Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Delregistrere et SE nr. til mit CVR nummer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et Tømrerfirma som enkeltmandsvirksomhed.

Nu vil min kæreste til at lave og sælge børnetøj m.m og jeg regner med at vi skal oprette et SE nr. til hende, under mit firma. At hun starter eget firma er af private grunde ikke en mulighed.

Jeg har læst lidt rundt på amino, og nogle steder står der at begge firmaer så skal afregne moms månedsvis. Det er jeg ikke meget for. Men på Skats side står der følgende:

Fra 1. januar 2009 følger delregistreringerne de samme angivelsesperioder som almindelig registrerede virksomheder. Nystartede virksomheder angives normalt kvartalsvis.

Betyder det at det ikke forholder sig sådan mere?

Skal begge firmaer føre hvert sit regnskab?

Må man evt. fakturere min kærestes kunder med mit CVR. men med hendes firmanavn, uden at hun har et SE nr.? Så slipper vi jo for at gøre andet end, at lave nyt navn på hendes faturaer og så ellers bare fortsætte regnskab m.m som før.

På forhånd tak for gode svar og råd:-)

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 16:37

Hej Jakob.

Der er mange ting der bør overvejes og drøftes inden i begynder på 2 så forskellige firmaer.

Min anbefaling vil være at købe et par timers rådgivning, hvor i begge er tilstede og har forberedt jer grundigt. Find en kompetent rådgiver, der ved noget om både regnskab, finansiering, virksomhedsformer og samlivs problematikken (Ejerskab, hæftelse, mv. også den dag i evt. vil ophæve parforholdet).

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39

Hej.

Nej..bestemmelsen med månedsvis momsafregning ved delregistrering er ophævet.

Så derfor bliver det kvartalsvis.

Yes..vil anbefale 2 regnskaber.

Næ..dit firmanavn skal så står der også.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 17:17

Hej Anders og tak for dit svar.

Jeg skal sige at denne måde med at hun starter op i mit navn, kun er i startfasen. Senere opretter hun sit eget, hvis det bliver en ok forretning for hende.

Vedr. hæftelse, er det ikke en stor, dyr og risikabel virksomhed hun vil starte. Det er i starten bare i det helt små, og mere som et fritidsjob.

Så samlivsproblemattikken er ikke noget problemSmile

Mvh Jakob 

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 17:28

Hej Peter og tak for dit svar også.

Jeg har halvårs momsafregning nu, men bliver det så lavet om til kvartalsvis?

Du anbefaler 2 regnskaber. Er det hvis det er under et SE. nummer?

Hvis vi skulle vælge denne lette udvej, da det som jeg skrev til Anders, kun er i opstartsfasen at det bliver under mit firma, vælger bare at blande frimaerne og fakturere hendes kunder med et andet navn på fakturaerne, men med mit CVR. nr. hvad sker der så ved at "glemme" at skrive mit firmanavn på? Det ser lidt dumt ud på fakturaen at et tøjfirma er en del af en tømrervirksomhed.

Mvh Jakob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)