Jeg har nu fået ok til at udleje min andel, og skal i den forbindelse lige have styr på økonomien. Tidligere har jeg prøvet at finde svar, men jeg kan ikke regne den helt ud. Jeg giver ca. 3300 kr. til andelslån, og 3600 kr. til boligforeningen (inkl. vand og varme). Mit ønske er ikke at tjene penge på boligen, og jeg er klar over at jeg kan komme i klemme hos huslejeklagenævet. Er det korrekt forstået at hvis jeg sætter leje til de 6900 kr., så skal jeg ikke beskattes - eller (det lyder næsten for god til at være sandt)? |
Det er også for godt til at være sandt. Som udgangspunkt skal dit banklån være neutralt i beregningen, således vil du alene have chancen for at vinde en sag ved huslejenævnet ved at tage de 3.600 andelsboligforeningen kræver. Du kan så ved f.eks. møbleret stand sætte 10% mere på denne ydelse.
Sidder til daglig med denne slags problematikker og ved godt at bemærkningen sikkert vil være, det var da et lavt beløb. Enig - men nu har du jo spurgt til hvor huslejenævnets grænser går.
Såfremt man kunne tage lån med tror jeg vi havde rigtig mange investorer af ejerboliger i Danmark. Find en bank der vil låne dig pengene, lej alle boligerne ud til et beløb hvor du samtidig nedbringer dit lån, sælg dem når tiden er inde.
mvh
kjeppe