Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejer momsregistrering - Hvad kan der ske?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Amino

Min kæreste og jeg købte i foråret et lille nedlagt landbrug. Vi har en del forskellige dyr, hunde, krybdyr, hængebugsvin men vi har mest fokus på vores heste. vi har 4 heste lige nu, og planlægger noget avl, og dermed salg, inden for de næste par år. Derudover kan jeg godt lide at handle med diverse små ting som lige falder i min interesse. F.eks. så er jeg lige blevet forelsket i den verden der hedder "minilæssere". 

Nå, men til spørgsmålet. Hvad er det værste der kan ske hvis jeg bliver moms registreret? Jeg har tænkt mig at blive registreret som heste avler, med bi branche inden for noget med maskin handel.

Jeg tror ikke jeg kan få skabt et reelt overskud, da der især i de første år vil være lang flere udgifter end indtægter. De 50.000kr man skal omsætte for tror jeg dog ikke blir et problem. Der er jo mange udgifter i forbindelse med hestene, men jeg tror nu jeg vil prøve at indberette så få udgifter som muligt, da jeg er bange for at de eller vil fjerne min momsregistrering...

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt med det her. Jeg er meget i tvivl om, om det ville være en fejl at lade sig momsregistrere.... Man kunne jo også bare fortsætte på den gode jyske måde, men så har jeg jo f.eks. ikke mulighed for ting som erhvervs leasing osv.

Jimmi

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:05

Der er ingen problemer med at blive momsregistreret.

Du skal være opmærksom på at biavl er en type af virksomhed, som ofte drives som hobbyvirksomhed, ved siden af et andet erhverv. Derfor skal du lige sætte dig ind i forskellem mellem hobbyvirksomhed og erhvervsmæssig virksomhed, så du ikke får problemer med SKAT senere, hvis du f.eks. har haft underskud i din virksomhed et par år. Har du intet underskud men overskud fra starten, er der ikke noget at bekymre sig om.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=220819 (eksempel på hobbyvirksomhed-sag om biavl).

Hvis SKAT har den opfattelse, at du driver hobbyvirksomhed vil det i værste fald betyde at du ikke får fradrag fra underskud men beskattes af et evt. overskud.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:08

Hej Jimmi

Du bevæger dig ind på et område, hvor du meget vel kommer til at skulle operere med flere "opdelinger" af dit regnskab.

Det, der er risikoen, er at du bliver anset som hobbyvirksomhed rent skattemæssigt og ikke erhvervsmæssig når det gælder moms. Det er dog sådan, at sondringen ikke er den samme - du kan godt momsmæssigt blive anset som erhvervsmæssig og skattemæssigt blive anset som hobby.

Hobby betyder, at I skal betale skat af overskuddet, de år I har overskud, men ikke har fradrag de år, I har underskud.

Dertil kommer, at du nok skal påregne at skulle opgøre et særskilt resultat for dine forskellige aktiviteter.

Det vil sige et overskud/momsregnskab for din maskinhandel og et overskud/momsregnskab for hestene. Det med hestene vil langt hen ad vejen blive anset som et udslag af en personlig interesse og derfor at en betydelig del af udgifterne skal anses som private.

Det værste der kan ske . . . jamen det er jo i bund og grund at du trækker moms fra og selvangiver underskud, der herefter bliver underkendt. Det vil forårsage en efterbetaling af moms og skat - som du jo i sagens natur skal finansiere. Uden at kende og uden at ville kende jeres økonomi, kan det jo faktisk gøre umanerlig ondt, hvis man ikke har pengene stående.

I givet fald kan du jo godtnok klage over en sådan afgørelse, men så skal du selvfølgelig også lige være klar på at føre en sag for Landsskatteretten, hvilket kan være dyrt både økonomisk og menneskeligt.

Lige præcis jeres situation, er der en del sager på hos Landsskatteretten, når det gælder skat/hobby. Mit indtryk (som jeg ikke kan dokumentere statistisk) er, at hesteavl oftere anses som hobby end for eksempel fåreavl og kvægavl.

Et godt råd - tjohhh - nok at du lader dig momsregistrere for maskinhandelen og så ser tiden an med de der heste. Men det er bare skudt fra hoften. Et ordentligt råd kræver, at du får en til at kigge på jeres forventede tal - kort sagt et budget.

Vh
Lars

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:01

Jeg siger mange tak for jeres gode og hurtige svar. Det har givet lidt stof til eftertanke. Vil prøve at få lagt et budget over hvad jeg selv går og regner med, men lige umiddelbart tror jeg at jeg ser tiden lidt an med hensyns til at blive moms registreret. 

Tak skal i ha' :)

Jimmi

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)