Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

10 bud til en god cykeltur i vinteren

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hey Aminoer

Det er længe siden jeg har været herinde, og i mellemtiden er det også blevet vinter(sikke noget pis :D) 

Da jeg ikke blogger så skriver jeg et indlæg til gavn for aminoer !

Men jeg har lavet en liste med ting der er værd at huske, når man bruger sin cykel om vinteren i det dejlige sne/salt vejr. 

1. husk at smøre den.

Brug noget våd smørring, som ikke er så let at skylle væk af sne salt, jeg kan anbefale pedros IceWax, eller finishline Wetlube den grønne. smør cyklen mindst 3 gange om ugen hvis du bruger den hverdag. 

2. Ryst sneen af cyklen; Det er vigtigt at fjerne sneen der kommer på cyklen, da det skader komponenterne når det fryser til

3. kør med rigtige dæk. Når der er sne på vejen er det vigtigt at køre med rigtige dæk. Bontrager laver all weather dæk. som virker meget godt, bor du et sted hvor der ikke bliver rydet sne, anbefales Schwalbes PigDæk med 100-150 pige, de holder meget godt. Sørg for at du har det rigtige dæktryk ca 3 bar. og at dækene er hårde.

4. Bremser; er en af de vigtigeste ting, og skal være i orden. 

a. køre du med rullebremser, så sørg for at de er smurte og at de fjeder godt

b. Køre du med V-Brakes, så sørg for at dine klodser er med et godt mønster og sidder rigtigt.

c. Køre du med skivebremser, så sørg for at de virker inden du sætter dig op på cyklen, det kan ske at olien i bremserne fryser og derfor vil de ikke reager. 

5. LYS; Sørg for at du køre med den rigtige belysning, små Reelight Lygter der blinker er ikke nok, da det er svært at se dig i mørke, hav derfor nogle gode lygter der lyser skarpt og fast(ikke Blinker) og godt baglys så du kan ses bagfra. når du har mulighed for at pille lygterne af, gør det når du kommer hjem, så de ikke er udsat for frostgrader, da de ikke kan tåle det. 

6. Brug Cykelhjelm, Ja i know, det er ikke serlig smart/sejt men man ser da dummere ud i en ligkiste end på cykelstigen med hjelm. 

7. Smør din lås. hvis du vil undgå at den skal skæres op. smøring. min. en gang dagligt, da låsecylinderen har det nemt ved at fryse fast. og så kan man ikke bare åbne den. 

8. sæt et saddelbetræk eller en plastposer over din saddel når du ikke cykler, så slipper du for at fryse i numsen når du cykler. Det er meget vigtigt at have en ren og tør saddel, da man næmt kan blive forkølet. 

9. Skærme; en ikke et must, men en anbefaling, hvis du ikke vil ligne en sne ryder når du kommer på arbejder.

og til sidts. 

10. Vis hensyn på cykelstierne Og husk ringeklokken! 

Det var så mine 10 bud på en god cykelvinter. håber at i kan bruge det til noget. 

God cykeltur 

Jakub Slusarek 

The Bike Man I/S The Bike Shop I/S 

www.thebikeman.dk

www.thebikeshop.dk

Bemærk. Jeg ønsker ikke at dette kopieres ind på blogs eller ligne uden lige at spørger. TAK

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 17:39

11. For guds skyld brug aldrig wd-40 til at smøre cyklerne med.  

En jeg lige glemte :) 

God Aften 

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 19:26

Jakub Slusarek:

Hey Aminoer

Det er længe siden jeg har været herinde, og i mellemtiden er det også blevet vinter(sikke noget pis :D) 

Da jeg ikke blogger så skriver jeg et indlæg til gavn for aminoer !

Men jeg har lavet en liste med ting der er værd at huske, når man bruger sin cykel om vinteren i det dejlige sne/salt vejr. 

1. husk at smøre den.

Brug noget våd smørring, som ikke er så let at skylle væk af sne salt, jeg kan anbefale pedros IceWax, eller finishline Wetlube den grønne. smør cyklen mindst 3 gange om ugen hvis du bruger den hverdag. 

2. Ryst sneen af cyklen; Det er vigtigt at fjerne sneen der kommer på cyklen, da det skader komponenterne når det fryser til

3. kør med rigtige dæk. Når der er sne på vejen er det vigtigt at køre med rigtige dæk. Bontrager laver all weather dæk. som virker meget godt, bor du et sted hvor der ikke bliver rydet sne, anbefales Schwalbes PigDæk med 100-150 pige, de holder meget godt. Sørg for at du har det rigtige dæktryk ca 3 bar. og at dækene er hårde.

4. Bremser; er en af de vigtigeste ting, og skal være i orden. 

a. køre du med rullebremser, så sørg for at de er smurte og at de fjeder godt

b. Køre du med V-Brakes, så sørg for at dine klodser er med et godt mønster og sidder rigtigt.

c. Køre du med skivebremser, så sørg for at de virker inden du sætter dig op på cyklen, det kan ske at olien i bremserne fryser og derfor vil de ikke reager. 

5. LYS; Sørg for at du køre med den rigtige belysning, små Reelight Lygter der blinker er ikke nok, da det er svært at se dig i mørke, hav derfor nogle gode lygter der lyser skarpt og fast(ikke Blinker) og godt baglys så du kan ses bagfra. når du har mulighed for at pille lygterne af, gør det når du kommer hjem, så de ikke er udsat for frostgrader, da de ikke kan tåle det. 

6. Brug Cykelhjelm, Ja i know, det er ikke serlig smart/sejt men man ser da dummere ud i en ligkiste end på cykelstigen med hjelm. 

7. Smør din lås. hvis du vil undgå at den skal skæres op. smøring. min. en gang dagligt, da låsecylinderen har det nemt ved at fryse fast. og så kan man ikke bare åbne den. 

8. sæt et saddelbetræk eller en plastposer over din saddel når du ikke cykler, så slipper du for at fryse i numsen når du cykler. Det er meget vigtigt at have en ren og tør saddel, da man næmt kan blive forkølet. 

9. Skærme; en ikke et must, men en anbefaling, hvis du ikke vil ligne en sne ryder når du kommer på arbejder.

og til sidts. 

10. Vis hensyn på cykelstierne Og husk ringeklokken! 

Det var så mine 10 bud på en god cykelvinter. håber at i kan bruge det til noget. 

God cykeltur 

Jakub Slusarek 

The Bike Man I/S The Bike Shop I/S 

www.thebikeman.dk

www.thebikeshop.dk

Bemærk. Jeg ønsker ikke at dette kopieres ind på blogs eller ligne uden lige at spørger. TAK

Jeg er enig i et par af dine punkter, men der er til gengæld også nogle som jeg er lodret uenige i.

Listet op efter dine punkter:

1. Er jeg som sådan enig i. Du skal dog også lige huske at fortælle at det ikke nok blot at smøre kæden - den skal også tørres af/rengøres inden...

2. Hvilke komponenter tager skade af at bære sne?

3. Hvad er forkerte dæk? Og hvor står det at det rette dæktryk er 3 bar? Det er jo noget som afhænger af dækstørrelse, vægten på køreren/rytteren og præcis hvilket underlagt der bliver kørt på. F.eks. vil jeg ikke anbefale en mand på 120 kilo at cykle en tur på nogle dæk med 3 bar i et 28-622 dæk (eller racerdæk for den sags skyld).

5. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke lygter som du kalder for Reelight? Reelight er nogle af de lygter i trafikken som jeg ligger aller mest mærke til. Bevares, man kan ikke selv se en fløjtende fis med dem, men man bliver set på meeeeget lang afstand, og de overholder i høj grad lovgivningen om at være synlige 300 meter væk. Det med blinkende lygter kommer an på hvor du cykler: Hvis du kører på bøh-landet får du mest ud af at køre med lygter som blinker, og hvis du kører i byerne er det en god ide med lygter som har fast lys. Jeg anbefaler dog altid en kombination af begge dele.

Det var i hvert fald de punkter jeg er uenige i Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)