Hej Aminoer Dem der har haft noget at gøre med ehandelsbranchen kender til de danske ehandelsløsninger såsom scannet, dandomain, surftown osv. Jeg har aldrig selv arbejdet med disse løsninger, men min opfattelse er at de alle halter mere eller mindre på det ene eller andet punkt. Findes der ikke nogle internationale løsninger som alt andet lige er bedre end disse danske muligheder? Ligesom der findes danske nyhedsbrevsudbydere, så findes der nogle store amerikanske (?) udbydere såsom mailchimp og constantcontact, som jeg vil vove at påstå slår de danske udbydere med længder. Min pointe er at dette må der da også findes inden for ehandelsløsninger! -Jeg har bare aldrig hørt om nogen, udover alle de OS løsninger der findes. Hvad har større sider som saxo, proshop, wupti eller zappos.com for den sags skyld (for at gå til de rigtigt store) bygget deres løsninger op omkring? |
Hej Klelund
Shopify og AmeriCart er to internationale udbydere, der minder om DanDomain, CloudSprout, ScanNet etc.
De bruges primært at mindre virksomheder.
De større virksomheder, for typisk skræddersyet deres løsninger, som regel på en eksisterende platform. F.eks. Magento, Elastic Path, MS Commerce (Bruges f.eks. af Wupti).
Markederne for shop-systemer (og faktisk også Content Management systemer) er præget af at der ikke er sket nogle former for konsolidering. Der findes en masser og atter masser, af forskellige udbydere.
I min vurdering er der to årsager til dette:
- Lav entry: At bygge et CM eller Shop-system, er relativt simpelt for en lidt mere garvet og der findes flere tutorials på nettet hvor der bygges komplette shopsystemer, der opfylder de grundlæggende behov.
- Lav differenciering: Den måde man bygger med stortset alle systemer, er en skabelon-baseret f.eks. DanDomain, Scannet eller template-sprog-baseret f.eks. Magento, MS Commerce, etc.
Da der er ikke fundamentale forskelle i måderne at bygge på, afhænger resultatet stortset 100% af hvem der laver det, og ret lille grad af hvilket system der benyttes.
Jeg har selv draget to konklusioner ud fra ovenstående:
Som leverandør, skal du for at kunne konsolidere markedet, finde en væsentligt bedre måde at bygge sites og shops på idag, som er svær at replikerer.
Som e-købmand, skal du vælge mennesker før du vælger system. Faktisk skal du nok bare lade dem vælge system.