Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor lang opsigelses frist ved manglende betaling.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis man som udlejer lejer ud til private, kan man ved manglende betaling - efter de nye regler - opsige lejemålet med 14 dages varsel.

Men hvordan er det for erhvervslejemål. Hvor lang en frist har lejer så? 3 dage eller er de også omfattet af de nye regler om 14 dages varsel?

/Nina

Tilmeldt 15. Nov 09
Skrevet kl. 20:53

Ingen friske drenge eller piger på linien? Wink 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:49

Hej Ninaf,

Du skal ind i Erhvervslejelovens § 69, stk. 3 (Det i kursiv er mine bemærkninger):

Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal være afgivet efter sidste rettidige betalingsdag (3. hverdag efter forfaldstidspunktet) og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb.§ 43, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 108 kr. med tillæg af 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr. Det i 4. pkt. nævnte beløb på 108 kr. er opgjort i 1999-niveau (139 kr. pr. 1. januar 2010) og reguleres én gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
Altså: 3 dage og ikke 14 dage.
Og i juridisk terminologi hæver man en misligholdt aftale - en løbende aftale som bringes til ophør uden der er noget at bebrejde den anden opsiges.

Jeg håber, at det giver dig tilstrækkeligt svar på dit spørgsmål, ellers må du lige sige til.
Jens Baagøe Thomsen, advokat (L).
Tilmeldt 15. Nov 09
Skrevet kl. 17:19

Hej Jens.

Mange tak for svaret. Jeg var i tvivl om fristen var blevet forlænget til 14 dage, men det er den så ikke.

/Nina

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)