Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Straksafskrivning af fotoudstyr

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er amatørfotograf med egen virksomhed.

Jeg ved at det ikke er muligt at straksafskrive et objektiv, selvom det er under grænsen, hvis objektiv og kamera overskrider grænsen for straksafskrivning.

Men hvordan fungerer det med resten af mit fotoudstyr. Fx. blitze, filtre, hukommelseskort osv. 

Kan disse straksafskrives? (En blitz fungerer jo uden et kamera, men er dog ikke til megen nytte!)

Hvordan fungerer det hvis man har flere kameraer af forskellig værdi, hvordan afgør man så (ved køb af nyt objektiv) om kamera + objektiv overskrider grænsen?

Mvh Marco

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:36

Hej Marco

Det virker som om du har forstået princippet meget godt. Grænsen for straksafskrivning af småaktiver er 12.300 kr. (eks. moms). Hvis du køber flere aktiver, som hver især er under grænsen kan disse straksafskrives, medmindre aktiverne er bestemt til at fungere samlet. Det er en konkret vurdering om aktiverne er bestemt til at fungere samlet. Som fotograf er du nok bedre til at foretage denne vurdering end jeg er som skattemand, men umiddelbart lyder det for mig som om det er op ad bakke, hvis du har et dyrt kamera og du køber ekstraudstyr som ikke kan anvendes selvstændigt. Mens du har en langt bedre sag, hvis du køber ekstraudstyr, som kan anvendes uafhængigt af kameraet (og andet dyrt udstyr). Du kan få lidt inspiration her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102603

Hvis du fortsat er i tvivl og ønsker sikkerhed, så har du mulighed for at anmode Skat om et bindende svar, hvilket koster et gebyr på 300 kr.