Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Postering i SummaSummarum

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Så nærmer den 10. November sig, og jeg sidder med regnskabet i sidste øjeblik som så mange andre...... Der er dog lige et par posteringer som driller mig inden jeg tør trykke "bogfør" i summasummarum og gå videre til SKAT´s hjemmeside mht. til momsindberetningen.

Jeg importere varer fra USA og i den anledninge har jeg allieret mig med et firma i USA som står for betalingen til de forskellige firmaer jeg handler med og samling af varene på en palle så det hele kan sendes samlet til lille DK. Jeg har derfor sendt en ordentlig mundfuld penge til dem og de har så fordelt dem til mine "vendors"  - men hvordan postere jeg overførslen fra firmaets konto til deres konto i USA via Summa??? Jeg har jo ikke købt noget fysisk produkt af dem som de har sendt til mig, det kommer jo først når de "biller" mig for shipping til Danmark og check forsendelserne i USA.

Jeg har derudover være så heldig, at have lidt indtægt i firmaet og de ligge fysisk i en kasse på skrivebordet og er blevet posteret som "kasse" i Summa - men nu vil jeg gerne have dem "ud" til privat forbrug, da det jo er dumt de ligger der - er det bare konto 62100 og kasse, og skal jeg vælge debit eller kredit?

På forhånd tak!

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 21:43

Jeg har derudover være så heldig, at have lidt indtægt i firmaet og de ligge fysisk i en kasse på skrivebordet og er blevet posteret som "kasse" i Summa - men nu vil jeg gerne have dem "ud" til privat forbrug, da det jo er dumt de ligger der - er det bare konto 62100 og kasse, og skal jeg vælge debit eller kredit?

Her skal du kreditere kassen og debitere hævet privat forudsat at det ikke er et selskab.

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 23:05

Tak for svar Flemming!

Men hvordan kan det være man skal lave 2 posteringer til 1 udbetaling og vil du anbefale de som følgende:

58200 Kasse, kredit: xxxx, afstemningskonto: "Kasse"

62100 Hævet kontant i virksomheden, Debit: xxxx, afstemningskonto: "kasse"

Jeg troede bare man kunne bruge 62200 til indskud og 62100 til udbetalinger ?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:20

Vedrørende det første spørgsmål: Du opretter en kreditor, som er firmaet i USA, som står for betalingen. De penge, du har betalt dem, bogfører du som et tilgodehavende direkte på deres konto (højreklik i "konto" i klassekladden og find kreditorkontoen) og afstemningskontoen er din bank.

Efterhånden som pengene bliver brugt til varer, bogfører du de forskellige beløb direkte ind på vareforbrug (i debet) og i stedet for at skrive, at du har betalt med banken (som du jo ikke har) nedskriver du kontoen hos din nye kreditor - firmaet i USA.

Når du hæver penge fra kassen, skal beløbet stå i debet og kassen skal være afstemningskonto.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 12:30

super - Jeg prøver og se om mine evner rækker..... Tak!

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 13:00

Det kunne jeg så ikke!

Jeg kører med "afprøv" versionen og tror ikke kreditor funktionen er i denne - jeg vil derfor gerne opdatere til standard versionen, men kan jeg nå det det inden 10. november?

Mister jeg evt. mit regnskab og det som pt. står i kassekladen når jeg lægger det nye ind?

øv øv- når jeg får råd sender jeg sq tingene til regnskabsskolen Smile

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:04

Hej

Hvis du ikke har adgang til kreditormodulet, kan du oprette en konto, der hedder "leverandørgæld" under kort gæld i passiverne. Så kan du postere direkte ind dér. Husk blot at give posteringen en fornuftig tekst, så du kan huske, hvad det drejer sig om.

Ring 61 28 83 84, hvis du er i tvivl - 100% Aminorabat/-ånd!

Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:08

...og hvis det skal være helt korrekt, bør der være en konto under tilgodehavender i aktiverne, som hedder "forudbetalinger til leverandører". Men lad os tage den forklaring, hvis du ringer.

Michael

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:08

I din afprøv-version skal du have adgang til kreditormodulet, så det burde ikke være et problem. Men du kan jo komme forbi ½ time, så skal jeg hjælpe dig med det - og du kan sagtens få fat i SummaSummarum (du skal bruge Professionelversionen) inden momsafregningen. Send evt. en direkte mail, så skal jeg guide dig videre.

Dbh
Anette

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)