Der er dukket et spørgsmål frem, som jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe med: hvornår er det nødvendigt at få en sælger til at skrive en egentlig faktura når man foretager et indkøb, og hvornår er det nok med en bon?
Det lyder som et forholdsvis simpelt spørgsmål. hvilket jeg også troede det var, men jeg har ganske enkelte ikke kunnet finde et svar på det til trods for en del søgning. Jeg håber derfor der er en venlig sjæl herinde der kan hjælpe :)
Mange tak for de hurtige svar! Betyder det, at det er lige gyldigt om et køb bliver foretaget i mit private navn eller om firmanavnet fremgår af den? Det ene betyder vel, at det er en privat handel hvilket medfører et sæt regler og det andet er en erhvervs handel hvilket medfører et andet sæt regler?
Skal det forstås således, at hvor der er mulighed for, at skrive købers navn, bør det være virksomheden der fremgår, hvorimod det er ligegyldigt på en bon hvor det normalt ikke muligt, at få skrevet køber på? For er der da en klar fordel ved kun, at handle hvor man får en bon (uden købers navn på), idet man således opnår bedre købsbetingelser, da det kan ligne et privat køb.
Ovenstående kommer muligvis til, at lyde som en lyssky affære, hvilket ikke er min hensigt. Jeg vil bare gerne have opklaret hvorfor køber skal fremgå af en faktura, når det ikke er muligt på en bon..
Jeg har for nogle måneder siden været på moms halløj kursus hos skat. Et jeg tilmeldte mig for en sikkerheds skyld.
Der stillede jeg faktisk det spørgsmål til dem og jeg fik svaret: Det er helt iorden du går i bog & ide og køber nogle varer til din virksomhed og bogfører kvitteringen derfra ( Altså deres bon ) MEN: Overskrider beløbet 750,- kr. inkl. moms så skal der laves en faktura. Det vil sige begge parters oplysninger. navn, adresse, cvr nummer osv.
Jeg tænkte hold da op. Men sådan fik jeg det fortalt af skat til mødet. Ved ikke om andre måske har en kommentar til dette, for jeg synes måske det er en smule for meget? eller er det?
Tak for dit input. Jeg er enig i, at det lyder voldsomt at der skal laves en faktura for køb over 750 kr... Hvad med dem der f.eks. kører meget i taxa - det kan da hurtigt beløbe sig til over 750 kr., og jeg har svært ved at tro at de får lavet en faktura hver gang...?
Måske der var nogle der kan komme med input om hvorledes de selv gør?