Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EL og fradrag

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Peter - Revisor:

Husk .. fradrag for el-afgift (63,3 øre pr. KwH 2010).

Findes der ikke et lille bilag til el-afgiftsloven ?

Vh
Lars

Jeg lytter lige med her.

Fisker du, Lars? Tænker du liberalt erhverv eller hvor er vi henne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:01

Indrømmet blankt, indlægget er en kende sarkastisk.

Bilaget til el-afgiftsloven indeholder en liste med erhverv, der er undtaget fra retten til godtgørelse af afgiften af procesenergi.

Når jeg ser spørgers beskrivelse af hans virksomhed, så ville jeg som minimum spørge, hvad hans aktivitet indebærer. Generelt er servicevirksomheder nemlig undtaget fra retten til elafgiftsgodtgørelse.

Undtagelsen omfatter ikke virksomheder, hvor edb-udstyr mv. anvendes i produktionsmæssigt øjemed. I Punktafgiftsvejledningen, http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=111187&vId=203357&i=483, beskrives det sådan:

Derfor skal sondringen mellem et egentligt edb-bureau og en virksomhed, der i større eller mindre grad anvender edb i forbindelse med driften, ifølge Landsskatteretten drages således, at edb-bureauer er virksomheder, der afsætter egentlige edb-serviceydelser, hvorimod andre bureauvirksomheder er virksomheder, der alene anvender edb som et naturligt hjælpemiddel ved udførelsen af de ydelser, som virksomheden i øvrigt afsætter.

Praksis fortolker faktisk undtagelsen fra godtgørelsen udvidende.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:36

Hej.

Ja...dette bilag skal der naturligvis tages hensyn til.

Har dog haft et par tilfælde, hvor der har kunnet argumenteres for fradrag af el-afgiften.

Så jeg ville da anytime prøve i grænsetilfælde.

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 09:56

Der står at i bilag 1 at: "Edb-bureauer kan dog få godtgørelse af elafgiften af elektricitet, der anvendes ved drift af edb-materiel" men "Det er herved forudsat, at der er tale om virksomheder, der udfører periodiske edb-mæssige produktionsopgaver for andre." 

hvordan skal den forstås? Mine servere hoster en mailserver, webserver, samt ét applikations-serverprogram. Disse programmer anvendes af andre virksomheder. Tror i, eller kender i retspraksis på området, der måske kan tale den ene eller anden vej i mit tilfælde?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)