Jeg står på vippen til at starte min egen enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse skal jeg have en gulpladet bil og det har givet anledning til en række spørsmål. Til at starte med vil min kørsel blive fordelt årligt 40/60 på erhverv og privat. Tanken er i skrivende stund at købe en bil i prisklassen 20000-30000kr momsfri.
Hvilke ulemper er der forbundet med dette, eller rettere hvad kan/må/skal jeg gøre i forbindelse med nedenstående.
Kan man trække driftsomkostningerne over firmaet? Brændstof, reparationer, forsikring osv..
Hvordan afregner man kørsel i forbindelse med erhverv? Er det statens takster ligesom da man var lønmodtager?
Det vil sige at kørselsgodtgørelsen skal dække alle udgifter forbundet med driften af bilen... har jeg forstået det ret?
For et par år siden kendte jeg en gut der fortalte at man kunne få en smule "kompensation" i den dyre vægtafgift på en gulpladet privatbil hvis den også blev brugt til erhverv.
Hvis man stadig kan det, ville man så ikke også kunne trække udgifterne til reparation fra?
Er der betalt moms er det en anden sag, så er privatkørsel ok. Det er det, der i dag hedder papegøjeplader. På gamle gulpladebiler svarer det til at der er et lille mærke fra SKAT bagpå bilen, som viser at privatkørsel er tilladt.
Mvh Leif
Professionel hjælp til bogføring og regnskab allerede i dag.
Ja, det har du ret i, men med en fordeling på 40/60 mellem erhverv og privatkørsel har jeg svært ved at forestille mig at de regler bliver aktuelle i det her tilfælde.
Mvh Leif
Professionel hjælp til bogføring og regnskab allerede i dag.