Hej Tommy.. Lad os blot få gang i debatten, for så kan jeg belyse samme emne fra flere vinkler. Det gør jeg med glæde. Ja, jeg nåede selvfølgelig ikke helt derud, hvor der sker en overvægt således at starthjælpen på 70 amino+venner+familie er ubetydelig. Lad mig her nævne, at vi i de store skalaer af fanantal, taler om faldgruber såsom konkurrencer, hvor man glemmer, at man med et skidt konkurrence-setup lokker folk ind i facebooksiden, og dræber dens procentuelle aktivitet. "Kom ind i vores facebookside om kaffe, og vind et gavekort på kr. 1.500 til Matas". ---------------------------------------------------------------- Du nævner: Den griber jeg på forkant med denne sætning: For at det skal være realistisk at det er besværet værd, så skal vi helst tale om et velkendt brand. Amino er ikke lige stedet for den slags brands jeg tænker på her. Jeg ser rigtig mange aminoer med fansider der bærer et firmanavn, som ikke fortæller historien om hvad der sker hvis man klikker. Hvis facebooksiden har et navn, med høj signaleffekt: "Du ved det her, er noget for dig - KLIK!" - altså hvor den jævne facebookbruger kan se med-det-samme at der venter noget spændende... så er der håb, men sidste hurdle der skal passeres er... .. det toptunede facebookdesign. Rigtig mange aminoer er efterhånden ved at få sig nogle velkomstsider med indbygget funktion: "klik synes godt om, så får du mere end de andre". Det er godt, og alle bør se sig om efter at få det. Det hæver konverteringsraten. Forudsætningen for at gøre sig forhåbning om en god gammel facebooksneboldeffekt er således: .. hvis et eller flere punkter mangler, så prøver man at skubbe en snebold ned ad en bakke i det reneste pulversne.... it aint gonna happen. --------------------------------------------------------------------------------------- Du nævner: Social proof Måske er der grobund for en amino-start-hjælp-strategi, men den er lidt sårbar, fordi situationen mellem 100 og 300 fans har den store klods om benet i selve synligheden. DIN VEN HAR FUNDET NOGET FEDT Det ypperste man kan opnå er, at blive vist på forsiden hos ens fans venner. Der er 3 måder at ende der på: Den VÆRSTE, Den KEDELIGE og Den GODE. "Den værste" kan være den vi bruger når det er aminoer, venner og familie der starter snebolden.. (altså den snebold jeg påstår har næsten ingen chance for at få fat alligevel).. Nogle gange er det "Den KEDELIGE".. I dette øverste eksempel (Den KEDELIGE måde) er vedkommende der får dette på forsiden hverken fan af Lave Lokal Radio eller Radio Skive. Dette er et amino-eksempel, hvor Lave og Skive er de to aminoer som Michael prøver at hjælpe. I dette midterste eksempel (Den GODE måde) er vedkommende der får dette på forsiden ikke fan af Tue Track The Official... (endnu, fristes man til at sige) Denne her nyhed bliver skudt ind på forsiden fordi DJ'en Tue Track er super populær, og det kan facebooks algoritme se på alt den action der altid opstår når han opdaterer. I dette nederste eksempel har Michael hjulpet 7 aminoer. Sideadministratorer bør stile efter at skabe viral effekt som Tue Track, og det er ikke så svært mens fansiden har få fans. Facebooks algoritme skal nok hjælpe - bare rolig. Det kræver man har noget at byde på, men hvis 50% af ens fans (5 ud af 10) kommenterer eller trykker 'synes godt om'.... så ryger skidtet ud til deres venner, på den måde i ser i midterste eksempel. Skaf disse ambassadører blandt jeres eksisterende kunder via andre touchpoints som jeg nævner tidligere i tråden!.. skab mersalg, og viral effekt på jeres nøglekunder. -------------------------------------------------------------------------------- Du nævner: Det ikke helt til at vide hvordan Facebook regulerer. Det officielle svar vil altid være... Jeg formoder personligt ved almindelig snusfornuft at algoritmen arbejder med nogle procenter. 70 fans der har trykket "skjul" - eller måske bare aldrig siger eller gør noget, er mig personligt uønskede indtil jeg når.. skal vi sige 5.000(?). De mindsker mine muligheder for ægte viral effekt. --------------------------------------------------------------------------------- Case Til sidst vil jeg lige vise jer en stribe screendumps fra en kundes facebookside. Jeg bliver kontaktet, fordi det er INGEN turnover overhovedet via Facebook, og der bliver hos kunden brugt ret meget tid, tankekraft og vilje på Facebook.... Næsten 11.000 fans... ret godt! Analytics viser kunden, at der er MEGET lidt indgående trafik fra fansiden, når der linkes på FB til website.. og ved forespørgsel blandt kunder, er der ingen tegn på at Facebook er guldgruben for denne kunde. Så kommer jeg på banen, og ser følgende tendens skrevet med småt under opdateringerne. Opdateringer fra det seneste halve år kan jeg jo stadig se på sidens væg. Lille OBS 931 fans ud af 10.684 har haft den seneste opdatering på deres forside! .. tallene vidner altså om, at facebooks algoritme slet ikke kan se, at det der bliver opdateret med er interessant for nogen. Konsekvensen heraf er at siden automatisk gøres usynlig. .. Vejen ud af dette hul, er et sejt træk, hvor der kæmpes med næb og klør for at få gang i aktiviteten. Et meget relevant spørgsmål trænger sig på.. Skal vi slette faceooksiden - starte forfra og gøre det rigtigt? Hverken jeg eller kunden selv kan svare på om vi nogensinde får gang i disse 11.000 mennesker. Måske kan vi få gang i nogle, men hvor stor er klodsen om benet mon? Svaret finder vi i "indblik".. facebooksidens statistikmodul Det nøjagtige tal er ikke tilgængeligt. Den gule kurve fortæller os pr. øjemål, at et sted mellem 500 og 1000 fans har trykket "skjul". Dvs de kommer aldrig til at se opdateringerne - derfor kan vi aldrig få dem reaktiveret. Det er vitalt for min dom over siden. Hvad er konklusionen nu? Masser af spildt tid. Dyrt betalt konkurrence i starten... adios til gode danske annoncekroner der er hældt over i regnskaberne hos Zuckerberg i USA. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- AMINO STARTHJÆLP Skulle man.... i yderste konsekvens.. lave en model for starthjælp fra aminoer, så kræver det gensidig loyalitet, som strækker videre end blot at trykke "synes godt om" og vende ryggen til. Jeg anbefaler stadig men tager den rigtige vej, men jeg har læst om såkaldte like-syndikater. Her går man sammen i en gruppe, og pisker rundt med likes og comments på kryds og på tværs af hinandens sider, for at hjælpe hinanden fra 0-100 måske videre til 500. Den model er den tætteste jeg kan komme på en god idé til at komme "lettere" til større fanskare.. af den slags fanskare, hvor der er nogle fans der kan bruges. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ THOMAS BIGUMS STARTHJÆLP Man kan også hyre en ekspert til at give en overhaling på de væsentligste elementer: - Page design (engangsbetaling) .. man bør efter min mening ikke hyre en ekstern person til at kommunikere på Facebook. Det kan blive sårbart og inkongruent, hvis dialogen mellem den eksterne hjælp og virksomheden ikke er i særklasse tæt og up to date. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Kom gerne med nye spørgsmål. Thomas Bigum på: |
Thomas Bigum:Hej Tommy..
Lad os blot få gang i debatten, for så kan jeg belyse samme emne fra flere vinkler. Det gør jeg med glæde.
Ja, det tør svagt antydes! ;o)
Det med sneboldeffekten har du misforstået. Det jeg mente er at hvis der kommer en bruger ind på en side (uden at have nogle venner overhovedet i verden) og ser at man kan blive fan af firmaet på Facebook, så vil der efter min mening være større sandsynlighed for at vedkommende bliver fan hvis der er 100 fans i forvejen, end hvis der er 2.
Thomas Bigum:Du nævner:
"så vil Facebook vel gå ind og regulere tilbage igen, hvis man altså er nået at komme i "bad standing"Det ikke helt til at vide hvordan Facebook regulerer. Det officielle svar vil altid være...
Engage your fans!"Jeg formoder personligt ved almindelig snusfornuft at algoritmen arbejder med nogle procenter. 70 fans der har trykket "skjul" - eller måske bare aldrig siger eller gør noget, er mig personligt uønskede indtil jeg når.. skal vi sige 5.000(?). De mindsker mine muligheder for ægte viral effekt.
Jomen nu tænker jeg ikke formodninger og officielle svar, men mere hvad erfaringen siger og de 70 starthjælpfans har ikke nødvendigvis trykket skjul, de er bare passive. Hvor mange engagerede fans / hvor meget tid snakker man så for at rette op på det?
Jeg kan selvfølgelig godt se at hvis et firma, som den kunde du nævner, laver en konkurrence hvor de går fra 0 fans til 11.000 fans, så er det med al sandsynlighed ikke de mest loyale og engagerede fans man får.
Men der er også en forskel fra 100 til bare 500, eller 5000 nye fans, hvoraf de så mellem 400 og 4900 må være engagerede og så fra 0 til 11.000, hvor en massiv del kommer fra en konkurrence.
Jeg kan sagtens følge dit eksempel, jeg synes måske bare ikke at det er helt relevant for det denne tråd lægger op til. En af "reglerne" er netop at når man når de 100 fans, så må man ikke annoncere sin side mere. Det kunne man for så vidt også sætte ned til 50 fans, hvis det kunne være en slags damage control.
Lad mig også lige med det samme sige, at jeg ikke forsvarer tråden med næb og klør. Den var ment som en måde at komme igang med Facebook siden på og med en ny månedlig tråd. Dybere var det ikke. :o)
Med venlig hilsen
Tommy