Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skole platform

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en idé som konstant bliver ved med, at poppe frem i mit hoved. Derfor vil jeg dele den med jer og høre hvad de kloge hoveder siger.

Jeg er studerende og er mildest talt træt af de it-systemer, der bliver brugt på skolerne. Kort sagt er min idé, at lave nogle mere brugervenlige og elegante systemer til de studerende - såvel folkeskole som ungdoms og videregående uddannelser.

Som studerende kan det hurtigt blive et værre rod med alle de papirer der skal håndteres - skal de gemmes eller skal de bare smides ud. Udover det miljø-mæssige er det bare ét stort rod og det bliver hurtigt uoverskueligt.

Derfor er min idé mere, at det skal være en platform, hvor man kan holde styr på sine dokumenter, lektier, skemaer og gruppearbejde - og uddannelseslivet generelt. Idéen er så at man bliver oprettet på platformen engang i løbet af folkeskolen, og den skal så følge en igennem uddannelsessystemet.
På den måde kan du gå ind og tjekke dine gamle notater fra folkeskolen og samtidig også kan gemme de nye notater fra gymnasiet.

Der skal samtidig være en mulighed for at dele dokumenter/notater med lærer og sine medstuderende - og derudover skal der være en feature, der gør det nemmere at håndtere gruppearbejde;

Det skal være muligt at gemme notaterne i en “mappe” og samtidig indeholde en form for væg, så man kan holde styr på, hvem der har opdateret hvad og hvilke ting der mangler.
- Der skal selvfølgelig være en kontrol med, hvem der har adgang til hvilke grupper/klasser.

En anden mulighed vil være overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse og fra ungdomsudd. til videregående. Man kunne integrere nogle features, der gør hele den process mere overskuelig.
Det kunne f.eks. være ansøgningen - da man eventuelt kunne have en online uddannelsesbog på sin “profil”.

Det er et stort projekt, men jeg tror bestemt på at det kan bruges. Spørgsmålet er så om alle mulighederne er “lovlige” i forhold til skolesystemet, og hvorvidt lærer ville bruge sådan et system.

Men jeg kunne godt tænke mig, at høre noget feedback - og eventuelt om nogle af jer, ville være interesserede i at prøve det af :-)

Kan i alle have en rigtig god lørdag!

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 12:26

Pff... Er det ikke sådan et projekt, som IBM/Accenture/KMD/CSC kaster sig over og fakturerer 500 mill. kr henover 4 år for derefter, at det bliver forsinket i 2 år og er så forældet fordi der er kommet en ny skolereform?

Jeg synes faktisk, det er en rigtig god idé!! Så du skal ikke lade sig slå ud af det jeg skriver, men du bør gøre dig klart, at hvad du nævner her ikke er en Amino-opgave. Det er et gigantisk IT-projekt.

Det du beskriver her er lidt tilsvarende det projekt der i mange år har kørt indenfor sygehusene: http://da.wikipedia.org/wiki/EPJ.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 12:33

Det er jeg helt klar over. Det er også kun en idé endnu, jeg har ikke undersøgt hvilke systemer det skal integreres med osv.

Hvis man kan lave det som en selvstændig platform - altså uden at de skal integreres med andre systemer - er det ikke alverden, det kræver selvfølgelig nogle rimelig heftige servere og databaser, men selve programmeringen bag burde ikke være det store problem.

Det der gør projekterne til sygehusene så store (og dyre) er vel at det skal integreres med alverdens andre produkter - og have et enormt sikkerhedsniveau.

Det her minder mere om et CRM system til skoler :-)

Men dermed ikke sagt at det ikke er et enormt projekt, og som sagt er det kun på idé-stadiet endnu.

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 12:45

Vil det blive en succes, hvis det er et stand-alone-modul kun til elever? Så er det et mappingværktøj, som lærerne ikke har adgang til. Hvad vil det give eleverne? 

Der hvor det bliver smart er når det er en elektronisk skoletaske, der følger hver elev fra 1. klasse til 10. klasse og en ny skoletaske på gymnasiet osv. Så der skal være en vis form for integration mellem elev og lærer. Dermed skal du have ændret forretningsgange hos skolerne, så du fremover får elektronisk post i din mappe (gør de kun hvis de skal).

Fra Høng
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 14:49

Hej Mark !

Ideen er bestemt ikke dårlig.  Og som far til 2 skolebørn - kender jeg alt til udfordringerne med Skolekom og Skoleintra. Begge systemer virker meget forældet - men det er nu engang de værktøjer der er til rådighed pt. Og som sådan virker de efter hensigten.

Problemet ligger i at få folk (forældre, lærere og elever) til at gøre brug af de muligheder.

Det kunne være at det var mere motiverende såfremt der fandtes et mere tidssvarende system. MEN jeg tror at sådan en projekt er enormt! Og fra starten og indtil det er implementeret - risikerer det at være forældet fra dag ét.

Men derfor skal man jo ikke lade sig skræmme -  man skal se muligheder! Og der er helt klart et behov. Go' vind...

MVH Thomas Madsen

Leder du efter et online-gavekort? så finder du det helt sikkert på - www.netgavekort.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:04

Fin idé, bestemt.

Er selv folkeskole-elev, og begynder at få spat af skolekom/skoleintra, men tror du skal diskutere det med kommunen/skolestyrelsen hvis der overhovedet er noget der hedder det.. F.eks, har jeg pønset på at lave en iphone og android app med skolekom/intra flere gange, men "skolestyrelse" siger altid nej. De vil selv lave _ALLE_ ting. 

Held og lykke med det!

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 17:30

Jonas Jacobsen:
Vil det blive en succes, hvis det er et stand-alone-modul kun til elever? Så er det et mappingværktøj, som lærerne ikke har adgang til. Hvad vil det give eleverne? 

Jeg ved heller ikke, hvor jeg nævnte at lærerne ikke har adgang? - Jeg skrev i første indlæg at lærer netop skal have adgang, det er bl.a. dem der skal administrere de forskellige grupper til gruppearbejdet.

Det er et system til såvel elever som lærer, og lærerne skal have adgang til at sende post, lektier, dokumenter osv. Så der skal bestemt være en integration mellem elev og lærer :-)

Magnus A. Schifter-Holm:
F.eks, har jeg pønset på at lave en iphone og android app med skolekom/intra flere gange, men "skolestyrelse" siger altid nej. De vil selv lave _ALLE_ ting. 

Ja, det er også der jeg tror problemet ligger. Jeg vil tro at skolerne, til en vis grad, har nogle samarbejdspartnere de skal holde sig til.

Men det er helt klart et stort projekt, og også for stort til at jeg vil give mig i kast med det nu - det vil ikke kunne hænge sammen med skolen ;-)

Men tusind tak for de fine tilbagemeldinger! 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 17:45

Thomas Madsen:

Hej Mark !

Ideen er bestemt ikke dårlig.  Og som far til 2 skolebørn - kender jeg alt til udfordringerne med Skolekom og Skoleintra. Begge systemer virker meget forældet - men det er nu engang de værktøjer der er til rådighed pt. Og som sådan virker de efter hensigten.

Problemet ligger i at få folk (forældre, lærere og elever) til at gøre brug af de muligheder.

Det kunne være at det var mere motiverende såfremt der fandtes et mere tidssvarende system. MEN jeg tror at sådan en projekt er enormt! Og fra starten og indtil det er implementeret - risikerer det at være forældet fra dag ét.

Men derfor skal man jo ikke lade sig skræmme -  man skal se muligheder! Og der er helt klart et behov. Go' vind...

Udfordringen med SkoleIntra er i højere grad den manglende information og træning i anvendelsen af produkterne. Set ud fra det perspektiv hvad systemerne kan og hvad der er nødvendigt i skolemæssigt sammenhæng, så er det udemærkede produkter.

Fadæsen ligger hos IT vejlederne som oftest bruger energi på alle mulige andre it opgaver og derfor ikke har flere timer til rådighed til det er reelt er nødvendigt.

Der kan så være funktioner man kan diskuttere frem og tilbage omkring, men sådan vil det aætid være, da der efter etablerede systemer (og især de offentlige) kommer mere tidssvarende systemer.

Mange lærere kender heller ikke til alle mulighederne i SkoleIntra og derved bliver udbredelsen begrænset. Det kan siges så groft næsten, at 90% af lærere over 40 ikke aner hvordan du skal bruge IT i undervisningen på et seriøst niveau.

@Trådstarter

Det er et udemærket forslag, ligesom når man kommer på CBS eller UNI. Det kunne sagtens være en fordel at have et cloudbaseret system til skolerne, og hvor man bliver oprettet i 1. klasse. Det er ikke så dum en tanke.

Og der er ikke noget til hinder for at du/andre laver en minimodel og så præsenterer dette for nogle der måske kan se lyset.

Køb ren argan olie her

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 18:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mark

Jeg har faktisk engang selv gået med disse tanker, da jeg selv gik i skole.

Men hvorfor ikke prøve at angribe det fra en anden vinkel?

Hvis man starter med at lave et sted hvor hver bruger kan oprette sig, gemme notater, nyttige links osv... En slags online skrivebord som eleven altid har med.

Finde ud af hvad kunne de studerende bruge, for at gøre deres skoledag lidt nemmere?

Når så der er kommet en del brugere og systemet kører som det skal, så kan man så tage skridtet videre og f.eks. integrere noget forældre/lærer styring.

Det jeg mener det er at det måske kunne være en fordel at state op i det små og så udbygge som efterspørgelsen stiger?

Er jeg halt galt på den??

De bedste hilsner
Jesper Thorup

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 18:17

Hejsa!

Nej, du er slet ikke galt på den.

Jeg må indrømme at jeg slet ikke have tænkt den vej, men der er jo ingen der siger at det absolut SKAL gå igennem skolen til at starte med.

Tusind tak for det gode råd, det vil jeg bestemt tage op til overvejelse!

Dbh
Mark 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)