Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra egen virksomhed

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Der er tale om VSO - så præcist som du skriver nedenfor

"Det opsparede overskud i virksomheden er sandsynligvis kun beskattet med 25% acontoskat. Hvis I trækker disse penge ud til privatforbrug, så vil I blive beskattet med skattedifferencen på personlig skat og acontoskatten."

Betyder det, at jeg ikke kan "låne" mig selv pengene til en rente på eksempelvis 3% p.a.?

Bare så jeg forstår det helt

/Anders

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders,

Ja, det betyder, at du ikke kan låne penge til dig selv.

De penge du "låner" fra firmaet vil blive betragtet som en privat hævning, og skal dermed beskattes som privatforbrug.

Du kan ikke betragte hævningen som et lån, som du skal betale tilbage igen senere.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:55

Hej Anders

Jeg er enig i, at "et lån" er en hævning, som udløser beskatning. Men mon ikke du kan snakke med banken. De renter du taler om lyder ikke helt rimelige, hvis du (din virksomhed) har 500.000 kr. stående på en indlånskonto og du samtidig vil låne 500.000 kr. af banken, så må det være muligt at få forhandlet en rente på boliglånet, som er lavere end 7%. Alternativt, bør du kunne få en fornuftig rente af de 500.000 kr., som virksomheden har indlånt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:53

Vi skal jo starte med at fastslå om Anders overhovedet har opsparede overskud i virksomhedsordningen. Har han ikke det er hævningerne uden betydning og han kan frit hæve beløbet mod at der måske opstår en negativ indskudskonto med deraf følgende rentekorrektion.

Er der opsparede overskud i virksomhedsordningen så vil hævninger udover årets resultat ganske rigtigt betyde at opsparede overskud vil komme til beskatning. Om det kan svare sig fremfor ekstern finansiering afhænger af Anders øvrige indkomstforhold i hæveåret, herunder hvad der måtte være trukket ud af overskud iøvrigt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 19:47

tak for jeres kommentarer - tror jeg er endt med en løsning!!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)