Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrenceklausul /stavnsbinfing ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer Aminoer.

Jeg ved ikke om dette er det rigtige fora, men så flytter man vel tråden.

Spørgsmål angående en konkurrenceklausul.

Jeg er ved at starte egen virksomhed op, men har i min nuværende kontrakt, en konkurrenceklausul.

Jeg er ansat på timeløn, og kan tilsyneladende kun finde nogen beskrevet i funktionærloven omkring klausuler.

Er der nogen der kan svare mig på, om det er samme regler ?

Jeg har ikke som det foreskriver i funktionærloven, en skreven kompentationsgodtgørelse i min kontrakt, og så vil den ifølge loven være ugyldig, men gælder det også for timelønnede?

Den præcise ordlyd fra 2004 lyder:

"Konkurrence klausul I et tidsrum af et år fra ansættelsesforholdets ophør er medarbejderen uberettiget til at forhandle eller distribuere produkter der er i direkte konkurrence med de under ansættelsesforholdet af XXXXXXXXX(virksomhed) A/S egne produkter. Overtræder du denne aftale ifalder du foruden almindeligt erstatningsansvar en konventionalbod, svaende til hvad du har oppebåret i indtægt de sidste 6 måneder af din ansættelse, for hver gang overtrædelse finder sted. Ligesom overtrædelse kan hindres via fogedforbud. Erlæggelse af bod bevirker ikke pligtens bortfald.

Du forpligtes til ikke at videregive fortrolige oplysninger omkring XXXXXX eller kunder, samt ikke at udføre arbejde for andre virksomheder eller starte selvstænding virksomhed under din ansættelse."

Det er jo meget rart og vide, om man lige skal ud og være bagerjomfru i et år, inden jeg kommer tilbage til branchen.

Jeg håber at nogen kan give et godt svar på dette naivt underskrevne klausul.

MVH

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35

Har da glemt stavepladen, der skal da vist nok stå Stavnsbinding i overskriften.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 12:42

Hej Reparo

Dette er et spørgsmål, du bør drøfte med en ansættelsesrets advokat, det er noget skidt at komme i konflikt med en konkurrenceklausul.

Udgangspunktet er, at man er bundet af de aftaler man indgår. Kompensationsbestemmelserne i funktionærloven gælder kun funktionærer. Du skriver, at du er timelønnet. En mulig indfaldsvinkel kunne være at få vurderet om du reelt har været funktionær.

Hvis du ikke har været funktionær, så kan aftalen evt. være ugyldig efter aftalelovens § 36 (generalklausulen) eller § 38 om konkurrence klausuler:

"§ 38. Har nogen forpligtet sig til, at han af konkurrencehensyn ikke må drive forretning eller anden virksomhed af en vis art eller tage ansættelse i en sådan, er vedtagelsen ikke bindende for ham, forsåvidt den med hensyn til tid, sted eller andre forhold går videre end påkrævet for at værne imod konkurrence eller på urimelig måde indskrænker den forpligtedes adgang til erhverv. I sidstnævnte henseende skal hensyn tages også til den interesse, den berettigede har i, at vedtagelsen efterkommes.

Stk. 2. Har nogen, der er ansat i en forretning eller anden virksomhed, overfor dennes indehaver påtaget sig en forpligtelse af det ovenfor angivne indhold, som skal gælde efter ansættelsens ophør, bliver forpligtelsen uvirksom, hvis han opsiges eller afskediges uden at have givet rimelig anledning dertil, eller han selv fratræder sin stilling, og indehaverens undladelse af at opfylde sine forpligtelser har givet ham gyldig grund dertil. "

Dine muligheder afhænger af en konkret vurdering af de faktiske forhold. Hvis du er bundet af aftalen, kunne et alternativ til et år som bagerjomfru være at tage en snak med din arbejdsgiver for at høre om de mener, at din nye virksomhed er i strid med kontrakten, måske kan I snakke Jer frem til en mindelig løsning, hvor du f.eks. bliver løst helt eller delvist fra klausulen, evt. mod at du betaler et beløb for det, og/eller lover ikke at gå efter kunder, som du har haft kontakt med i dit arbejde. Men inden du tager snakken med arbejdsgiver bør du tale med advokaten, så du kender dine rettigheder og pligter.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 12:46

Hej

Hvor meget modtager du pr. md. i kroner for at være en del af denne klarusul, hvis du ikke modtager noget er den som udgangspunkt intet værd.

Der er utroligt mange virksomheder der tror at de sikrer sig ved at skrive en konkurrenceklarusul men det koster altså at sige til folk at det og det må de ikke og somregel er det nogle ganske hårde straffe medarbejderen får og denne ydelse skal ´"mester" altså betale for.

Personer som er underlagt en konkurrenceklarusul skal også modtage et beløb pr md. efter ansættelsesforholdets ophør.

Preben  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:23

Tak for de gode svar.

Jeg har ingen steder i kontrakt stående noget om kompentation, og hvis jeg læser op på div. domme, så omhandler de fleste funktionæren.

Jeg vil tage fat i min fagforening på mandag og få dem til at gennemgå kontrakten, og så må vi se hvor vi står.

Jeg leder dog stadig desperat efter en klar domsafsigelse for timelønnede, da det vil få mig til at falde lidt til ro.

Hvis der er nogen der kan hjælpe der, så vil jeg få ro.

VH

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:07

Hej Reparo

Hvis du er ægte timelønnet så er udgangspunktet, at du er bundet af din konkurrenceklausul og du har ikke ret til kompensation. Der er mange steder på nettet du kan læse lidt mere om emnet f.eks. her: http://www.ugebreveta4.dk/2002/17/Baggrundoganalyse/Lonmodtagerefangetikonkurrenceklausuler.aspx

Konkurrenceklausulen kan evt. være ugyldig, hvis den er for vidtgående i forhold til, hvad der er nødvendigt for at beskytte din arbejdsgivers interesser eller hvis du ikke har haft en betroet stilling.

At tale med din fagforening kan være et godt (billigt) sted at starte og den information og vurdering du kan få der, kan være fin. Men før du slipper fagforeningen løs på din arbejdsgiver skal du nok lige tænke dig om og tænke over hvordan en samtale mellem din arbejdsgiver og din fagforening kan tænkes at forløbe. Hvordan tror du din arbejdsgiver vil reagere? Der er en del arbejdsgivere, som ser rødt når de bliver udsat for fagforeninger og der er også en del fagforeningsrepræsentanter, som mere eller mindre bevidst søger en konflikt, når de snakker med arbejdsgivere. Så ved at bringe fagforeningen på banen, risikerer du at ødelægge et (måske godt) forhold til din arbejdsgiver, og derved måske miste en mulighed for at aftale en god mindelig løsning. Hvis dit forhold til arbejdsgiveren allerede er ødelagt, eller han reagerer meget kraftigt (og irrationelt) ved tanken om at du vil starte for dig selv, så er der ikke så meget at miste ved at slippe fagforeningen løs.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31

Hej Esben, tak fordi du gider Cool

Den artikkerl du henviser til, den har jeg læst, men den er jo møj gammel (2002) og loven er revideret siden.

Der blev af beskæftigelsesministeriet sat en undersøgelse igang i 2004 og den har ført til følgende lovvedtagelse i 2008 - http://www.ft.dk/samling/20072/lovforslag/l81/som_vedtaget.htm

Den lov gælder også for alle tidligere kontrakter der er indgået før 2008, men først efter 2009.

Hvis jeg læser den, så skriver man ikke længere funktionæren, men lønmodtageren, og så ændrer det vil lidt.

Jeg er rent timelønnet og ikke ved ansættelsestidpunktet en betroed medarbejder. Jeg arbejder stadig som timelønnet, og aflønnes som sådan.

VH

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 22:11

Hej Reparo

Du har helt ret. Og du bør kunne få kompensation, men med modregningsadgang, for løn fra passende arbejde.

Men udsigten til at skulle betale kompensation kan måske nok få din tidligere arbejdsgiver til at give afkald på klausulen, medmindre han reelt er bange for, at du løber med en væsentlig del af hans forretning.

Med venlig hilsen

Esben Christensen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)