Hej allesammen! Jeg er blevet lidt bidt af sjove forretningsmodeller, da jeg helt klart er af den overbevisning, at der skal nytænkning til for at skabe fremtidens succeser. Det vælter jo f. eks. med tøjbutikker på nettet nu og der bliver nok ikke færre, og ikke ret mange skiller sig ud.... OG så er der jo virksomheder som prøver noget nyt...et eksempel er: Gratis Bøger med Reklame: http://onlibri.dk/ Gode titler, der er spækket med reklamer som virksomheder tjener på... Jeg ved dog ikke om OnLibri "holder"...dvs. en god forretningsmodel bør skabe værdi for alle parter i værdikæden og er i tvivl om kunden (os) får nok i denne sammenhæng...jeg synes måske udskiftningen og udvalget af bøgerne er lidt...sparsomme.....det kan trække meget ned på dette.. Det nye koncept som Janus Friis har gang i der...Venice Project (hedder vist noget andet nu), skal jo også være gratis....hvor gætter i på at han tjener sine penge?? Kun reklamer?? Nå...glæder mig til at høre fra krøllede aminohjerner hvad de har stødt på i tidens løb ;-) Mvh. Tobias |
Jeg er ikke enig med dig i at man skal kigge på nye forretningsmodeller for at få succes i fremtiden. Du når stadigt langt med godt købmandskab samt gode øjne og ører, selvom vi skriver 2007.
Ja, der åbner mange nye tøjbutikker på nettet og 95 % af dem kommer aldrig til at tjene andet end lidt lommepenge på deres butik. Og det er fordi det er mindst ligeså svært og ressourcekrævende at drive en Internetbutik, som det er at drive en fysisk butik. Men de 5 %, der går ind i det for at gøre en forskel, sætter brugerne i centrum og er villige til at tage det lange seje træk kan stadig godt ende med at lave en god forretning på tøjsalg på nettet. Et godt eksempel er jo Gazellevirksomheden SmartGuy.dk, der har lavet en kanon forretning ud af deres online butik. Nu bliver det jo også spændende at se, hvad Viseværten mfl. kan få ud af TrendyBaby Han har nok heller ikke kastet sig over den butik, hvis han var sikker på, at der ikke var muligheder for at lave en god forretning ud af det

Mit råd til dig kunne være at anskue mulighederne på en anden måde. Kig dig i stedet om i verden og se, hvem der gør det godt i et spændende marked. Dem der har en god idé eller et godt produkt og tjener penge på det. Se kritisk på deres produkt/service med en købers øjne og find ud af, hvor der er muligheder for at optimere og skabe endnu mere værdi og højne serviceniveauet. Lav så en virksomhed, der kan det samme, men forfin tingene, så du har en konkurrencemæssig fordel. Rigtig mange iværksættere og virksomheder har fået stor succes med det koncept og tjent rigtig mange penge.
Kun en lille procentdel af alle virksomheder kan leve efter Blue Ocean strategien.