Jeg registrerede i efteråret 2006 et udløbet domæne - domænet er 2 sammensatte ord hvori sport indgår. Jeg har lavet en slags hjemmeside indeks på siden med diverse links til sider om sport - eks. til nike.com - altsammen ukommercielt - jeg sælger ikke produkter på siden. I dag har jeg så modtaget et brev 6 måneder efter min registrering fra en mindre sportstøjskæde som åbenbart tidligere har heddet det navn (det var deres domæne før) og som stadig har et selskab bagved som hedder dette. Det viser sig at de har glemt at forny domænet og kræver det nu tilbage + eventuel erstattelse. Deres begrundelse er at min side også har med sport at gøre og at jeg derfor krænker god domænenavneskik og konstituerer herudover en culpøs og erstatningspådragende handling overfor dem som er skadeforvoldende på grund af forveksling og omsætningstab - det sidste var direkte citeret. Hvordan står jeg i denne her situation? kan jeg risikere både at skulle afgive domænenavn og betale erstatning også? De ændrer firmanavn udadtil - lader det "gamle" domænenavn udløbe - og kontakter mig først 6 måneder senere - Har svært ved at se hvordan jeg har kunnet vide at de stadig ville bruge det navn. Det undrer mig at de ikke har kontaktet mig umiddelbart efter overtagelsen for at finde en løsning! Jeg brugte godt en måned på at lave siden - arbejde som så er spildt! |
Jeg havde i sin tid domænet www.tojiro-knives.com der lå #1 på google på dette brand worldwide. Mit daværende webhotel Jepponet "glemte" at forlænge det, hvilket jeg opdagede en dag hjemmesiden ikke virkede. Selvom det var i en "grace period" i to måneder var det ikke muligt for mig at få fat på det igen. En kineser havde lagt billet ind på domænet og i dag ligger der en masse links til div. køkkenudstyr. Min fejl bestod i at stole på at andre kunne varetage opgaven.
Jeg mener der er væsentlig forskel på om du i sin tid har ansøgt om et eksisterende domænenavn i håb om at det ikke blev fornyet og at du kunne drage fordel af den eksisterende trafik, eller om det allerede var udløbet da du søgte om det. Hvis det var udløbet da du søgte vejer det til din fordel og tyder på "god tro". At de først kontakter dig efter 6 måneder er bestemt til din fordel. Hvis de virkelig mistede omsætning ved dette, ville de så vente 6 måneder? Næppe.
Hvis jeg var dig ville jeg udvise forståelse for den problematiske situation de er havnet i, men samtidig holde på at du har været i god tro da du købte domænet (hvis det er tilfældet) og at du har haft ikke uvæsentlige udgifter med at opbygge et site til det. Tilbyd dem et forlig hvor de får lov at tilbagekøbe domænet for max 5.000 kr til dækning af dine udgifter. Husk at minde dem om deres egne ikke uvæsentlige udgifter til advokater sammenholdt med risikoen for at de taber sagen. En risiko der styrkes af deres nølende reaktionstid på 6 måneder.
Mvh Jesper