Jeg er igang med at starte egen virksomhed og har i den anledning et spørgsmål.
Skal jeg bruge en speciel konto i banken, til min personlige virksomhed, eller kan jeg bare benytte mig af min private konto?
Hvad er i øvrigt den smarteste måde at gøre det på, og er der i øvrigt en måde hvorpå man kan få f.eks e-conomic systemet til at tale med mine bank-konto automatisk.
Som i kan høre er jeg lidt usikker på proceduren for hvordan man sammenkører sin bank-konto med sit bogholderi.
Man kan godt, men det er lidt bøvlet for bogholderiet om at gøre. Da jeg startede op, oprettede jeg en kassekredit og en moms-bankkonto. kassekreditten er selvfølgelig den konto, som jeg angiver på mine fakturaer. Momskontoen overfører jeg til hver gang, der er penge til det således at jeg ikke tror at jeg har råderet over de penge. Det er jo SKAT, der skal have dem på et tidspunkt. Det gør det meget enkelt for mig, men har man brug for momspengene til udvikling eller andet, må man jo gøre det, men det virker for mig.
Mit bedste bud, vil være at åbne en kassekredit, så vil du være mere fleksibel stillet, da din likviditet jo kan svinge. (Din bank vil højest sandsynlig dele samme synspunkt)
Det vil også gøre det lettere med 2 seperate konti, så du har én til din privatøkonomi og én til din virksomhed.
En erhvervskonto kan klart anbefales for din egen skyld.
Skattemæssigt er det også en rigtigt god ide. Som selvstændig har du mulighed for at anvende virksomhedsordningen, som bla. giver mulighed for at opspare overskud i virksomheden mod at betale en foreløbig skat på kun 25% (når du hæver pengene til privatforbrug sker der beskatning fra de 25% op til almindeligt løn niveau).
Valget om at bruge virksomhedsordningen skal ske senest når du indsender selvangivelsen, men det er et (af flere) krav, at du har holdt din virksomhedsøkonomi og din privat økonomi skarpt adskilt. Ved at oprette en erhvervskonto holder du dine muligheder åbne.