Mit spørgsmål er rimelig simpelt. Hvis man bruger flash på størstedelen af sin hjemmeside, er det vel ikke særligt søgemaskine venligt? Lad mig endelig høre, er absolut ikke ekspert på området, hvis nogen er i tvivl.
Hej Kruse
Som Marcel skriver, så er brugen af for meget Flash med til at gøre en hjemmeside umulig at få indekseret!
Man kan kompensere for denne mangel ved at lave en kopi af websitet som en alm. HTML baseret website. Her kan man så vælge at linke over til Flash delen, hvis fx at man har sin webshop- funktionlaitet indbygget i Flash hjemmesiden, og ikke har det med på den HTML baserede hjemmeside. Men det kræver selvfølgelig at Flash delen er lavet, så den kan fortolke de URL''er der bliver brugt i links fra den HTMl baserede hjemmeside. Hvis man linker fra en boremaskine på HTML hjemmesiden, så skal man kunne linke direkte til den samme boremaskine på Flash hjemmesiden det er ikke nok bare at linke til forsiden, så mister man alt for mange kunder.
Du kan også vælge en cloaking løsning, hvor Du præsenterer et indhold for mennesker (Flash) og et andet for søgemaskiner (HTML), når brugerne så finder et produkt i søgemaskinerne, fx førom- talte boremaskine, så skal man kunne redirecte brugeren automatisk: 1) fra link i søgemaskinens søgeresultat til 2) HTML delen og videre til 3) Flash delen
En cloaked løsning er den mest rendyrkede, men også den teknisk vanskeligst og mest risikable, set i forhold til at risikere at bliver smidt ud af søgemaskinernes indeks, hvis søgemaskinerne spotter at Du gør brug af cloaking (Det kan de som udgangspunkt ikke lide).
Jeg ville køre både et Flash site og et HTML baseret site på samme domæne og tydeligt skilte med det. Da alle Flash siderne alligevel ikke kan indekseres ville jeg også blokere for søgemaskinernes adgang hertil.
Det virker, og der er minimale søgemaskine ricisi forbundet hermed!
/Grosen Friis
|