Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

arbejde med firmaet under barsel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Ebberup
Tilmeldt 18. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Jeg har et spørgsmål vedr barsel. Min kone er hjemmegående, og har har derfor ikke barselsret. Jeg arbejder fuldtids som lærer, og er desuden momsregistreret med en lille enkeltmandsvirksomhed.

Fra januar af, går jeg så på barselsorlov (først 14 uger på fuld løn, dernæst på dagpenge i 11 uger). Nu kender jeg meget lidt til barselsreglerne, og synes forøvrigt ikke de er særlig klare, så mit spørgsmål er:

Hvordan skal jeg forholde mig til mit firma i min barselsorlov?

Må jeg arbejde med det, bare uden overskud, eller må jeg ikke en gang betale moms, endsige udskrive fakturaer?

påforhånd tak for svar Smile

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:27

Enig... Barselsreglerne kan være vanskelige at forstå. Det gør det ikke bedre, at der er flere forskellige regler afhængig af overenskomster, aftaler med arbejdsgivere etc.

Jeg forstår ikke helt, at du kan holde 14 ugers barselsorlov. Moderen har pligt til at holde de første 2 uger af orloven, så der bør kun være 12 ugers barselsorlov til dig + forældreorlov med barselsdagpenge. Bed dit lønkontor om at udarbejde en oversigt over datoerne for din samlede orlov. 

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål, så skal orloven bruges til at være sammen med barnet. Det er ikke meningen med barselsreglerne, at der gives frihed til at arbejde med andre ting, hvadenten det giver overskud eller ej.

Nyd barnet... og held og lykke med det.

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Oct 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 01:49

Der er mulighed for at tage barsel der vil dog blev modregnet noget i dine barselsdagpenge hvis det er det du får.. Du skal også være opmærksom på du ikke må arbejde over 30 timer i din egen virksomhed, altså hvis du skal ud og have dagpenge efter din barsel.. Håber det hjælper lidt også.. :)

Fra Ebberup
Tilmeldt 18. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:05

Tak til jer begge to for svar. For at afklare vedr. de to uger, vil jeg da lige oplyse at min kone er hjemmegående og ikke modtager nogen form for støtte el.ling. (jo det kan klares på en lærerløn...selvom det er snævert!). Derfor får jeg alt hvad der kan lade sig gøre. Derfor får jeg 2 ugers lønnet fædre orlov + 6 ugers lønnet forældreorlov og 20 ugers forældreorlov på dagpenge.

Grunden til at det er vigtigt for mig at vide mht. firmaet er at jeg tilsyneladende ikke må afbryde min orlov (?) for at tage på arbejde i en uge, hvor jeg skal hjælpe med den tekniske del af en musical - derfor overvejede jeg så at skolen kunne købe mig gennem mit firme, og derved komme udenom, alle de mærkelige barselsregler. Min kone er hjemme hos knejten hele tiden, og min anden søn går på min skole, så det kunne være en rigtig fed måde at være sammen på (han er også med i musical'en).

derudover er der ikke så frygtelig meget gang i firmaet generelt, så det ville være lidt tosset at sige nej når der endelig er nogen der vil købe en knallet!!

Men tak for svarene, jeg håber der kommer flere, men forsker også selv lidt videre.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)