Hej, jeg sidder som ekstern til et firma hvor man arbejder/rejser med unge mennesker og dette firma sælger konsulent timer til den institution hvor disse børn/unge er anbragt og tager på nogle rejser med dem til blandt andet norge. Hvis man har nogle udlæg til mad fx købt i spar dk/Norge må man så trække momsen? Hvis denne virksomhed køber nogle småanskaffelser i Norge hvordan er det så med momsen når Norge ikke er et EU land. Tak for hjælpen |
Hej BJ
Nu tager jeg som udgangspunkt, at din kunde anser sig som momspligtig for sine ydelser - ellers er svaret bare per definition: Nej.
Jeg er ikke ret ferm til praktikken i momsrefusion - men hvis en tilsvarende norsk virksomhed har momsfradrag i Norge, kan momsen søges hjem via momsrefusionsordningen i Norge. Denne skal sendes til myndighederne i Norge. Du må lige selv lede lidt videre, men start her: http://www.toll.no/ . Dette gælder i hvert fald moms af udgifter "forbrugt" under opholdet.
Mht. småanskaffelser, så er den nok lidt mere tricky - så vidt jeg ved kræves der dokumentation for, at varerne er indført (og toldbehandlede) i Danmark for, at momsen kan refunderes.
Men i øvrigt - uden at ane noget om hvem, hvad og hvordan - har I overvejet om din kundes ydelse til institutionerne helt eller delvis måske er momsfri i henhold til ML § 13, stk. 1, nr. 2:
Social forsorg og bistand, herunder sådan, som præsteres af børne- og ungdomsinstitutioner og institutioner inden for ældreområdet, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil.
Vh
Lars