Jeg lytter lige med her. Fisker du, Lars? Tænker du liberalt erhverv eller hvor er vi henne? |
Indrømmet blankt, indlægget er en kende sarkastisk.
Bilaget til el-afgiftsloven indeholder en liste med erhverv, der er undtaget fra retten til godtgørelse af afgiften af procesenergi.
Når jeg ser spørgers beskrivelse af hans virksomhed, så ville jeg som minimum spørge, hvad hans aktivitet indebærer. Generelt er servicevirksomheder nemlig undtaget fra retten til elafgiftsgodtgørelse.
Undtagelsen omfatter ikke virksomheder, hvor edb-udstyr mv. anvendes i produktionsmæssigt øjemed. I Punktafgiftsvejledningen, http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=111187&vId=203357&i=483, beskrives det sådan:
Derfor skal sondringen mellem et egentligt edb-bureau og en virksomhed, der i større eller mindre grad anvender edb i forbindelse med driften, ifølge Landsskatteretten drages således, at edb-bureauer er virksomheder, der afsætter egentlige edb-serviceydelser, hvorimod andre bureauvirksomheder er virksomheder, der alene anvender edb som et naturligt hjælpemiddel ved udførelsen af de ydelser, som virksomheden i øvrigt afsætter.
Praksis fortolker faktisk undtagelsen fra godtgørelsen udvidende.
Vh
Lars