Jeg har fuld forståelse for din situation, og den er velkendt blandt
iværksættere – nyt produkt med kæmpe potentiale.
Du skal være opmærksom på, hvis dit produkt er helt nyt på markedet, betyder det at produktet er helt ukendt for målgruppen. Dette bevirker at skeptisme er på højeste niveau over for dit produkt.
Ukendt produkt som ingen har brugt = så tør jeg ikke at købe det.
Indenfor salg og markedsføring er der noget der hedder ”Product Life
Cycle”. Jeg ved ikke, om du er bekendt med ordet. Product Life Cycle bruges til at fast lægge en strategi for markedsføringstiltag.
Der er 4 stadier et produkt går igennem og der er betingelser du skal være opmærksom på:
1. Markedsintroduktion etape
• omkostninger er høje
• langsomt salg til at starte med
• ringe eller ingen konkurrence
• efterspørgslen skal oprettes
• kunder er nødt til at blive bedt om at prøve produktet
• giver ingen penge på nuværende tidspunkt
2. Vækststadieinterval
• omkostninger reduceret som følge af stordriftsfordele
• salgsmængde stiger markant
• rentabilitet begynder at stige
• offentlighedens bevidsthed øges
• konkurrence begynder at stige med et par nye spillere på oprettelse af markedet
• øget konkurrence fører til prisfald
3. Løbetid etape
• omkostninger sænkes som følge af produktionsmængderne stiger
• optimal salgsmængde og markedsmætning er nået
• flere konkurrenter er kommet ind på markedet
• prisfald på grund af spredning af konkurrerende produkter
• mærke differentiering og funktionen diversificering understreges at opretholde eller øge markedsandelen
• Industriel overskuddet går ned
4. Mætning og faldende scenen
• omkostninger udgør procentvis en større andel af driften
• salgsmængde tilbagegang eller stabilisere
• priser og rentabilitet aftager
• overskud bliver mere en udfordring for produktion / distribution effektivitet end øget salg