Som der tidligere er blevet skrevet om her i tråden, er det ikke risikoen for virus og andre mistænkelig ting der er forargeligt, du kan vel få virus af at surfe løst rundt på nettet alligevel. Jeg bed nu mere mærke i, at der kommer fokus på de dybt usmagelige grupper, med gruppenavne såsom:
"Denne pige er blevet ramt af en bil med 100 km/t, fordi hendes venner ville lave sjov med hende."
"Se den triste video ved at klikke ovenover""Pige blev skræmt for livet"
osv......
Jeg håber at folk fortsætter med at anmelde disse grupper. Føj.
Jeg er helt enig i, at man skal være meget varsom med hvad man klikker på, ikke bare på Facebook, men på nettet generelt.
Dog synes jeg ikke at det interessante er det faktum at gruppen blev oprettet, men at der er så mange der tilmelder sig. Det er da ikke gruppens morale der fejler noget, da den blot formidler en historie, men nærmere dem der tilmelder sig for at få videoen at se.
I øvrigt er jeg enig med Emil om, at journalistikken er på grænsen til det latterlige.
Folk markedsfører på de mærkeligste måder og nogle er mere grove end andre. Mange anerkendte firmaer har også tit gjort ting, som vi måske ville synes var uetisk. Etik og moral er subjektivt og kan ikke trækkes ned over hovedet på alle. For nogle er det iorden, for andre er det ikke.
Hvis folk vil tjene deres penge sådan, så er det jo bare "business". Det er ikke fordi jeg er enig med denne form for kapitalfremskaffelse, men jeg vil bare kaste nyt lys over emnet, da dette sker i rigtig mange brancher.
Fortsat god dag
Har du en masse app-ideer, og har du brug for at komme videre? Send en privat besked til mig.
Trin 1. Tryk Synes godt om - "Pigen der spiste 1.000 pomfritter på 1 minut og døde. Se den tragiske video her" (fiktiv!)
Trin 2.HOV. Før du kan få lov til at se denne tragiske video, skal du liiige udfylde dette spørgeskema fra et eller andet møj affiliate program, så opretteren af gruppen tjener en skilling.
Trin 3. Jeg er aldrig kommer hertil, men jeg tror ikke umiddelbart at der overhovedet findes en video, om "Pigen der spiste 1.000 pomfritter på 1 minut og døde. Se den tragiske video her" (fiktiv!) ?!!
Det er vigtigt, når man peger fingre af andre, at kende sagens kerne, og jeg synes det er en vigtig detaljer du mangler at være sikker i, for at din kritik er berittiget. Det drejer sig jo om selve udbyttet for Facebookbrugerne. Får de noget ud af at gennemføre trin 1 og trin 2? Hvis de gør det, jamen så er gruppen jo hverken fup eller svindel.
Jeg er overbevist om at der findes mange grupper på Facebook, der ikke giver hvad de lover, men jeg har selv hørt fra folk der har delt grupperne med deres venner, hvorefter de har kunnet se en video, et billede eller en historie.
Jeg tror netop godt at man kan generalisere disse grupper. Opsætning af overskrift, "indhold" og formål er identisk.
Når jeg læser den sidste del af dit indlæg, kunne det lyde som om, at du henviser til en specifik side - hvor folk deler meninger, debatterer og ikke bliver kastet ud i et grimt affiliate spørgeskema?