Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er i den heldige situation at jeg har overskud i min virksomhed. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. Er det muligt ikke at udbetale noget til sig selv, og lade sit overskud stå efter at have betalt moms? (påtænker nemlig en større investering senere)

2. Kan man på sin forskudsopgørelse/årsopgørelse registrere 0 kr. i egen virksomhed selvom jeg tjener penge i virksomheden, men ikke er intresseret i at få dem udbetalt? (Grunden til dette er jeg har fuldtids job ved siden af)

På forhånd tak...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:05

Såvidt jeg ved så er det nej til begge spørgsmål - desværre.

Har det lige som dig med at man gerne vil gemme pengene til investringer senere, men skat vil altid gerne have lidt. Måske en henstandskonto kunne skåne dig lidt?

mvh René

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 20:17
Prøv at kigge på VSO (virksomhedsskatteordningen). På den måde vil der være mulighed for at spare op i din virksomhed. Du skal betale 25% virksomhedsskat af overskuddet, og hvis du senere vil hæve pengene til dig selv, skal du betale differencen i skat (så du ikke kommer til at betale alt for meget skat af pengene).
Tilmeldt 19. Oct 10
Skrevet kl. 20:24

Man kunne måske tænke at det var bedre at omdanne til et ApS?

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 10:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aksel

Virksomhedsordningen er som nævnt ovenfor løsningen på dit problem. Der er mange tråde om den her på Amino, så en søgning vil sikker kunne gøre dig en del klogere. I virksomhedsordningen skal du betale en foreløbig skat på 25% af det opsparede overskud. En lidt mere effektiv løsning, som mange i din situation bør overveje er at oprette en såkaldt Iværksætterkonto, det er en særlig bankkonto, hvor man kan indsætte op til 40% af sin løn (dog altid op til 100.000 kr. pa.) med fuld fradragsret. Det er en forudsætning, at beløbet senere investeres i en virksomhed, som man selv arbejder i. Det er en rigtigt god ordning, som mange med iværksætter planer burde anvende, særligt hvis de betaler topskat, af deres lønindkomst.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:11

Hej Aksel 26,

Begge dele er muligt, som Esben skriver, hvis man bruger virksomhedsskatteordningen (VSO). Du behøver ikke at stifte et selskab, men kan på selvangivelsen vælge at blive beskattet efter VSO.

Det vil løse begge dine ønsker.

For lige at knytte en kommentar til Esbens gode forslag med iværksætterkontoen. Så skal du være opmærksom på, at du kun kan indskyde private midler på kontoen, og at din eksisterende virksomhed ikke kan bruge pengene.

Pengene på iværksætterkontoen kan kun anvendes til at stifte en ny virksomhed. Så hvis din kommende investering forventes at ligge i din nuværende virksomhed, og pengene skal spares op fra din virksomhed, så kan du ikke benytte dig af muligheden om iværksætterkonto.

Tilmeldt 19. Oct 10
Skrevet kl. 10:55

Okay, det lyder ellers spændende med den iværksættekonto, men som du selv skriver, er det ikke muligt for mig da jeg ville spare op af penge fra eksisterende virksomhed.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 11:02

Ang. iværksætter-konto, er det vist noget med at der minimum skal være sparet 108.000,- op før den kan komme til udbetaling... Undersøg det lige med banken..

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:30

@Aksel26 - Ja, du kan ikke anvende den i din situation

@StenKrog - Nej, det er ikke helt korrekt. Du skal dog have fradragsberettigede udgifter eller købt formuegoder til virksomheden for mere end 113.900 kr. (2010) før den opsparede kapital kan komme til udbetaling.

Det er ligemeget, hvor meget der er opsparet på kontoen.

Læs mere om iværksætterkonto hos Sydbank:
http://www.sydbank.dk/privat/produkter/opsparing/ivaerksaetterkonto

Eller hos Merkur bank:
https://www.merkur.dk/Privat/Kontoformer/Indl%C3%A5n/Iv%C3%A6rks%C3%A6tterkonto/tabid/2928/Default.aspx

(som var de to første bank-hits på Google da jeg søgte).

Der er også en tidligere debat på Amino:
http://www.amino.dk/forums/t/53185.aspx

Personligt har jeg aldrig set den store fidus i en iværksætterkonto. Det er de færrste lønmodtagere, med en høj løn, som tænker, "Jeg vil på et tidspunkt afgive min høje løn, og starte med at arbejde hårdt uden løn. Derfor vil jeg spare op til jeg på et tidspunkt vil starte virksomhed".

Iværksættere kommer oftest fra lave lønninger, eller starter i det små. Iværksætterkontoen har derfor reelt set ikke den store målgruppe blandt iværksættere, hvor grotesk det end kan lyde!

Men det er jo nok bare endnu en fejlvurdering fra politikernes side, om hvem som er de reelle iværksættere, og hvilke behov disse iværksættere har.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)