Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook starthjælp - November

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Tommy..

Lad os blot få gang i debatten, for så kan jeg belyse samme emne fra flere vinkler. Det gør jeg med glæde.

Ja, jeg nåede selvfølgelig ikke helt derud, hvor der sker en overvægt således at starthjælpen på 70 amino+venner+familie er ubetydelig.

Lad mig her nævne, at vi i de store skalaer af fanantal, taler om faldgruber såsom konkurrencer, hvor man glemmer, at man med et skidt konkurrence-setup lokker folk ind i facebooksiden, og dræber dens procentuelle aktivitet.

"Kom ind i vores facebookside om kaffe, og vind et gavekort på kr. 1.500 til Matas".

----------------------------------------------------------------

Du nævner:
"Min tanke er dog at de første 100, hvis vi skal holde os i de tal der er nævnt i tråden, fortæller andre at her sker der muligvis noget interessant."

Den griber jeg på forkant med denne sætning:
Det er nu mere end to år siden, at man på de blå øjne kunne få en sneboldeffekt i gang på den måde."

For at det skal være realistisk at det er besværet værd, så skal vi helst tale om et velkendt brand. Amino er ikke lige stedet for den slags brands jeg tænker på her. Jeg ser rigtig mange aminoer med fansider der bærer et firmanavn, som ikke fortæller historien om hvad der sker hvis man klikker.

Hvis facebooksiden har et navn, med høj signaleffekt: "Du ved det her, er noget for dig - KLIK!" - altså hvor den jævne facebookbruger kan se med-det-samme at der venter noget spændende... så er der håb, men sidste hurdle der skal passeres er...

.. det toptunede facebookdesign. Rigtig mange aminoer er efterhånden ved at få sig nogle velkomstsider med indbygget funktion: "klik synes godt om, så får du mere end de andre". Det er godt, og alle bør se sig om efter at få det. Det hæver konverteringsraten.

Forudsætningen for at gøre sig forhåbning om en god gammel facebooksneboldeffekt er således:
-Brandværdi
-Fængende facebooksidetitel
-Facebookside design der fordrer høj konverteringsrate blandt de besøgende.

.. hvis et eller flere punkter mangler, så prøver man at skubbe en snebold ned ad en bakke i det reneste pulversne.... it aint gonna happen.

---------------------------------------------------------------------------------------

Du nævner:
Ser man en Facebook side med flere opdateringer og 2 fans hvoraf den ene er administrator, så er man måske mindre tilbøjelig til at stille sig over i fanflokken, end hvis der er 100 fans.

Social proof
Yes.. Det batter bare rigtig meget mere - hvis der er nogen i fans i forvejen. Kompromiset skal måske findes for at passere fasen med de pinlige 0-100 fans, eller også må man acceptere at de første 100 er de sværeste at få - og ikke skal erhverves på let måde.

Måske er der grobund for en amino-start-hjælp-strategi, men den er lidt sårbar, fordi situationen mellem 100 og 300 fans har den store klods om benet i selve synligheden.

DIN VEN HAR FUNDET NOGET FEDT
Facebook er djævelsk smart. Algoritmen tilgodeser dem som har enorm høj procentuel aktivitet på opdateringerne. Så nu vil jeg prøve at forklare, hvorfor vejen fra 0-100 fans kan klares ved at være god til at skabe aktivitet.

Det ypperste man kan opnå er, at blive vist på forsiden hos ens fans venner.

Der er 3 måder at ende der på: Den VÆRSTE, Den KEDELIGE og Den GODE.

"Den værste" kan være den vi bruger når det er aminoer, venner og familie der starter snebolden.. (altså den snebold jeg påstår har næsten ingen chance for at få fat alligevel).. Nogle gange er det "Den KEDELIGE"..
................................................................. men det er aldrig "Den GODE".

 I dette øverste eksempel (Den KEDELIGE måde) er vedkommende der får dette på forsiden hverken fan af Lave Lokal Radio eller Radio Skive. Dette er et amino-eksempel, hvor Lave og Skive er de to aminoer som Michael prøver at hjælpe.
Sneboldeffekt here we come!.... (ironisk) 

I dette midterste eksempel (Den GODE måde) er vedkommende der får dette på forsiden ikke fan af Tue Track The Official... (endnu, fristes man til at sige)

Denne her nyhed bliver skudt ind på forsiden fordi DJ'en Tue Track er super populær, og det kan facebooks algoritme se på alt den action der altid opstår når han opdaterer.
Sneboldeffekt - tjoooo nu er det realistisk. Peter viser mig jo at Tue Track er fed

I dette nederste eksempel har Michael hjulpet 7 aminoer.
Hvad er det lige for en snebold der skal starte med denne reklame for Michaels venner?
Sneboldeffekt i solskinsvejr på en bjergside i grækenland!

Sideadministratorer bør stile efter at skabe viral effekt som Tue Track, og det er ikke så svært mens fansiden har få fans. Facebooks algoritme skal nok hjælpe  - bare rolig. Det kræver man har noget at byde på, men hvis 50% af ens fans (5 ud af 10) kommenterer eller trykker 'synes godt om'.... så ryger skidtet ud til deres venner, på den måde i ser i midterste eksempel.
.. altså på Den GODE måde.

Skaf disse ambassadører blandt jeres eksisterende kunder via andre touchpoints som jeg nævner tidligere i tråden!.. skab mersalg, og viral effekt på jeres nøglekunder.
Ambassadører er et godt ord i facebooksammenhænge. Det de gør hedder Endorsement på engelsk, de skilter udadtil med jeres produkt, og det er den bedste anbefaling et produkt kan få.

--------------------------------------------------------------------------------

Du nævner:
"så vil Facebook vel gå ind og regulere tilbage igen, hvis man altså er nået at komme i "bad standing"

Det ikke helt til at vide hvordan Facebook regulerer. Det officielle svar vil altid være...
Engage your fans!"

Jeg formoder personligt ved almindelig snusfornuft at algoritmen arbejder med nogle procenter. 70 fans der har trykket "skjul" - eller måske bare aldrig siger eller gør noget, er mig personligt uønskede indtil jeg når.. skal vi sige 5.000(?). De mindsker mine muligheder for ægte viral effekt. 

---------------------------------------------------------------------------------

Case

Til sidst vil jeg lige vise jer en stribe screendumps fra en kundes facebookside. Jeg bliver kontaktet, fordi det er INGEN turnover overhovedet via Facebook, og der bliver hos kunden brugt ret meget tid, tankekraft og vilje på Facebook....

Næsten 11.000 fans... ret godt!
Men facebooksiden er håndteret skidt, og alle de klassiske fejl er begået gennem et halvt år.

Analytics viser kunden, at der er MEGET lidt indgående trafik fra fansiden, når der linkes på FB til website.. og ved forespørgsel blandt kunder, er der ingen tegn på at Facebook er guldgruben for denne kunde.

Så kommer jeg på banen, og ser følgende tendens skrevet med småt under opdateringerne. Opdateringer fra det seneste halve år kan jeg jo stadig se på sidens væg.

Lille OBS
De grå tal på de følgende skærmbilleder findes kun på facebooksider med mere end 10.000 fans. De sidder lige under opdateringen. Dér hvor der på billedet står "synes godt om" er det traditionelle link under en opdatering. Til højre for det sidder "tilføj kommentar" ganske som i kender det.

 


931 fans ud af 10.684 har haft den seneste opdatering på deres forside!
.. af dem ved vi at nogle scroller hurtigt forbi. Andre går direkte til deres inbox eller noget andet.

.. tallene vidner altså om, at facebooks algoritme slet ikke kan se, at det der bliver opdateret med er interessant for nogen. Konsekvensen heraf er at siden automatisk gøres usynlig.

.. Vejen ud af dette hul, er et sejt træk, hvor der kæmpes med næb og klør for at få gang i aktiviteten. Et meget relevant spørgsmål trænger sig på..

Skal vi slette faceooksiden - starte forfra og gøre det rigtigt?

Hverken jeg eller kunden selv kan svare på om vi nogensinde får gang i disse 11.000 mennesker. Måske kan vi få gang i nogle, men hvor stor er klodsen om benet mon?

Svaret finder vi i "indblik".. facebooksidens statistikmodul

Det nøjagtige tal er ikke tilgængeligt. Den gule kurve fortæller os pr. øjemål, at et sted mellem 500 og 1000 fans har trykket "skjul".

Dvs de kommer aldrig til at se opdateringerne - derfor kan vi aldrig få dem reaktiveret. Det er vitalt for min dom over siden.

Hvad er konklusionen nu?
- Facebooksiden bør slettes efter en ny er søsat. Inden den slettes skal der køres en opmærksomhedskampagne for at trække dem som stadig er interesserede over i den nye facebookside.

Masser af spildt tid. Dyrt betalt konkurrence i starten... adios til gode danske annoncekroner der er hældt over i regnskaberne hos Zuckerberg i USA.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

AMINO STARTHJÆLP

Skulle man.... i yderste konsekvens.. lave en model for starthjælp fra aminoer, så kræver det gensidig loyalitet, som strækker videre end blot at trykke "synes godt om" og vende ryggen til.

Jeg anbefaler stadig men tager den rigtige vej, men jeg har læst om såkaldte like-syndikater.

Her går man sammen i en gruppe, og pisker rundt med likes og comments på kryds og på tværs af hinandens sider, for at hjælpe hinanden fra 0-100 måske videre til 500.

Den model er den tætteste jeg kan komme på en god idé til at komme "lettere" til større fanskare.. af den slags fanskare, hvor der er nogle fans der kan bruges.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

THOMAS BIGUMS STARTHJÆLP

Man kan også hyre en ekspert til at give en overhaling på de væsentligste elementer:

- Page design (engangsbetaling)
- Facebook strategi (engangsbetaling)
- Kommunikationsplan (engangsbetaling)
- Løbende evaluering (løbende betaling)
- Opdateringer på nye muligheder (løbende betaling)

.. man bør efter min mening ikke hyre en ekstern person til at kommunikere på Facebook. Det kan blive sårbart og inkongruent, hvis dialogen mellem den eksterne hjælp og virksomheden ikke er i særklasse tæt og up to date.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kom gerne med nye spørgsmål.

Thomas Bigum på:
Facebook <- særligt om Facebook med mine egne perspektiveringer
Twitter <- links den store verden om Facebook
Website <- dybdegående blogindlæg, instruktioner og nyheder
Foredrag <- ...som navnet siger det

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Bigum:

Hej Tommy..

Lad os blot få gang i debatten, for så kan jeg belyse samme emne fra flere vinkler. Det gør jeg med glæde.

Ja, det tør svagt antydes! ;o)

Det med sneboldeffekten har du misforstået. Det jeg mente er at hvis der kommer en bruger ind på en side (uden at have nogle venner overhovedet i verden) og ser at man kan blive fan af firmaet på Facebook, så vil der efter min mening være større sandsynlighed for at vedkommende bliver fan hvis der er 100 fans i forvejen, end hvis der er 2.

Thomas Bigum:

Du nævner:
"så vil Facebook vel gå ind og regulere tilbage igen, hvis man altså er nået at komme i "bad standing"

Det ikke helt til at vide hvordan Facebook regulerer. Det officielle svar vil altid være...
Engage your fans!"

Jeg formoder personligt ved almindelig snusfornuft at algoritmen arbejder med nogle procenter. 70 fans der har trykket "skjul" - eller måske bare aldrig siger eller gør noget, er mig personligt uønskede indtil jeg når.. skal vi sige 5.000(?). De mindsker mine muligheder for ægte viral effekt. 

Jomen nu tænker jeg ikke formodninger og officielle svar, men mere hvad erfaringen siger og de 70 starthjælpfans har ikke nødvendigvis trykket skjul, de er bare passive. Hvor mange engagerede fans / hvor meget tid snakker man så for at rette op på det?

Jeg kan selvfølgelig godt se at hvis et firma, som den kunde du nævner, laver en konkurrence hvor de går fra 0 fans til 11.000 fans, så er det med al sandsynlighed ikke de mest loyale og engagerede fans man får.

Men der er også en forskel fra 100 til bare 500, eller 5000 nye fans, hvoraf de så mellem 400 og 4900 må være engagerede og så fra 0 til 11.000, hvor en massiv del kommer fra en konkurrence.

Jeg kan sagtens følge dit eksempel, jeg synes måske bare ikke at det er helt relevant for det denne tråd lægger op til. En af "reglerne" er netop at når man når de 100 fans, så må man ikke annoncere sin side mere. Det kunne man for så vidt også sætte ned til 50 fans, hvis det kunne være en slags damage control. 

Lad mig også lige med det samme sige, at jeg ikke forsvarer tråden med næb og klør. Den var ment som en måde at komme igang med Facebook siden på og med en ny månedlig tråd. Dybere var det ikke. :o)

Med venlig hilsen

Tommy

 

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:

Det med sneboldeffekten har du misforstået. Det jeg mente er at hvis der kommer en bruger ind på en side (uden at have nogle venner overhovedet i verden) og ser at man kan blive fan af firmaet på Facebook, så vil der efter min mening være større sandsynlighed for at vedkommende bliver fan hvis der er 100 fans i forvejen, end hvis der er 2.

Jeg prøver at give udtryk for, at jeg er helt enig i dette, på det tidspunkt hvor jeg skriver "Yes.."
Fænomenet hedder Social Proof - på dansk Social Accept. Det er mørtlen der har rejst bygningen der hedder facebook.

Min pointe i det afsnit er, at man rigtig nok kan udføre en kompromisløsning a la aminohjælp for at passere de pinlige 0-100... Jeg er bare ikke fortaler for den, fordi tiden fra 0-100 kan passeres rigtig hurtigt, hvis man har noget at byde på. 

Obuni - House of Creativity:

Lad mig også lige med det samme sige, at jeg ikke forsvarer tråden med næb og klør. Den var ment som en måde at komme igang med Facebook siden på og med en ny månedlig tråd. Dybere var det ikke. :o)

Smile
.. og min skrivelyst skal ikke ses som et træk for at skyde idéen ned, men... - som det forhåbentlig fornemmes - at vejlede.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Bigum:

Smile
.. og min skrivelyst skal ikke ses som et træk for at skyde idéen ned, men... - som det forhåbentlig fornemmes - at vejlede.

 

Det er helt okay :o) Jeg kan selvfølgelig kun svare for mig selv, men jeg har i hvert fald ikke set det som et idédræber indlæg.

Tommy

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Jacobsen:

Og jeg som troede, at folk snart havde indset, at FB er en dille med dårlige spil og husmødre, der ikke har nogen værdi i markedsføringsøjemed...

Hej Jonas,

Nu snakker vi jo ikke om Facebook annoncer, men Facebook sider.

Mener du at husmødre ikke er en købestærk målgruppe, eller hvordan tænker du?

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:

Jonas Jacobsen:

Og jeg som troede, at folk snart havde indset, at FB er en dille med dårlige spil og husmødre, der ikke har nogen værdi i markedsføringsøjemed...

 

Hej Jonas,

Nu snakker vi jo ikke om Facebook annoncer, men Facebook sider.

Mener du at husmødre ikke er en købestærk målgruppe, eller hvordan tænker du?

Med venlig hilsen

Tommy

Hej Tommy

Facebooksider i markedsføringsøjemed er vel også en form for annonce?

Der er forskel på købsorienterede situationer og hyggestunder. Facebook hører ind under hyggestunder. FB er en underholdningsplatform ala Jubii var det. Min pointe er bare, at FB går en svær tid i møde. Mange har haft meget trafik, men trafik er ikke alt - specielt ikke med det segment der begynder at tegne sig for FB. Trenden er færre og færre brugere og de rigtig attraktive grupper forsvinder, da der går for meget farmville og ligegyldige statusopdateringer i den.

F.eks. er det eneste rigtige markedsføringstrick i grupperne at arrangere konkurrencer. Ej altså... Det er underholdning og det er ikke meget værd i markedsføringsøjemed. FB går en svær fremtid i møde. De har toppet og er på vej ned igen.

/Jonas

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Jacobsen:

Facebook sider i markedsføringsøjemed er vel også en form for annonce?

Der er forskel på købsorienterede situationer og hyggestunder. Facebook hører ind under hyggestunder. FB er en underholdningsplatform ala Jubii var det. Min pointe er bare, at FB går en svær tid i møde. Mange har haft meget trafik, men trafik er ikke alt - specielt ikke med det segment der begynder at tegne sig for FB. Trenden er færre og færre brugere og de rigtig attraktive grupper forsvinder, da der går for meget farmville og ligegyldige statusopdateringer i den.

F.eks. er det eneste rigtige markedsføringstrick i grupperne at arrangere konkurrencer. Ej altså... Det er underholdning og det er ikke meget værd i markedsføringsøjemed. FB går en svær fremtid i møde. De har toppet og er på vej ned igen.

/Jonas

Jo selvfølgelig er det en form for annonce, men hvor Facebook annoncer koster penge at få vist, så er Facebook sider ganske gratis og bliver vist til folk der aktivt har udtrykt interesse (mere eller mindre oprigtig selvfølgelig) i at blive eksponeret for det du har at tilbyde.

En facebook side handler efter min mening også om at skabe et loyalitetsforhold til kunden og hvor det er muligt, så at interagere med kunden. Mulighederne for det og succesraten afhænger selvfølgelig også af hvad du udbyder til salg.

At modtage annoncer / reklamer kan sagtens være en del af en hyggestund, jeg tror du vil blive forbløffet over hvor mange der sidder hver søndag med høsten af reklamer og nyder en kop kaffe eller te mens de hygger sig med at læse det hele igennem. Jeg ville nok også blive forbløffet, da jeg ikke har noget tal at underbygge det med, men det er med alt sandsynlighed rigtig RIGTIG mange :o)

Tommy

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret. Selvfølgelig er der rigtig mange, der sidder og hygger sig, mens de sluger annoncerne.

Det har givetvis også en vis værdi og en profilannonce er gratis, så er det kun tiden man bruger, der skal indregnes i det.

Selvfølgelig har det en værdi. Min kommentar skulle ses i lyset af, at jeg mener, at FB er et døende medie på de tre vigtigste fronter:

1. De har ikke fat på de mest interessante segmenter

2. Brugerne forsvinder langsomt

3. Internettet som markedsføringsmedie er blevet uhyre populært, fordi du kan udregne meget præcist hvad hver ny kunde koster. Det trackingsystem som FB har udviklet har de taget væk igen - sandsynligvis fordi trackingsystemet viste, at de per kunde var en for dyr annoncør.

Det betyder ikke, at FB ikke har nogen værdi som reklamesøjle. Det har ramt toppen og er på vej ned, men selvfølgelig er der en masse markedsføring at hente, hvis man har en god forståelse for de sociale medier.

 

Fra Odense
Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 161
Fra  Skov Rejser Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtigt godt og inspirerende indlæg af Thomas! 

Vh

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)