Så nærmer den 10. November sig, og jeg sidder med regnskabet i sidste øjeblik som så mange andre...... Der er dog lige et par posteringer som driller mig inden jeg tør trykke "bogfør" i summasummarum og gå videre til SKAT´s hjemmeside mht. til momsindberetningen.
Jeg importere varer fra USA og i den anledninge har jeg allieret mig med et firma i USA som står for betalingen til de forskellige firmaer jeg handler med og samling af varene på en palle så det hele kan sendes samlet til lille DK. Jeg har derfor sendt en ordentlig mundfuld penge til dem og de har så fordelt dem til mine "vendors" - men hvordan postere jeg overførslen fra firmaets konto til deres konto i USA via Summa??? Jeg har jo ikke købt noget fysisk produkt af dem som de har sendt til mig, det kommer jo først når de "biller" mig for shipping til Danmark og check forsendelserne i USA.
Jeg har derudover være så heldig, at have lidt indtægt i firmaet og de ligge fysisk i en kasse på skrivebordet og er blevet posteret som "kasse" i Summa - men nu vil jeg gerne have dem "ud" til privat forbrug, da det jo er dumt de ligger der - er det bare konto 62100 og kasse, og skal jeg vælge debit eller kredit?
Jeg har derudover være så heldig, at have lidt indtægt i firmaet og de ligge fysisk i en kasse på skrivebordet og er blevet posteret som "kasse" i Summa - men nu vil jeg gerne have dem "ud" til privat forbrug, da det jo er dumt de ligger der - er det bare konto 62100 og kasse, og skal jeg vælge debit eller kredit?
Her skal du kreditere kassen og debitere hævet privat forudsat at det ikke er et selskab.
Vedrørende det første spørgsmål: Du opretter en kreditor, som er firmaet i USA, som står for betalingen. De penge, du har betalt dem, bogfører du som et tilgodehavende direkte på deres konto (højreklik i "konto" i klassekladden og find kreditorkontoen) og afstemningskontoen er din bank.
Efterhånden som pengene bliver brugt til varer, bogfører du de forskellige beløb direkte ind på vareforbrug (i debet) og i stedet for at skrive, at du har betalt med banken (som du jo ikke har) nedskriver du kontoen hos din nye kreditor - firmaet i USA.
Når du hæver penge fra kassen, skal beløbet stå i debet og kassen skal være afstemningskonto.
Jeg kører med "afprøv" versionen og tror ikke kreditor funktionen er i denne - jeg vil derfor gerne opdatere til standard versionen, men kan jeg nå det det inden 10. november?
Mister jeg evt. mit regnskab og det som pt. står i kassekladen når jeg lægger det nye ind?
øv øv- når jeg får råd sender jeg sq tingene til regnskabsskolen
Hvis du ikke har adgang til kreditormodulet, kan du oprette en konto, der hedder "leverandørgæld" under kort gæld i passiverne. Så kan du postere direkte ind dér. Husk blot at give posteringen en fornuftig tekst, så du kan huske, hvad det drejer sig om.
Ring 61 28 83 84, hvis du er i tvivl - 100% Aminorabat/-ånd!
...og hvis det skal være helt korrekt, bør der være en konto under tilgodehavender i aktiverne, som hedder "forudbetalinger til leverandører". Men lad os tage den forklaring, hvis du ringer.
I din afprøv-version skal du have adgang til kreditormodulet, så det burde ikke være et problem. Men du kan jo komme forbi ½ time, så skal jeg hjælpe dig med det - og du kan sagtens få fat i SummaSummarum (du skal bruge Professionelversionen) inden momsafregningen. Send evt. en direkte mail, så skal jeg guide dig videre.