Hej alle foretagsomme mennesker på Amino. Jeg har fundet rigtigt mange svar herinde – også på spørgsmål, jeg slet ikke vidste, jeg havde. Et spørgsmål kan jeg dog ikke finde svar på nogle steder. Jeg starter snart en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg bl.a. vil tilbyde layout af annoncer og tryksager for private og foreninger. I den forbindelse skal jeg bruge fx fotos fra kunderne, og jeg ved, der hersker en mildt sagt afslappet holdning til ophavsret. Så vidt jeg har forstået, kan jeg gøres ansvarlig, hvis jeg er med til at bryde loven om ophavsret. Hvis jeg i mine leveringsbetingelser skriver, at det er kundens ansvar, at lov om ophavsret overholdes, og at kunden betaler alle udgifter i forbindelse med erstatningskrav fra indehaveren af ophavsretten, er det så juridisk holdbart? Kan jeg eventuelt henvise alle krav om erstatning til kunden? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at komme med lidt uddybende forklaringer omkring ophavsret og vil nægte at bruge materiale, der er åbenlyst i strid med loven, men det bliver umuligt at tjekke alt. Håber, der er en, som vil hjælpe. Venlige hilsner Henriette |
Hej Henriette
Så længe du sikrer dig, at du har skriftlig dokumentation for, at det er dine kunder, som (1) har leveret de eventuelt krænkende billeder og (2) at du i din skriftlige kundeaftale præsicerer, at kunden holder dig ansvarsfri og at det er kundens ansvar at cleare eventuelle rettigheder, så ville jeg ikke være nervøs.
Du kan ikke undgå, at der kan rettes henvendelse til dig, hvis dit produkt bærer dit navn, men hvis ovenstående er i orden, så kan du henvise videre til din kunde.
Jeg tror ikke, at retten vil vurdere, at det er din opgave at cleare det materiale, som du får af en kunde (fx. fotos). Til gengæld er du ansvarlig for din egen frembringelse i det samlede produkt.
Mvh. Aleksander :-)