Hej Dennis
Uden at kende din situation til bunds så tror jeg den ligner i høj grad, ligner vores.
Det er selvfølgeligt svært at komme med et konkret råd, men jeg har gjort flg. observationer som jeg selv handler ud efter:
- En investor vil sandsynligvis vægte ideen med 50% og teamet bag 50%. Her skal det helst være en iværksætter der tidligere har haft succes. Uddannelse og erfaring er godt, men track-record for ens succes som styrende en virksomhed er afgørende.
- Der ydes så vidt jeg forstår to slags investering, seed money på 0,5-5 mil. og venture kapital fra 5-... mil.
- Det er tager langt tid og kræver meget arbejde, at få en investering. Halve og hele mandeår går hurtigt. Det er ekstremt vigtigt at følge nøje med under forhandlingerne, det var der en af mine gode bekendte der ikke gjorde og idag ejer investoren 100% af hans firma.
- Det er iflg. en flere af de rådgivere jeg har snakket, stortset umuligt at få venture pre-revenue idag. Så er seed-money oftest vejen at gå! Selvom man kunne tiltrække venture, ville det sandsynligvis være uattraktivt da ens anparter ville blive ekstremt udvandet.
- Venture markedet er notorisk dårligt i Danmark, i forhold til f.eks. USA. Fordi vi har forholdvist få succesfulde firma. Der er bare ikke samme marked for køb og salg af virksomheder. Og presser selvfølgeligt investeringslysten.
- Når du har det hele klar, forretningsplan etc. så er det ikke svært at finde de forskellige venture-fonde. En snak med Vækstfonden, kunne højest sandsynligt udløse en fyldstgørende liste.
Held og lykke med projektet, håber du kan bruge mine observationer til noget.