Hej er der nogen der ved hvor man evt kan låne til opstart af vognmandsforretning. Har kørsel ved en af de store speditør , men mangler kapital til opstart skal bruge 250-300,000 kr det eneste jeg har er et lån i min bank på ca. 365000kr mvh tazman |
Nu er det ikke for at ødelægge din ide om at blive selvstændig, der er intet mere fantastisk.
Men med mit kendskab til den kære vognmandsbranche, så er det, hvis du påtænker dig kun at køre fast for en speditør, det samme som at være chauffør!?? Bare med alt risiko siddende på dig selv. Altså en ansat uden rettigheder.
Eller hvordan er din forretningsmodel!?
For speditørens er genial, specielt DSV's er jo så nice! Vi vil maks have 10 % af alt vores gods kørt på egne biler. Resten skal køres på undervognmænd. Dvs den dag der er lidt kørsel, så ringer de bare ikke til de undervognmænd. Dvs DSV ikke binder kapital, DSV har ingen risiko. Men det har undervognmanden jo!?
Og endnu mere genialt bliver det når de sælger en pakke hvor man jo køre for dem, brændstof, forsikringer, trailer, alt køber/lejer man så også igennem speditøren, hvilket gør at de tjener kassen! Igen genialt for speditøren, men mindre genialt for undervognmanden.
Mit spørgsmål er så bare til dig Tazman, hvorfor vil du gerne det her? :-)
Pga at du får din egen bil?
Fordi du kan lave forretning!?
Og hvad hvis speditøren en dag siger stop? - Går ned i pris? - har du så råd til at stoppe op med det samme, eller bliver du nød til at trække det ud, og køre med underskud!?
Har du en plan B for at holde bilen igang?
Og hvordan tænker du at du vil udvikle forretningen? Evt skaffe egne kunder? og Flere biler der trækker for dig? eller?
Og jeg spørger kun, fordi jeg synes det er utroligt synd for alle dem der investere en masse penge i en pæn bil osv, og ender uden en krone på lommen.
Kort sagt, lad vognmænd være vognmænd, og chaufføre være chaufføre. At blande de 2 ting, er kun en fordel for speditøren. :-)