Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tips og tricks til at slippe ud af Scannets webshop

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg er for en kunde i gang med et projekt der handler om at få flyttet deres webshop fra ScanNet Webshop til en mere tidssvarende platform.

Dette er desværre ret svært, og ScanNet er rimelig tunge at danse med, og det har været meget tidskrævende. Derfor vil jeg lige benytte lejligheden til at dele lidt ud af mine erfaringer med håb om at andre vil gøre det samme, hvis de har en løsning på nogen af de ting jeg ikke selv har regnet ud endnu. Her nogen tips.

  • Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med ScanNet i forsøg på at få dem til at sende mig alle kundens data, gerne bare et databasedump eller lignende, så skal jeg nok klare resten selv. Det er indtil videre ikke lykkedes. ScanNet er længe om at svare, og har indtil videre bare sendt mig flere CSV-dumps. Jeg håber stadig det kan lykkedes, men jeg er ikke specielt forhåbningsfuld.
  • Der er så vidt jeg ved ikke nogen mulighed for at eksportere produktgrupper, så jeg har været nødt til at bide i det sure æble manuelt oprette grupperne med de samme ID'er i det nye system.
  • De CSV-filer du kan eksportere fra ScanNets system er encoded som latin1/ISO-8859-1. De fleste steder du kan indlæse CSV-filer forventer at få UTF-8, så det kan godt give anledning til problemer. For at konvertere filen kan du på de fleste moderne styresystemer (dvs. ikke Windows) køre kommandoen `iconv -f ISO-8859-1 -t UTF-8 shop_export.csv > 2010-11-06-sku.csv`, hvor shop_export.csv er den oprindelige fil og 2010-11-06-sku.csv er den konvererede.
  • Selvom ScanNets system giver mulighed for at have SKU-agtige produktnumre, er der desværre ikke garanti for at disse er unikke, så med mindre dem der har indtastet dataene lider af overdreven OCD, så er der sandsynligvis flere produkter med samme SKU i dit datasæt. Det kan godt give andledning til brok i det system du importerer til.
  • De billeder der er uploaded til systemet kan ikke umiddelbart downloades nogen steder. Da der i mit tilfælde er tale om mere end 5000 billeder fordel på godt 1.500 produkter er at downloade dem manuelt en ad gangen ikke lige en option. Jeg har rettet henvendelse til ScanNet for at få lov at downloade dem alle sammen, men indtil videre uden at få svar. Jeg ender nok med at lave en simpel webcrawler til at downloade dem med.

Til sidst vil jeg sige til de iværksættere der mangler at vælge et shopsystem: Vælg et du nemt kan slippe ud af igen, eller bedre endnu, et open source system du selv kan få tilpasset til dine behov. Det bliver du glad for, når din butik vokser ud af sandkassen…

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du glemte en konklusion for folk der allerede sidder i klemmen. Tillad mig: Lav en crawler fra start, der hiver det hele ud. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Søndergård:
Lav en crawler fra start, der hiver det hele ud. :-)

Ja, men i så fald skal man crawle backenden hvis man gerne vil have sine kundedata med ud. Om det så er sjovere end at rode rundt med CSV-filer er vist et spørgsmål om temprament :)

 

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Høgh:

Jakob Søndergård:
Lav en crawler fra start, der hiver det hele ud. :-)

Ja, men i så fald skal man crawle backenden hvis man gerne vil have sine kundedata med ud. Om det så er sjovere end at rode rundt med CSV-filer er vist et spørgsmål om temprament :)

Det lyder som om du har været igennem et længere forløb, men en crawler kan du jo lave på en dag. Desuden går jeg ud fra backenden er ens for de forskellige kunder, så den kan jo genbruges.

Fra Aalborg SV
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 38
Fra  Konsol-Chips ApS Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv været igennem skift fra ScanNet shop til Dandomain shop her i foråret.

Billederne kan du downloade fra den gamle shop med f.eks. HTTrack.

Konsol-Chips.dk  - Nintendo Wii med harddisk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har haft lignende udfordringer med "storebroderen" ScanCommerce, måske du kan bruge mine erfaringer. Som dog kræver at man er rimeligt teknisk mindet:

  • Jeg tog CSV-filerne med produkter og hentede dem ind i en lokal database. Jeg brugte SQL express installeret på min lokale maskine, den er rimeligt god til at håndtere encoding. Og ellers skal man lige smide CSV'erne forbi en god teksteditor, der kan lave encoding om.

  • På den lokale database kan man så via en hel bunke avancerede SQL-sætninger lave en data transformation, der gør at man kan få produkterne ud i det format den nye shop kræver.
     
  • Hvis du er heldig, så kommer produkt ID'et med ud i CSV'en (ved ikke lige helt hvordan det ser ud på en Scannet shop). Dette kan du bruge til at regne URL'erne ud på alle produkterne (tip: Mange Scannet shops kører med produkt id i URL'en), og det er nu forholdvist nemt at lave et script, der "støvsuger" alle produktbilleder og gemmer dem ned lokalt i et filnavn du kan bruge til noget.

Et kæmpe arbejde, ja. Men det er bedre end alternativet, hvis man har mange produkter. Håber det kan bruges til inspiration.

Med venlig hilsen
Søren Sprogø

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt, at det er et ret kedeligt løsningsforslag, i forhold til de andre, men med hensyn til billederne, kan man også bare pænt spørge  og derefter få dem udleveret ;-)
Hvis du giver dem adgang til en FTP-server og fortæller dem præcis, hvilken folder du ønsker et dump af, (graphics/products) så vil supporten hellere end gerne lave et drag'n'drop for dig.  De er fancy't nok, navngivet ud fra hvilket ID produktet har (og findes i 3 størrelser).  Derfra burde det være piece of cake.  

Med hensyn til SKU'erne synes jeg sgu, det er værre i de shopsystemer der kræver at man har ét og at efterlade inputfeltet blankt svarer til et unavngivet SKU og at der kun kan være ét af dem. 

Tak for tippet, ang. encoding. Det skal jeg lige have kigget på. Jeg sidder på Mac, lavede på et tidspunkt et "backup" af et par tusinde produkter, inkl. beskrivelser og har nu et par tusinde produkter med fucked up æ, ø  og å og har ikke haft held til at rette det (uden at skulle gøre det manuelt, hvilket jeg ikke er helt desperat nok til endnu).  

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

SoerenS:

  • Hvis du er heldig, så kommer produkt ID'et med ud i CSV'en (ved ikke lige helt hvordan det ser ud på en Scannet shop). Dette kan du bruge til at regne URL'erne ud på alle produkterne (tip: Mange Scannet shops kører med produkt id i URL'en), og det er nu forholdvist nemt at lave et script, der "støvsuger" alle produktbilleder og gemmer dem ned lokalt i et filnavn du kan bruge til noget.

Man kan sagtens få både produkternes ID og ID'et på den gruppe de tilhører med ud, når man laver en CSV-eksport. En Scannet-URL til et produkt er altid /product.asp?product=ID og de tilhørende billeder hedder ID.jpg (og så i en id_s.jpg og id_m.jpg udgave). Så det burde være lige til at gå til. 

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Man kan sagtens få både produkternes ID og ID'et på den gruppe de tilhører med ud, når man laver en CSV-eksport. En Scannet-URL til et produkt er altid /product.asp?product=ID og de tilhørende billeder hedder ID.jpg (og så i en id_s.jpg og id_m.jpg udgave). Så det burde være lige til at gå til. 

Ah... Jamen så er en ScanCommerce shop endnu mere besværlig at migrere fra, end en ScanNet :-)

Mvh.
Søren S.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:
Jeg ved godt, at det er et ret kedeligt løsningsforslag, i forhold til de andre, men med hensyn til billederne, kan man også bare pænt spørge  og derefter få dem udleveret ;-)
Ja, det var også det vi endte med. Scannet krævede dog 1.295,- plus moms for at udlevere billederne.

Det synes ærlig talt er forargerligt. Kræve en hel dagsløn for en af deres medarbejdere for 5 minutters arbejde med drag'n'drop til en FTP-server.

At kræve betaling for at udlevere kundens materiale ville nok næppe holde i en retten, men hvem gider at besvære sig med en retssag for 1.295,- – og da det var billigere end at skulle bruge programmørtid på at lave en crawler til formålet endte vi bare med at punge ud…

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)