Jeg ville ikke begynde at bekymre mig om at investere i aktier før jeg havde sparet omkring 100k op.
Jeg ville derefter vælge 10 firmaer/aktier ud som du tror på har et godt produkt og så købe for 10% af midlerne i hver firma. På den måde er du ikke så hårdt ramt hvis en, eller måske et par stykker, af dine 10 virksomheder går konkurs.
Glem alt om aktieeksperter - det eneste du kan være sikker på er at de vil tage sig godt betalt for deres sikkert i bedste fald middelmådige rådgivning - råd som du sikkert kan gøre lige så godt selv ved tilfældigt at kaste 10 dartpile hen på børsens aktiesider og så købe de aktier du rammer med pilene.
Det er muligt at du ikke skal bruge pengende før "om lang tid" - men er du klar til at miste alle pengende eller måske 50% for altid ? Hvad med 75% af pengende. Har du stadig is i maven når din fremtidige aktieportefølje er faldet med 50% eller sælger du resten i panik?? Hvis svaret er nej til is i maven ville jeg i stedet købe obligationer for 50% og aktier for 50% - eller måske slet ingen aktier men kun obligationer. I banken kan du sikkert få 1-2% rente på en såkaldt højrentekonto.
En anden investeringsstrategi kunne være at fokusere alt din energi på dit tilsyneladende supergode job og få en lønforhøjelse om 6 måneder i stedet - stort tillykke med jobbet herfra:-)
høj risiko = høj gevinst eller kæmpestort tab
lav risiko = lille tab eller lille gevinst