Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tavhedspligt - og ret

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Foranlediget af en anden tråd, så undrer jeg mig over den åbenmundethed, der generelt er på Amino - og andre sites for den sag skyld.

Minder mig om den gamle historie fra Rosenkransmordene, hvor den nye katolske præst siger til sin biskop: Vil du tro, de første to, der var til skrifte, var begge deres mænd utro. Både biskoppen, borgmesteren og politidirektøren nikkede. Sådan er den verden vi lever i. Lidt efter kommer borgmesterens kone sammen med sin søster, der tilfældigvis er gift med politidirektøren. Tusind tak for at min søster og jeg måtte være de første til at skrifte efter din indsættelse, siger borgmesterens kone.

Er det kun mig, der har lært at man ALDRIG udtaler sig om kunder, kunderelationer og opgaver? Og at det er rigtig dårlig stil at offentliggøre sin referenceliste?

Mvh Maria

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:44

I webbranchen er det standarden at man offentliggører sin referenceliste.

Så det er dig der er forkert på den :)

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ronnikc:

Tja jeg er nu enig med trådstarter.

Alt i et kundeforhold er fortroligt medmindre at der gives eksplicit tilladelse til andet og det gælder også anvendelse af virksomheden som reference.

For mig er det ufattelig dårlig stil ikke at spørge kunden om lov i en hver henseende for i værste fald kan det skade kundens virksomhed - man kunne forstille et kommende site der ikke er online endnu eller på anden vis en opgave som ikke skulle være offentligt kendt pludselig optræder på en reference liste.

Men det kan jo også bare være mig der er forkert på den :)

De bedste kaffe hilsner
Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:06

Når man er ung, selvlært iværksætter, betyder ens referencer 100% af ens omdømme. Derfor er det normalt i fag, hvor det er relevant at vise hvad man kan, meget normalt at man fortæller om sine tidligere jobs. 

Når det så er sagt, er jeg 100% enig i, at man skal have kundens accept før man fortæller om en opgave, og nævner navn/hjemmeside - viser et logo osv.

Hvis det f.eks. er et logo, er man faktisk i brud med ophavsrets reglerne hvis man viser logoet på ens egen hjemmeside uden accept, af den man har solgt logoet til (kommer selvfølgelig an på den aftale man har med kunden, men normalt vil kunden eje rettighederne til billedet)

Dog indvilger langt de fleste kunder i at man kan skrive dem på sin blære-liste, så det er ikke noget problem i praksis, og som jeg ser det- slet ikke noget problem.

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 10:02

Ronnikc:

I webbranchen er det standarden at man offentliggører sin referenceliste.

Hænger det ikke sammen med at den oprindelige anarkisme på IT-området kombineret med meget unge mennesker har skabt præcedens inden for det område? Det er jo i den grad dårlig stil at fortælle om sine samarbejdspartnere uden deres accept.

At nogen har lavet en eller anden lille ting for mig, betyder jo ikke at jeg er tilfreds eller at jeg ønsker at blive brugt som reference.

Mvh Maria

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:04

Det har flere elementer i sig.

For det første så viser det at man står ved sit arbejde.

For det andet så viser ens referencer noget om hvad man kan og hvilke type løsninger man kan levere (for andre kunder også)

For det trejde giver det typisk et indblik i virksomheden og hvilke type kunder den beskæftiger sig med.

Det har ikke så meget med internettets anarki at gøre - men måske snarer handler det om åbenhed og gennemskuelighed.

Jeg synes absolut ikke det er dårlig stil - tværtimod.

Hvis nu en advokat har lavet nogle kontraker eller lign. kan jeg forstå det eller hvis det er person følsomt eller på anden vis tendere noget som har vital interesse for en virksomhed.

Men hvem der har produceret ens website eller bygget ens hus eller lign. kan jeg virkelig ikke se problemet i - hvad er det lige der er et behov for at gemme? :)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:12

Det bliver stillet alt for sort/hvidt op her. 

Referencer må selvfølgelig gerne offentliggøres efter aftale med kunden. Og det er jo faktisk ofte en kæmpe fordel for kunden at de bliver referencer. Hos os skriver vi det ofte i kontrakten at de kommer til at fremgå på vores referenceliste, til gengæld bruger vi nogle ekstra timer som kunden ikke betaler for.

Hvis der ikke foreligger en aftale med kunden skal man ikke offentliggøre noget. Hvis kunden gerne vil være reference så må man selvfølgelig gerne. 

Referencer er en del af beslutningsgrundlaget for nye kunder og det er selvfølgelig rart for nye kunder at kunde se hvordan man har løst andre opgaver. Derfor har det en værdi for at webbureau at have nogle gode referencer.

Så lad være at stil det så sort/hvidt op, men sørg altid for at offentliggørelse sker i samråd og med accept fra kunden.

Thomas Frost, WebCoders.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)