Hej Jeg har et Tømrerfirma som enkeltmandsvirksomhed. Nu vil min kæreste til at lave og sælge børnetøj m.m og jeg regner med at vi skal oprette et SE nr. til hende, under mit firma. At hun starter eget firma er af private grunde ikke en mulighed. Jeg har læst lidt rundt på amino, og nogle steder står der at begge firmaer så skal afregne moms månedsvis. Det er jeg ikke meget for. Men på Skats side står der følgende: Fra 1. januar 2009 følger delregistreringerne de samme angivelsesperioder som almindelig registrerede virksomheder. Nystartede virksomheder angives normalt kvartalsvis. Betyder det at det ikke forholder sig sådan mere? Skal begge firmaer føre hvert sit regnskab? Må man evt. fakturere min kærestes kunder med mit CVR. men med hendes firmanavn, uden at hun har et SE nr.? Så slipper vi jo for at gøre andet end, at lave nyt navn på hendes faturaer og så ellers bare fortsætte regnskab m.m som før. På forhånd tak for gode svar og råd:-) |
Hej Jakob.
Der er mange ting der bør overvejes og drøftes inden i begynder på 2 så forskellige firmaer.
Min anbefaling vil være at købe et par timers rådgivning, hvor i begge er tilstede og har forberedt jer grundigt. Find en kompetent rådgiver, der ved noget om både regnskab, finansiering, virksomhedsformer og samlivs problematikken (Ejerskab, hæftelse, mv. også den dag i evt. vil ophæve parforholdet).
De bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1