Godmorgen Amino
Min kæreste og jeg købte i foråret et lille nedlagt landbrug. Vi har en del forskellige dyr, hunde, krybdyr, hængebugsvin men vi har mest fokus på vores heste. vi har 4 heste lige nu, og planlægger noget avl, og dermed salg, inden for de næste par år. Derudover kan jeg godt lide at handle med diverse små ting som lige falder i min interesse. F.eks. så er jeg lige blevet forelsket i den verden der hedder "minilæssere". Nå, men til spørgsmålet. Hvad er det værste der kan ske hvis jeg bliver moms registreret? Jeg har tænkt mig at blive registreret som heste avler, med bi branche inden for noget med maskin handel. Jeg tror ikke jeg kan få skabt et reelt overskud, da der især i de første år vil være lang flere udgifter end indtægter. De 50.000kr man skal omsætte for tror jeg dog ikke blir et problem. Der er jo mange udgifter i forbindelse med hestene, men jeg tror nu jeg vil prøve at indberette så få udgifter som muligt, da jeg er bange for at de eller vil fjerne min momsregistrering...
Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt med det her. Jeg er meget i tvivl om, om det ville være en fejl at lade sig momsregistrere.... Man kunne jo også bare fortsætte på den gode jyske måde, men så har jeg jo f.eks. ikke mulighed for ting som erhvervs leasing osv.
Jimmi |
Der er ingen problemer med at blive momsregistreret.
Du skal være opmærksom på at biavl er en type af virksomhed, som ofte drives som hobbyvirksomhed, ved siden af et andet erhverv. Derfor skal du lige sætte dig ind i forskellem mellem hobbyvirksomhed og erhvervsmæssig virksomhed, så du ikke får problemer med SKAT senere, hvis du f.eks. har haft underskud i din virksomhed et par år. Har du intet underskud men overskud fra starten, er der ikke noget at bekymre sig om.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=220819 (eksempel på hobbyvirksomhed-sag om biavl).
Hvis SKAT har den opfattelse, at du driver hobbyvirksomhed vil det i værste fald betyde at du ikke får fradrag fra underskud men beskattes af et evt. overskud.
/Henrik