Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontanthjælp vs. virksomhedsstart; hvordan undgår jeg at snyde?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at produktudvikle en god ide, som jeg har fået.

Nu er mit spørgsmål; Jeg er på kontanthjælp og ved endnu ikke om min ide også holder, når det kommer til salg. Dog har jeg allerede fået nogle enkle bestillinger, dog kun fra 2 venner. Så på det plan er det stadigvæk hobby. Hvis jeg vælger at sælge mine produkter til de 2 jeg kender, skal jeg så oplyse det til kommunen og til SKAT? Jeg vil meget nødigt komme i klemme og blive straffet og jeg ønsker, at gøre tingene efter bogen.

Jeg har oprettet en side på Facebook, hvor mine ting ligger til salg, må jeg det?

Det er jo således, at jeg selvfølgelig ikke vil afmelde min kontanthjælp før jeg 300% sikker på, at jeg kan leve af min opfindelse. Så altså, må jeg tjene penge og stadigvæk få kontanthjælp sålænge jeg oplyser dem om, hvor meget jeg tjener? Jeg tænker, at de så bare trækker det fra (som jeg tjener) kontanthjælpen.

Venligst fra Eva

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 09:49

Det afhænger af hvorfor du får kontanthjælp.

Kontanthjælp sker efter lov om aktiv socialpolitik og er som sådan ikke en form for skrabet dagpenge for folk der ikke er medlemmer af en A-kasse, - men en ordning der skal sikre at modtageren så vidt det er muligt igen bliver selvforsørgende.

Du skal derfor have fat i din sagsbehandler, og have lavet en ny handlingsplan. Den kan skrues sammen på forskellige måder.

Kontanhjælp ved sygdom er lidt anderledes, da sagsbehandleren så skal vurdere om der er sket en bedring der indvirker på arbejdsevnen. 

Michael

Tilmeldt 17. Nov 10
Skrevet kl. 11:30

Jeg har været på kontanthjælp gennem de sidste 10 år og har mere eller mindre været placeret på en hylde.

Det er på eget initiativ, at jeg nu har taget fat i min nyeste sagsbehandler(der har været mange) for at blive afklaret i forhold til arbejdsmarkedet. Jeg fik sidste år konstateret ADHD, hvilket har kunne forklare, hvorfor jeg har meget meget svært ved at indgå i et job på alm. vilkår.

Jeg egner mig så absolut ikke til at være ansat eller arbejde med andre og derfor stiller jeg mod at blive selvstændig, så jeg kan arbejde alene og i eget tempo og på min egen måde. Så på den måde er jeg jo stadigvæk arbejsduelig. Jeg er blevet fyret fra samtlige jobs grundet konnflikter og jeg kan ikke gennemfører udd. på trods af mange mange forsøg. Det er ikke fordi, jeg ikke har skruet pæren ordentligt i, min intelligens fejler absolut intet og bliver jeg bidt af noget, så er jeg en borebille, der ikke stopper før målet er nået, så på den måde vil jeg egne mig perfekt som iværksætter.

Mange tak for svar og så må jeg få fat på min sagsbehandler og høre hvordan jeg skal bære mig ad.

Jeg overvejer at gå i boghandlen og købe de der blå "kvitteringer/bilagssedler" og så skrive ned når/hvis jeg sælger nogle af mine ting, så kan jeg holde øje med indtægt/udgift og indberette det til min sagsbehandler og til SKAT. Så håber jeg, at det ikke giver mig problemer.

Da jeg er alene med to børn, kan jeg jo ikke undvære min kontanthjælp, men jeg agter heller ikke at snyde på nogen måde, så det er fint med mig, hvis de trækker min kontanthjælp fra evt. indkomst.

Venligst fra Eva

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej EVA

Det burde være muligt at finde ud af noget med din sagsbehandler, efter hvad du fortæller her.

Når du har snakket med din sagsbehandler, og du mod forventning ikke finder en ordning der kan bringe dig nærmere at kunne forsørge dig selv, - så er du velkommen til at kontakte mig gennem PB funktionen. Så vil jeg prøve at undersøge dine muligheder nærmere.

Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Michael

Det er god stil, det dér - og held og lykke til dig, Eva.

Michael

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:46

Hejsa.

Jeg kender et par stykker der er på kontanthjælp og driver en smule virksomhed.

Praktisk fungerer det sådan at det de tjener bliver modregnet i kontanthjælpen.

Så det fungerer faktisk glimrende - du skal aftale nærmere med kommunen. Det eneste man kunne savne i en sådan aftale var guleroden, således at man rent faktisk havde lidt ud af det økonomisk, - også før man er blevet helt og aldeles selvforsørgende.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med projektet - og kudos for initiativet !

Tilmeldt 17. Nov 10
Skrevet kl. 23:02

Hej Michael

Mange tak for venligheden og hurtig svar. Jeg skal nok tage kontakt, hvis alt andet gliber.

Jeg er bare så træt af at være på kontanthjælp. Man er så meget, i den grad, sat under administration og det er en frihedsberøvelse uden lige.

venligst fra Eva

Tilmeldt 17. Nov 10
Skrevet kl. 23:09

Hej

Kan sagtens følge dig i det med kontanthjælpen vs. gulerod, men omvendt synes jeg nu også på trods, at vi er meget privilligeret at have et økonomisk netværk til at  overleve på, når vi står uden arbejde uanset hvad årsagen hertil er.

Man er jo ikke rig på kontanthjælp, men jeg får trods alt nok til at kunne klare mig og jeg har jo intet andet end tid. Hvis jeg kan bruge den tid på at starte egen virksomhed og stadigvæk have min økonomiske sikkerhed under mig, så er jeg tilfreds nok.

Folk skulle jo nødigt begynde at tænke strategisk i at gå på kontanthjælp og drive egen biks ved siden af, det kunne blive problematisk rent samfundsmæssigt.

Mange tak for lykønskningerne, dem får jeg brug forSmile

Venligst fra Eva

Tilmeldt 17. Nov 10
Skrevet kl. 23:10

Mange takSmile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)