Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har hobby firma betydning på dagpenge?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey hey hey..

rolig nu!!! - Det er altså ikke noget problem at køre din virksomhed som en bibeskæftigelse heller ikke i forb, med dagpenge... Men tag lige kontakt til din a-kasse, - de skal godkende de gør det.. Det der er i det, for at du kan bevare din dagpengeret er, at du skal stå til rådighed 37 timer om ugen, -og du skal selvfølgelig følge de ting som a-kassen og jobcenteret pålægger dig..

DVS - at driften af din virksomhed må ikke være afhængig af, at du skal passe virksomheden indenfor normal arbejdstid.. Altså du må feks. ikke på din hjemmeside at du kan træffes alle hverdage mellem 9-14 feks. - for så kan du ikke stå til rådighed jo.. Men tag lige kontakt til a-kassen og få de præcise regler..

Du skal ansøge om lov til at drive din virksomhed, og a-kassen skal godkende det.. Og du kan maksimalt gøre det i 72 uger, - så skal du enten drive virksomhed full-time eller lukke virksomheden og være full-time arbejdsløs.. Og dagpengeretten er som benkendt netop nedsat til 104 uger...

Så du kan altså GODT drive din virksomhed MED cvr. nummer som bibeskæftigelse! - Men du risikerer at blive sendt i aktivering..:)

vh/ Ulrik

(off topic - så opfordrer nogle a-kasser faktisk til at man starter sin virksomhed på dagpenge / som bibeskæftigelse, og kalder det for "moderne iværksætterydelse")

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter - Jeg kan se du er revisor, og derfor dette komplekse spørgsmål.

Min kæreste har gennem mange år drevet selvstændig virksomhed. Nu har SKAT imidlertid lukket cvr-nr. da der har været for sen indberetning af moms og regnskab, over flere gange. Hun har en ellers sund virksomhed, men har ikke formået at holde styr på revisorer og freelance-bogholder.

Der skyldes en del penge, som ikke kan betales.

1. Kan jeg som a-lønsmodtager oprette et cvr-nr og efterfølgende ansætte kæreste, som den udførende del ?

2. Hvis jeg bliver syg eller arbejdsløs, kan jeg så oppebære dagpenge på trods af at cvr går godt ?

Hmv Branje

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)