Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomheden (butikken) på facebook

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Nogen her med erfaringer om værdien (og konkrete fordele) ved som virksomhed at være på facebook?

Har pr. 1/10 overtaget forretning (butik) i provinsby. Butikken har hverken hjemmeside (endnu) eller profil oprettet på facebook. Det samme er i øvrigt gældende for butikkens eneste konkurrent i byen.

Hjemmesiden planlægges oppe i løbet af 3-6 måneder afhængig af løsning for netsalg og de mange praktiske ting der skal løses i startfasen efter overtagelse. Men facebook er jeg noget usikker på formålet med - hvad bruger i andre profilen til?

Bedste hilsener

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er først lige startet op, og bruger derfor ikke min så aktivt endnu. men det er så også noget lidt andet jeg har med at gøre, jeg laver nemlig en side hvor du kan møde / finde din bilforhandler.

Men havde jeg en butik som dig, ville jeg promovere den godt. For det første for at få nogle faste kunder, som bliver ved med at vende tilbage. du kan fx skrive gode tilbud ind. eller hvis man er fan af dig på facebook, så får man et gavekort på 500 kr. hver gang man har handlet for 5000. dvs. 10 procent. Det kender jeg en der har stor succes med ihvertfald.

Mvh Tobias.

Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svaret! For at forstå logikken: grunden til at man belønner en ven på facebook er at den pågældende ven så - gennem sit facebooknetværk - anbefaler butikken til andre? Eller hvordan ser du på det?

Det virker stadig lidt diffust, for at være helt ærlig. Men det er stor hjælp med input som dit - sætter nogle tanker i gang. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har  lige  fået  monteret et faneblad ekstra  på  min  BoligAalborg.dk side  på  Facebook

ideen  er  at  med  det  pres  der  har  været på  at  få  en  lejlighed  her i Aalborg;  så  opslag  af  de  aktuelt  tilgængelige lejligheder  som  folk  så   kan  linke  over  til  på  min  rigtige side  (for  dem  selv)   eller    hvis  de skulle  sidde  med en  bekendt  som  var  i  bekneb  for  en  lejlighede;  så   kunne  de  jo  så  smide  henvisningen  videre

en  lille  feature  til  særdeles  overkommelige  penge  som  Patrick Olsen  fra  www.Better-Web.dk  har  holdt  op  i vinden  herinde på  Amino  de  sidste 14 dage

Prøv  og  check  det ud

Otto B Petersen

 

Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser interessant ud - tak for det!

Hvordan med henvendelser og kommentarer fra kunder/ potentielle kunder - har der været nogen gavn i den forbindelse ved at være på facebook? Som en slags løbende "kundetemperaturmåler"? Bruger I facebook på den led som del af kundeservicen? 

Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jabba!

Jeg kan anbefale dig at kigge på hvordan "Nail4you" bruger deres Facebook-side til markedsføring og kundeservice.

http://www.facebook.com/pages/Korsor-Denmark/Nail4you/137517929615317?ref=ts

Det er måske mere "målgruppen" der´er på Facebook og bruger tiden meget der, men det handler om at henvende sig til det rette publikum så kan du skaffe en del ekstra point på den konto!

Så indrag kunder, venner og potentielle kunder mere og mere i din hverdag og hvad i render rundt og laver.

Det var lige min kommentar :)

Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for tippet, Mikkel! Kan godt se hvorfor du fremhæver netop den facebookside - de ser ud til art have fat i noget spændende med shop, konkurrencer, kommentarer og billeder på væggen etc. Det er noget interaktivt i den stil, jeg godt kunne forestille mig at sigte mod. 

Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da så lidt!

En anden side der spiller lidt mere på "ekspert"-rollen er Body Lab:
http://www.facebook.com/pages/Korsor-Denmark/Nail4you/137517929615317?ref=ts#!/pages/BODYLABdk/110654575662790?v=wall

Hvor de poster relevante opslag og information som skaber debat og spørgsmål som så fører brugerne over på bodylab.dk

Du kan også overveje at have fx. en tilbudsformular/tilmelding til nyhedsbrev på dine undersider.
Men det handler om interaktiviteten. Få dine brugere til at føle at de er på "niveau" med dig og kan være med til at styre shoppens/virksomhedens retning.
Ikke sagt at du skal tage alle råd, kritik og så videre til dig - men folk vil blive hørt.
Så er der nogen der skriver på din "wall" - så svar, og gør det med ekspert-rollen i baghovedet.
Får du brug for assistance med grafik og opsætning så skal du bare kontakte mig på nedenstående mail, så skal jeg være behjælpelig.

Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe med nyhedsreleases af forskellig slags. Takker!

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jabba,

Jeg er blandt flere ting rådgiver i brugen af facebook, og jeg skal indledningsvis rose dig for at være en ener.

Du tænker, og indhenter viden, før du kaster dig ud i Facebookbølgen blå!

Det har jeg ikke set nogen gøre her på Amino endnu. Jeg har flere kunder der kommer til mig inden opstarten, men det skyldes egentlig ofte, at de har nogle kiksede forsøg på samvittigheden fra tidligere.

Der er nævnt flere gode ting her i tråden, og der er også et par interessante links. Jeg ser svagheder ved de facebooksider der er linket til - og også noget der er blevet til en misforståelse - som kunne lede dig af et galt spor.

De gode ting der allerede er nævnt, med min syn på sagen

Sjoegaard nævner to essentielle ting. Tilbagevendende kunder og et incitament til at gide at lege med på facebook. De to nøgleord svarer på spørgsmålene:
- Hvorfor går min virksomhed på Facebook?
- Hvad skal få kunderne til at trykke "synes godt om"?

Tilbagevendende kunder er den altoverskyggende grund for en fysisk butik at indtage Facebook. I særdeleshed hvis kundegrundlaget forbliver i nærmiljøet geografisk set - og forstærket hvis du samtidig driver nichebutik - og ikke allround-varer.
(En restaurant på Strøget er ikke afhængig af sit nærmiljø, og Bilka er et eksempel på noget der ikke er en nichebutik)

Incitamentet. Den gennemsnitlige facebookbruger er på udkig efter specielt to ting, når de skal beslutte sig om de vil trykke "synes godt om". Det ene er rabatter. Det andet er i kategorien 'noget som andre ikke får'.

__________________________________________

Ivaerksaet nævner velkomstsiden. Korrekt igen. En Facebookside uden en velkomstside er skønne spildte kræfter - eller omvendt uudnyttet potentiale. Du har 3-6 sekunder til at fange nye besøgendes opmærksomhed, og friste dem. En Væg på en facebookside er ikke en fristelse - det er en myretue.

__________________________________________

Mikkel linker til Nail4you og nævner Markedsføring og Kundeservice. Gode og vigtige nøgleord, men det vigtigste mangler en smule på Nail4you. Engagement. Nail4you kører en konkurrence, og det er fint. Folk bliver da engagerede, men nail4you gør ikke synderligt yderligere.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogle tip&tricks eller flotte instrukser i at lave negle. Hvis jeg rådgav bagmændene var det her jeg ville bede dem lægge mest vægt. Sekundært er kundeservice, og til allersidst i rækken (med på et yderligt mandat) markedsføring.

Min filosofi er at lade være med at bruge facebooksiden som markedsføring. Det at man bruger den til alle mulige andre ting er "afledt markedsføring" og skaber det som i reklamesproget kaldes "brand awareness".

Nail4you dumper efter min mening på dette gyldne facebookmantra:

"We’re supposed to be starting conversations,
not just broadcasting information."

Hvis du er boghandler i provinsbyen, og der debateres nye udgivelser på din facebookside. Så behøver du ikke fortælle dem som debaterer, at du sælger bøger i Hovedgaden. De ved det godt, og det er dig de mindes når de næste gang skal have en bog.... get it?

Nail4you har et faneblad med shop og en pivlækker velkomstside. De dele spiller for dem.
Shoppen kan jeg lave, det diskuterede vi i denne aminotråd om webshops på facebook.

___________________________________________

Så linker Mikkel til Bodylab, men bodylab dumper efter min mening i endnu mere udstrakt grad på evnen til at engagere end Nail4you lige gjorde.

Det handler nok om målgruppen, men der er kun lige akkurat mere gang i facebooksiden end der er på provinsbyens hovedgade på en røvsyg søndag - og det er et alvorligt problem for dem.

Når en facebookside "spammer" så går opdateringerne ikke ud til alle fans.

En facebookside bliver vurderet som spam-ish, hvis der aldrig sker en dyt blandt brugerne når der opdateres. Så når man som administrator af en facebookside først havner i en nedadgående spiral, hvor færre og færre kommenterer og/eller trykker synes godt om til opdateringerne - så er der færre og færre der ser den næste opdatering.

KÆMPE problem, hvis halvdelen af fansne er familie og venner som er blevet fans for at støtte, men har skjult opdateringerne fordi interessen i at modtage tilbud ikke er der.

Et råd til alle. Bed venner og familie holde sig væk, hvis de ikke støtter med kommentarer og "synes godt om" løbende. Hvis de er tavse bliver de til en klods om benet.
Det skriver jeg mere om i denne artikel, om at få flere facebookfans.

.. Så misforståelsen der er ved at blive begået, er at du (Jabba) kigger inspireret på Bodylabs nyhedsstrøm. Den er opskriften på en død facebookside.

Den rette model er ikke at sende facebookbrugerne over på news.bodylab.dk, men at få dem til at blive, og diskutere på Facebook...

Bodylab har i mine øjne, et kæmpe hul i deres facebookstrategi,
og lige nu ser de ud som om de bløder fra et sår - som de ikke selv har opdaget.

____________________________________________

So now what?
Opskriften på facebooksucces er som følger:

- indhent viden om facebook og om egen målgruppe

- læg en facebookstrategi

- læg en kommunikationsplan der harmonerer med strategien

- design og etabler facebooksiden

- skaf trafik i henhold til strategi

- udrul i henhold til kommunikationsplan

Det er så simpelt, men sjældent set gjort rigtigt.

_______________________________________________________

Det var ordene fra ekspert i sociale medier Thomas Bigum.
Jeg rådgiver professionelt i alle eller enkelte af opskriftens trin. Har man mere tid - end man har penge, så fortæller folk mig, at de er rigtig glade for mine gratis tips, tricks og updates.

Modtag de gratis tips her
www.facebook.com/thomasbigum
www.twitter.com/thomasbigum

.. og via Facebook Indblik,
som du kan hente fra mit website: ThomasBigum.dk

 

 

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)