Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvarsfraskrivelse i forbindelse med ophavsret?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Outrup
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle foretagsomme mennesker på Amino.

Jeg har fundet rigtigt mange svar herinde – også på spørgsmål, jeg slet ikke vidste, jeg havde.

Et spørgsmål kan jeg dog ikke finde svar på nogle steder.

Jeg starter snart en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg bl.a. vil tilbyde layout af annoncer og tryksager for private og foreninger. I den forbindelse skal jeg bruge fx fotos fra kunderne, og jeg ved, der hersker en mildt sagt afslappet holdning til ophavsret. Så vidt jeg har forstået, kan jeg gøres ansvarlig, hvis jeg er med til at bryde loven om ophavsret.

Hvis jeg i mine leveringsbetingelser skriver, at det er kundens ansvar, at lov om ophavsret overholdes, og at kunden betaler alle udgifter i forbindelse med erstatningskrav fra indehaveren af ophavsretten, er det så juridisk holdbart? Kan jeg eventuelt henvise alle krav om erstatning til kunden?

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at komme med lidt uddybende forklaringer omkring ophavsret og vil nægte at bruge materiale, der er åbenlyst i strid med loven, men det bliver umuligt at tjekke alt.

Håber, der er en, som vil hjælpe.

Venlige hilsner

Henriette

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:19

Hej Henriette

Så længe du sikrer dig, at du har skriftlig dokumentation for, at det er dine kunder, som (1) har leveret de eventuelt krænkende billeder og (2) at du i din skriftlige kundeaftale præsicerer, at kunden holder dig ansvarsfri og at det er kundens ansvar at cleare eventuelle rettigheder, så ville jeg ikke være nervøs.

Du kan ikke undgå, at der kan rettes henvendelse til dig, hvis dit produkt bærer dit navn, men hvis ovenstående er i orden, så kan du henvise videre til din kunde.

Jeg tror ikke, at retten vil vurdere, at det er din opgave at cleare det materiale, som du får af en kunde (fx. fotos). Til gengæld er du ansvarlig for din egen frembringelse i det samlede produkt.

Mvh. Aleksander :-) 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:32

Henriette S.:

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at komme med lidt uddybende forklaringer omkring ophavsret og vil nægte at bruge materiale, der er åbenlyst i strid med loven, men det bliver umuligt at tjekke alt.

Der er i mine øjne kun 1 rigtig ting at gøre. Kontakt SimplyLaw herinde fra Amino og hør ham hvad han skal have for at lave en kontrakt hvor du ikke kan gøres erstatningsansvarlig.

Dog skal det nok siges, at det er nok ikke er gjort med det, for din kundes underskrift er nok ikke meget værd hvis du sættet et CocaCola logo sammen med 3 brunstige brunkager.

Om det kan klares ved at din kunde sender dig en bekrætet kopi af en tilladelse til brug ved jeg ikke, men få det kontraktmæssige HELT på plads Smile

Det burde ikke koste mere en 1.000-1.500 at få lavet.

Køb ren argan olie her

Fra Outrup
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:23

Hej!

Jo, der skal nok en advokat ind over, hvis jeg vil være helt sikker på ikke at få en - helt berettiget - sur fotograf på nakken.

Jeg ved, at jeg er ansvarlig for det færdige produkt, og Coca Colas logo ville helt klart blive afvist - med mindre jeg havde en meeget stor læskedriksfabrikant som kunde Smile

Tak for svarene - jeg prøver at forestille mig, hvordan brunstige brunkager ser ud Confused

Venlige hilsner

Henriette

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:35

Hej Henriette,

Jeg ville bare tilslutte mig de øvrige indlæg, idet de tanker du har gjort dig om ansvarsfraskrivelser er rigtig gode, men at det også er korrekt, at en ansvarsfraskrivelse ikke kan påberåbes, i de tilfælde hvor man så at sige har været i "ond tro" - dvs. coca cola eksemplet.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du fraskriver dig ansvar i tilfælde, hvor din erhvervsansvarsforsikring ville dække, og forsikringsselskabet ikke har godkendt, dine salgs- og leveringsbetingelser og dermed ansvarsfraskrivelserne, er der stor sandsynlighed for, at selskabet ikke vil dække, såfremt ansvarsfraskrivelsen måtte blive tilsidesat. Dvs. at du i en sådan situation, ville skulle betale og ikke ville kunne opnå dækning hos dit forsikringsselskab.

En advokat vil naturligvis gennemse alle salgs- og leveringsbetingelserne og optimere disse set fra din side, og hvis du går til advokat, vil du via dennes forsikring opnå dækning, såfremt det måtte vise sig at deres arbejde ikke var tiptop.

Hvis du af den ene eller anden årsag ikke ønsker advokatbistand, vil du imidlertid kunne opnå en eller anden form for sikkerhed, ved at få dit forsikringsselskab inddraget og få dem til at godkende ansvarsfraskrivelsen, jf. ovenfor.

Mvh Pernille Ørskov (advokat)

www.lundelmersandager.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:24

Pernille Ørskov, Advokat, Lund Elmer Sandager:

Hej Henriette,

Jeg ville bare tilslutte mig de øvrige indlæg, idet de tanker du har gjort dig om ansvarsfraskrivelser er rigtig gode, men at det også er korrekt, at en ansvarsfraskrivelse ikke kan påberåbes, i de tilfælde hvor man så at sige har været i "ond tro" - dvs. coca cola eksemplet.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du fraskriver dig ansvar i tilfælde, hvor din erhvervsansvarsforsikring ville dække, og forsikringsselskabet ikke har godkendt, dine salgs- og leveringsbetingelser og dermed ansvarsfraskrivelserne, er der stor sandsynlighed for, at selskabet ikke vil dække, såfremt ansvarsfraskrivelsen måtte blive tilsidesat. Dvs. at du i en sådan situation, ville skulle betale og ikke ville kunne opnå dækning hos dit forsikringsselskab.

En advokat vil naturligvis gennemse alle salgs- og leveringsbetingelserne og optimere disse set fra din side, og hvis du går til advokat, vil du via dennes forsikring opnå dækning, såfremt det måtte vise sig at deres arbejde ikke var tiptop.

Hvis du af den ene eller anden årsag ikke ønsker advokatbistand, vil du imidlertid kunne opnå en eller anden form for sikkerhed, ved at få dit forsikringsselskab inddraget og få dem til at godkende ansvarsfraskrivelsen, jf. ovenfor.

Mvh Pernille Ørskov (advokat)

www.lundelmersandager.dk

Dejligt at se endnu en advokat på banen her på Amino og som har mange af de kompetancer der i erhvervsmæssig forstand passer fint med mange af Aminoer.

Tak for et svar der gav mig lidt mere viden i forhold til ovenstående scenarie.

Kan man sige at proceduren er den samme generelt f.s.a. ansvarsfraskrivelse?

Jeg tænker her på at det vel ikke i sig selv er ydelsen det gælder for, men selve ansvarsfraskrivelsen i almindelighed.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)