Hej Alle Først vil der forklares baggrunden for at starte vores egen virksomhed, dernæst vil der forklares hvad virksomheden skal tilbyde og afsluttende hvordan virksomheden praktiske problemstillinger. Vores baggrund: Vi er 2 studerende, som læser cand.merc. i Økonomistyring på Aalborg Universitet. Vi er i øjeblikket ved at færdiggøre vores andet virksomhedsprojekt, hvor vi har været tilknyttet en stor produktionsvirksomhed (95 ansatte, omsætning 800 mio.) igennem universitetet i 3 måneder som "eksterne konsulenter". Tidligere har vi haft et tilsvarende virksomhedsprojekt med en ung tømrervirksomhed (6 ansatte, omsætning 6 mio.) Begge virksomhedsprojekter med stor succes i forhold til brugbarheden for virksomheden. Begge virksomheder har manglet overblik og information om omkostninger ved de forskellige aktiviteter i virksomheden. Dette har vi hjulpet dem utrolig meget med, og lavet brugbare og let-brugelige værktøjer, hovedsageligt i Excel. Vi har lavet gode fordelingsnøgler, som giver et fornuftigt grundlag at træffe beslutninger på, da alle omkostninger kendes for hvert produkt, hver kunde, hver afdeling. Vores virksomhedsgrundlag: I forlængelse af det ovenstående kan der ikke herske meget tvivl om, at vores virksomhed ønsker at tilbyde økonomisk rådgivning i form økonomistyring med hovedfokus på "aktivitetsbaseret omkostningsfordeling" (Activity Based Costing). Vi er slet ikke i tvivl om at vi er hamrende dygtige til dette, samt at vi har tilknyttet en erhvervserfaren professor, hvorfor vi absolut mener vi kan levere et solidt produkt, hvor det teoretiske er gemt bagved, og kunden modtager et unik, skræddersyet, let-brugeligt pc-værktøj i Excel. Vi vil lave det i Excel, da de fleste mindre virksomheder er mere erfarne og trygge ved at bruge Excel i stedet for fx SAP, C5 osv. Vores kundesegment vil formentlig være iværksættere og små/mellemstore virksomheder, som har begrænset overblik, hvor især faste omkostninger egentligt forbruges. Vi kan tilbyde at lave et let-brugeligt og funktionelt værktøj, som giver et fornuftigt grundlag at træffe beslutninger på, da omkostninger kendes for hvert produkt, hver kunde, hver afdeling eller hvad der ellers kunne være relevant for den enkelte virksomhed. Pænere formuleret tilbyder vi: Forretningsprocesanalyse med henblik på at allokere indirekte omkostninger ud på aktiviteter/processer for at skabe bedre beslutningsgrundlag for rentabilitet på bl.a. kunde- og produktniveau. Desuden kan vi også tilbyde bogføring, regnskabsklargøring, likviditetsstyring, budgettering og strategiudvikling m.m., men disse er ikke vores primære interesseområder, hvorfor vi vil koncentrere os om at omkostningsfordele, som udgangspunkt. Ellers vil vi i første omgang inddrage likviditetsstyring, budgettering og strategiudvikling i vores produktportefølje. Ift. afsætning bliver problemet at "sælge" ydelsen til håndværksmesteren, vognmanden eller butiksejeren. Til forskel fra f.eks. bogføring/revision/moms/skat vil de fleste nok opfatte vores tilbudte ydelse som unødvendig for netop deres forretning. Det vil langt sværere at overbevise om at ydelsen måske kan skabe profit på længere sigt. Vi skal her have udarbejdet en såkaldt ”elevatortale”, så vi kan præsentere vores virksomhed bedst muligt på 30 sekunder. Vores forskelsværdi vil bestå i, at vi er uformelle, vægter højt at begge parter er tilfredse, og at vi er billige mv. Vi har undersøgt hvad tilsvarende ydelser koster hos de store konsulentfirmaer, som Deloitte, PWC osv., og vi vil levere vores ydelse til under 10 % af deres pris, hvilket vil sige vores pris er 20.000-30.000 kr. selvfølgelig afhængigt af opgavens omfang. Vi vil tilbyde det billigt, da vi også finder stor værdi i vores interesse for iværksætteri samt det studierelevante arbejde, som vores virksomhed vil give. Generelt behøver der ikke være ret meget aktivitet i vores virksomhed, da vi har studiet ved siden af, hvorfor en omsætning på 100.000 om året vil være meget meget tilfredsstillende. Vi har gode referencer og erfaring fra vores to tilknyttede virksomheder, referencer fra undervisere og karakter i orden, hvilket alt sammen kunne indgå i et salgsbrev eller hjemmeside. Vi forestiller os dog i første omgang at ringe ud til udvalgte virksomheder og lave opsøgende salg, da vi ikke forventer de kender deres behov for dette, og derfor ikke finder vores evt. hjemmeside. Ellers vil vi deltage i netværksorganisationer og -møder. Vores praktiske problemstillinger Virksomheden vil være opbygget i I/S-form i virksomhedsordningen, så vi kan lade et overskud stå i virksomheden. Hertil har vi fundet en I/S-kontraktskabelon fra startvækst, så de interne forhold i mellem os er afklaret. Oprettelse og momsregistrering kan vi vel klare på webreg.dk Ift. Navn har vi endnu kun kommet på at kalde det Pedersen & Jørgensen :) Vi har fundet en skabelon til en konsulentkontrakt fra startvækst, da det er vigtigt at vi får krav og betingelser på plads med kunden fra begyndelsen. Etableringsomkostninger til vores virksomhed vil være begrænsede, da viden bliver det største aktiv i vores virksomhed. Vi vil tage kontakt til Væksthuset i Nordjylland og høre hvad vi kan få af tilskud til opstarten og evt. til, hjemmeside, visitkort mv. Håber at høre en masse gode inputs til vores forretningsidé! Alle kommentar modtages med kyshånd :) |
Studerende vil lave konsulentvirksomhed med fokus på økonomistyring
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)