Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

aps og holding - hvor er fordelene/ulemperne?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Oct 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg er ansat som "bogholder" i et lille privatejet familiefirma. Min chef er fra flere sider, blevet anbefalet at ændre firmaet fra et enkeltmandsfirma til et aps og i den forbindelse også stifte et holding selskab.

Jeg har lidt svært ved at overskue fordele og ulemper - specielt da der så vidt jeg kan se, er kommet en ny lovgivning - der vel dårligt nok er trådt i kraft.

Mine spørgsmål er derfor:

Hvad er den skattemæssige fordel ved at have et aps i forhold til et enkeltmandsfirma, når man i enkeltmandfirmaet kører under virksomhedsordningen?

Hvad er den skattemæssige fordel ved at at stifte et holdingselskab i forbindelse med en evt. stiftelse af et aps?

Så vidt jeg har forstået, så kan overskuddet af et aps flyttes til holdingselskabet uden at der skal betales skat. Trækker man så overskudet ud af aps´et før skat - således at det skattepligtige overskud af aps ´et bliver det mindre?

Men skal der så ikke bare betales skat af overskuddet i holdingselskabet?

Jeg synes at have læst - at alle de selskaber man ejer fra og med den 1. marts 2010 er sambeskattet - således at det er det samlede oveskud i alle de selskaber man ejer, der skal betales skat af. Hvis det er rigtig læst og forstået - så kan jeg ikke se fordelen med et holding.

Jeg kan sagtens se fordelen ved et aps i forhold til risikoen, hvis det skulle begynde at gå dårligt, og virksomheden genererer et underskud. Pt hæftes der jo med alt hvad min chef ejer og har - men jeg har svært ved at gennemskue at han skulle kunne spare en masse penge i skat.

Sonja

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:47

Hej.

Skattemæssig fordel.........ingen særlig.

Holding..Pengetank..skattefri udbytte op i holding/Investere i nye aktiviteter mv. med

skattefrie midler.

Nej...ej fradrag for udbytte.....resultat i drifts-aps bliver beskattet med 25% før udbytte.

Nej...der er tvungen sambeskatning i DK, og har været i mange år. Det er således netto-

resultat af alle selskaber, der beskattes med 25%.

Der er næppe en masse penge sparet i skat.

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:16

Hej Sonja,

Du har helt ret i at der ikke er en stor skattebesparelse.

Det er risikofaktoren, som er afgørende, hvis han skulle vælge at etablere drifts- og holdingselskab.

Selskabskonstruktionen er også en fordel, hvis (når) virksomheden skal sælges, eller der skal laves generationsskifte.

Tilmeldt 28. Oct 10
Skrevet kl. 12:01

Jeg siger indtil videre mange tak for jeres svar.

Vi har så et tillægsspørgsmål i forbindelse med et evt. generationsskifte.

Det er planen at sønnerne på et tidspunkt skal overtage virksomheden. Hvordan er det så en fordel med aps-holding konstalationen?

Er der nogen frist for hvor kort tid i forvejen selskaberne skal stiftes?

Sonja

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14

Hej.

Vil anbefale proff. rådgivning mht. optimal generationsskifte.

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Oct 10
Skrevet kl. 12:38

Hej Peter.

Det er så absolut også vores hensigten, at søge professionel hjælp og vejledning til den tid. Men man kan vel ikke bare to måneder før generationsskifte omdanne til aps og holding - eller? Min chef mener at have hørt, at der skal gå en vis tid fra omdannelsen til selskab før der kan foretages generationsskifte.

Sonja

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:45

Enig med Peter. Generationsskifte er ikke noget som ordnes via et forum.

Jeg vil dog gerne give dig lidt gode råd:

Ved etablering af driftsselskab og holdingselskab, så kan likviditeten trækkes op i holdingselskabet, så den ikke skal købes med, som en del af virksomheden. Overdragelsesprisen bliver dermed lavere, og beskatningsgrundlaget bliver dermed også lavere.

Ved at have firmaet som enkeltmandsvirksomhed (selv med VSO), så bliver hele salget beskattet med personskat, og al indtægt udover topskattegrænsen beskattes jo med topskat. Med holdingselskabet, så kan salget foretages skattefrit i holdingselskabet, og først beskattes når pengene senere hen trækkes ud til forbrug.

Købsprisen for virksomheden bliver også lavere, og sønnerne skal dermed stille med mindre finansiering.

Det skal helst planlægges i god tid. Det kan ikke gøres kort før overdragelsen.

Så hvis I overvejer generationsskifte, så vil det nok være en god idé allerede nu at få det planlagt på den rigtige måde.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:50

Dernæst kommer i øvrigt, at man ikke kan sælge en personlig virksomhed, men kun kan sælge aktiver og kunderelationer videre til en anden virksomhed.

Det betyder, at alle ansatte skal opsiges og ansættes igen. Bankforbindelse, forsikringer, mv. skal startes på ny. kunder skal informeres om nyt CVR.nr., mv.

Der er rigtig mange ting, som går hen og bliver problematisk.

Et selskab kan sagtens skifte ejere, og det bliver derfor nemmere for alle at have styr på disse detaljer, inden generationsskiftet pludselig står for døren.

Tilmeldt 28. Oct 10
Skrevet kl. 13:11

Hej Martin.

Tusind tak for dit svar - det giver klarhed over en masse ting - og du forklarer, så det er til at forstå. Generationskiftet er ikke lige for - men kan forstå, at det er noget, der skal planlægges i god tid.

Sonja

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:28

Ja, der kan sagtens gå flere år med at lave et optimalt generationsskifte.

Så på den måde vil der uden tvivl være en stor skattefordel i at omdanne virksomheden til et selskab med holding.

Det vil dog koste lidt kroner i rådgivning, men de penge er sandsynligvis tjent ind mange gange igen i sparet skat og andre omkostninger.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)