Hejsa. Jeg er ansat som "bogholder" i et lille privatejet familiefirma. Min chef er fra flere sider, blevet anbefalet at ændre firmaet fra et enkeltmandsfirma til et aps og i den forbindelse også stifte et holding selskab. Jeg har lidt svært ved at overskue fordele og ulemper - specielt da der så vidt jeg kan se, er kommet en ny lovgivning - der vel dårligt nok er trådt i kraft. Mine spørgsmål er derfor: Hvad er den skattemæssige fordel ved at have et aps i forhold til et enkeltmandsfirma, når man i enkeltmandfirmaet kører under virksomhedsordningen? Hvad er den skattemæssige fordel ved at at stifte et holdingselskab i forbindelse med en evt. stiftelse af et aps? Så vidt jeg har forstået, så kan overskuddet af et aps flyttes til holdingselskabet uden at der skal betales skat. Trækker man så overskudet ud af aps´et før skat - således at det skattepligtige overskud af aps ´et bliver det mindre? Men skal der så ikke bare betales skat af overskuddet i holdingselskabet? Jeg synes at have læst - at alle de selskaber man ejer fra og med den 1. marts 2010 er sambeskattet - således at det er det samlede oveskud i alle de selskaber man ejer, der skal betales skat af. Hvis det er rigtig læst og forstået - så kan jeg ikke se fordelen med et holding. Jeg kan sagtens se fordelen ved et aps i forhold til risikoen, hvis det skulle begynde at gå dårligt, og virksomheden genererer et underskud. Pt hæftes der jo med alt hvad min chef ejer og har - men jeg har svært ved at gennemskue at han skulle kunne spare en masse penge i skat. Sonja
|
Hej.
Skattemæssig fordel.........ingen særlig.
Holding..Pengetank..skattefri udbytte op i holding/Investere i nye aktiviteter mv. med
skattefrie midler.
Nej...ej fradrag for udbytte.....resultat i drifts-aps bliver beskattet med 25% før udbytte.
Nej...der er tvungen sambeskatning i DK, og har været i mange år. Det er således netto-
resultat af alle selskaber, der beskattes med 25%.
Der er næppe en masse penge sparet i skat.
MvH
Peter