (og taget et ORDENTLIGT gebyr for det) - Er det ikke nok med denne fortoldning - eller skal vi som virksomhed OGSÅ fortolde varen?

Håber der er nogen derude der ved lidt om import fra et land udenfor EU og som har lidt tid til at hjælpe :)

Mvh,

Martin.

Brandt Logistics - Skindergade 15 - 1159 København K - Tel: (+45) 7199 0315 - Fax: (+45) 5555 0325 - info@brandt-logistics.net - www.brandt-logistics.net

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:17

Hej Martin

Din beskrivelse af hvad du betaler i told og moms er rigtig - set ovenfra. Der kan være lidt ekstra detaljer, men den gælder i langt de fleste tilfælde.

Kært barn har mange navne - den rigtige betegnelse for den moms, du betaler, er "importmoms" - men herudover er du også her fuldstændig med.

Når du erhvervsmæssigt importerer varer til Danmark, skal du importørregistreres - det gøres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (www.eogs.dk).

Varerne skal kun fortoldes én gang. Ekspeditøren (dvs. transportøren) skal sikre, at varerne "grundregistreres" med henblik på en varemodtager. Er denne ikke importørregistreret, skal PostDanmark sørge for, at varerne fortoldes inden udlevering.

Tror faktisk, at medmindre andet er aftalt, så fortolder PostDanmark alle erhvervsmæssige forsendelser, der modtages fra udlandet.

Grundlæggende kan du selv vælge hvem, der skal fortolde dine varer - men er du nybegynder vil jeg ikke anbefale, at du selv roder dig ud i det.

Alternativet til PostDanmark er en speditør/toldklarerer som kan klare det for dig. Om det bliver billigere - sikkert ikke, men prøv dig da lidt frem.

Du støder sikkert på begrebet "Ekspresangivelse" på et tidspunkt - denne er langt den mest anvendte importprocedure - den kan du læse mere om her på Amino: http://www.amino.dk/regnskab/Artikler/Artikel.aspx?id=765

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 08:31

Hej Lars.

Undskyld den sene tilbagemelding, men jeg er rigtig glad for dit svar.

Jeg har nu sat import fra USA igang i en lidt mindre skala - så må vi se hvordan det går :)

Mvh,

Martin Brandt.

Brandt Logistics - Skindergade 15 - 1159 København K - Tel: (+45) 7199 0315 - Fax: (+45) 5555 0325 - info@brandt-logistics.net - www.brandt-logistics.net

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)